Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PSU piper som bare det, hva kan problemet være?

Anbefalte innlegg

Heiehi.

Kjøpte ny psu idag, installerte den, skrur på pcn, det begynner å pipe, jeg aner ikke hva det er, har ikke så mye peiling på pcn og jeg har ikke manualen, men hovedkorte er

Asrock ALIVENF6G-DVI

blir veldig glad hvis noen finner ut hva det er

pipet er at høyt pip som kommer fra cpu trur jeg, pipet varer evig

takk: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du koblet til Pinen til CPuen? har du koblet til GPuen om den skulle trenge noen egen strømtilføring? hvilken annen hardware har du?

Vanligvis er piping en feilkode men at den er konstant er ganske rart synes jeg. Hvor mye yter den nye PSuen og hvor mye den gamle?(i Watt)

Lenke til kommentar

Setter pris på alle svar

kanskje jeg må ha med at den forige psu ble ødelagt fordi at pcn ble så varm at det kom gnist fra den, etter det har den ikke funket, kjøpte ny psu idag for jeg trodde det var problemet, kanskje noe annet er ødelagt og

lei av å sitte på bærbar:p

Lenke til kommentar

Setter pris på alle svar

kanskje jeg må ha med at den forige psu ble ødelagt fordi at pcn ble så varm at det kom gnist fra den, etter det har den ikke funket, kjøpte ny psu idag for jeg trodde det var problemet, kanskje noe annet er ødelagt og

lei av å sitte på bærbar:p

Da er det trolig nok noe annet som er problemet, du har sikkert en datakundig venn som kan hjelpe deg å finne ut hvilken deler som ble skadet. Det er selvfølgelig nærmest umulig å gjøre over nettet.For fremtida er det viktig å huske å blåse igjennom Pcen med luft på boks eller noe slikt, så ikke støv sammle seg, tror det er største døds årsaken til pcer^^ det er ihvertfall min erfaring. Burde stå på bruksanvisning at den skal renses måndlig, hadde jo aldri tenkt at det skulle være nødvendig 3-4 år sida.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å ta ut alle ledningene på nytt, men får det samme pipe, snakket med onkelen min som sier at man må in på BIOS å sifra om at du har byttet PSU, men skjermen er helt svart.

Vet ikke hva problemet er, begynner å bli ganske lei, pipe lyden kommer med engang jeg starter pcn.

Jeg har hovedkortet asrock ALIVENF6G DVI

Takk for all hjelp som jeg kan få

Lenke til kommentar

Har du koblet strømkontakten til skjermkortet? er vel 2 stk på det kortet..

Gjør du ikke det så piper det som F..

Har du koblet til så ikke bruk samme kabel til begge vist du forstår hva jeg mener...

Endret av taz
Lenke til kommentar

Pipelyd kan gjerne komme pga manglende strømtilkopling til utstyr. Som nevnt lenger oppe, prosessor (CPU) trenger strøm (på ditt hovedkort via en fire-delt kontakt). Grafikkortet som nevnt over vil også gjerne ha strømkabel tilkoplet.

Om prosessorviften, altså CPU-viften, ikke er koplet til sin plugg på hovedkortet vil det også pipe.

Og din onkel tar fullstendig feil, :blush: BIOS trenger ikke oppdateres når du bytter strømforsyning.

Eller så kan det være at skjermkortet ditt er defekt, det kan også resultere i pipelyd på enkelte hovedkort.

I verste fall kan gnisten du nevner også være tegn på at noe mere har gått galt, og da kan man ikke utelukke feil verken på hovedkort, minne, prosessor eller skjermkort.

Lenke til kommentar

Heisann.

Håper jeg fant rett hk ;)

Ringet for deg hvor det skal være tilkoblet strømledning fra PSU.

nr1 er en 20pins og nr 2 er en 4 pins.

Nr1 er strøm til hovedkortet og nr 2 er strøm til cpu.

Du ser også at jeg har ringet ut nr 3 som er strøm til cpu viften.

Står disse kablene i ?

post-89286-0-89580800-1308429749_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Et par ting som bør klargjøres :

Hvilke andre komponenter er i pcen?

*Navn på skjermkort.

*Antall harddisker.

*Dvd / Blu ray drev / brennere.

*Cpu modell.

*Minnemengde.

Et enkelt råd er å teste alle komponentene (som brukes i hovedkortet) i en pc til en venn, på denne måten kan du feilsøke og finne ut om noen av disse er gåen.

En annen ting er at en psu på 350W fra chieftec trenger ikke nødvendigvis å gi nok strøm til systemet ditt, det hele er avhengig av cpu og gpu kombinasjonen, en typisk amd Cpu trekker fra 60W til 90 W , Hovedkort ca 40W og en Gpu ca 60 til 160W.

Lenke til kommentar

ja, det er konstant piping.

Skjermkort: ASUS EAX1650XT

har en harddisk: Vestern Digital Caviar 250GB SATA2

dvd, brennere: SH-S182D/BEBN Samsung Dvd Brenner

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4400+

Minnemengde: 2xKVR667D2N5/1G Kingston Value 1024 MB

Skal prøve det du sier, men er ikke flink med pc så er det vanskelig å bytte psu og cpu?

takk igjen:d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...