Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken romslig stasjonsvogn skal jeg kjøpe brukt...?


Anbefalte innlegg

Budsjett: 150k - 200k

Viktig: Driftssikker. Greit med plass i baksete og bagasjerom (to små barn).

Mindre viktig: Behøver ikke største motor, og bryr meg ikke om det er diesel eller bensin.

Årsmodell: Nyere enn 2005.

 

Har fått med meg at Mondeo og Avensis får en del skryt på grunn av romslighet og kjøreegenskaper. Liker Mondeo'n (særlig fra 2007)

 

Noen andre jeg bør vurdere? Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er fan av mercedes sine stasjonsvogner. Siden du nevner god plass: Med e-klassen får du omtrent største bagasjerommet du får på en stasjonsvogn og ellers god plass til alle passasjerer, spesielt om det er snakk om bakovervendte barneseter i baksetet.

 

Det er dog dyrere biler og skal du ha en 2005-modell må du enten opp i pris eller km, regner med at du må opp mot 200 000km for å få en bil ned mot 200 000kr.

 

Noe slikt som dette:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28194749

 

Du får da ypperlig kjørekomfort og endel utstyr som du kanskje ikke får på andre biler.

 

Når det gjelder høy km-stand er jo dette biler som til vanlig går over 400 000 km før de kasseres, men man har kanskje en større usikkerhet på driftutgiftene. Man kan være heldig og ha (relativt) problemfritt bilhold eller det kan komme mye. Hvordan dette er på andre merker vet jeg ikke, men jeg vil regne med det er mye det samme. Godt mulig at når først reparasjonene kommer vil de koste mer på en mercedes enn en toyota/for, igjen: jeg kjenner ikke prisene deres.

 

Jeg har ingenting vondt å si om bilene du har foreslått, men føler ikke at jeg kjenner dem godt nok til å mene noe om dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du ikke har spesielt ønske om å kjøre det som noen kaller "premium-bil", får du mer for pengene ved å velge noe annet enn MB, BMW eller Audi.

 

Opel Vectra stasjonsvogn (siste generasjon) har kjempeplass i baksetet, digert bagasjerom og kommer brukbart/bra ut i pålitelighetsundersøkelser, og kan være verdt å vurdere. Billig service og lave delepriser har Opel alltid vært kjent for.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt valgt en diesel med registerkjede, ihvertfall skulle motoren vært tverrstilt om det var reim. Diesel bruker så mye mindre drivstoff, lavere pumpepris, går lenger og har såpass mye lavere verditap slik at jeg kan ikke fatte at noen vil ha noe annet:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt valgt en diesel med registerkjede, ihvertfall skulle motoren vært tverrstilt om det var reim. Diesel bruker så mye mindre drivstoff, lavere pumpepris, går lenger og har såpass mye lavere verditap slik at jeg kan ikke fatte at noen vil ha noe annet:)

Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha diesel. Kjører man ofte korte turer f.eks er bensin å foretrekke. Dette pga en diesel bruker lengre før den oppnår optimal driftstemperatur. En diesel vil også sote mye hvis den ikke får kjørt noen lengre turer.

Komfortmessig er det også betydelig mindre støy i en bensin.

Det er også mer problemer med dieselmotorer, og det skal ikke mye til før de oppsparte pengene forsvinner ut vinduet. Bedre for miljøet er det og, hvis du tenker på lokal forurensing.

Mange foretrekker også karakteristikken til en bensinmotor. Med andre ord forstår jeg veldig godt hvorfor noen velger bensin.

 

Edit:

Det at de går lengre stemmer ikke nødvendigvis. Dette rykte kommer fra gamle dager da bl.a. Mercedes lagde solide jern-klumper uten turbo. Overdimensjonert til de grader, og det er også derfor de holdt såpass.

En dieselmotor i seg selv er ikke en bedre konstruksjon enn en bensinmotor.

 

Argumentet om lavere verditap faller også i denne sammenhengen, da TS ser etter en bruktbil som er noen år. Lavere innkjøpspris rettferdiggjør verditapet han vil oppleve.

Endret av rublings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt valgt en diesel med registerkjede, ihvertfall skulle motoren vært tverrstilt om det var reim. Diesel bruker så mye mindre drivstoff, lavere pumpepris, går lenger og har såpass mye lavere verditap slik at jeg kan ikke fatte at noen vil ha noe annet:)

Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha diesel. Kjører man ofte korte turer f.eks er bensin å foretrekke. Dette pga en diesel bruker lengre før den oppnår optimal driftstemperatur. En diesel vil også sote mye hvis den ikke får kjørt noen lengre turer.

Komfortmessig er det også betydelig mindre støy i en bensin.

Det er også mer problemer med dieselmotorer, og det skal ikke mye til før de oppsparte pengene forsvinner ut vinduet. Bedre for miljøet er det og, hvis du tenker på lokal forurensing.

Mange foretrekker også karakteristikken til en bensinmotor. Med andre ord forstår jeg veldig godt hvorfor noen velger bensin.

 

Slik jeg ser det er bilene såpass tunge, at du må ha en såpass stor bensinmotor, gjerne et par hundre hestekrefter minst på en bil som veier 1400 kg, slik at den vil bruke så mye drivstoff at den blir umulig å selge igjen om noen år om du skal ha et brukbart dreiemoment og gjøre forbikjøringer, men det er naturligvis smak og behag, om lommeboken eller komforten skal bestemme bilvalget.

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt valgt en diesel med registerkjede, ihvertfall skulle motoren vært tverrstilt om det var reim. Diesel bruker så mye mindre drivstoff, lavere pumpepris, går lenger og har såpass mye lavere verditap slik at jeg kan ikke fatte at noen vil ha noe annet:)

Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha diesel. Kjører man ofte korte turer f.eks er bensin å foretrekke. Dette pga en diesel bruker lengre før den oppnår optimal driftstemperatur. En diesel vil også sote mye hvis den ikke får kjørt noen lengre turer.

Komfortmessig er det også betydelig mindre støy i en bensin.

Det er også mer problemer med dieselmotorer, og det skal ikke mye til før de oppsparte pengene forsvinner ut vinduet. Bedre for miljøet er det og, hvis du tenker på lokal forurensing.

Mange foretrekker også karakteristikken til en bensinmotor. Med andre ord forstår jeg veldig godt hvorfor noen velger bensin.

 

Slik jeg ser det er bilene såpass tunge, at du må ha en såpass stor bensinmotor, gjerne et par hundre hestekrefter minst på en bil som veier 1400 kg, slik at den vil bruke så mye drivstoff at den blir umulig å selge igjen om noen år om du skal ha et brukbart dreiemoment og gjøre forbikjøringer, men det er naturligvis smak og behag, om lommeboken eller komforten skal bestemme bilvalget.

Et par hundre hestekrefter blir jo tullete og si. Eneste som gir diesel overtaket på dreiemoment er jo turboen. En motor med bensinturbo vil trekke like bra/bedre enn en tilsvarende dieselmotor, fordi du har et bredere turtall-spekter med høyt dreiemoment.

Jeg ser jo at i en stor familiebil er det mange som vil ha diesel, men å forsvare det med kostnad er ikke alltid så smart. Hvis man derimot ikke har mulighet for å velge bensinturbo, så skjønner jeg at folk velger diesel.

 

Kjører du en del med mye last på lengre turer er en 140hk turbodiesel å foretrekke foran en 140hk sugemotor, så klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er bilene såpass tunge, at du må ha en såpass stor bensinmotor, gjerne et par hundre hestekrefter minst på en bil som veier 1400 kg, slik at den vil bruke så mye drivstoff at den blir umulig å selge igjen om noen år om du skal ha et brukbart dreiemoment og gjøre forbikjøringer, men det er naturligvis smak og behag, om lommeboken eller komforten skal bestemme bilvalget.

 

Minst 200HK på en bil på skarve 1400kg? Bruker mye drivstoff? Brukbart dreiemoment?

 

Gi meg navnet på fastlegen din, jeg vil også knaske det du knasker! Det må være deilig å leve i sin egen boble.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt valgt en diesel med registerkjede, ihvertfall skulle motoren vært tverrstilt om det var reim. Diesel bruker så mye mindre drivstoff, lavere pumpepris, går lenger og har såpass mye lavere verditap slik at jeg kan ikke fatte at noen vil ha noe annet:)

Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha diesel. Kjører man ofte korte turer f.eks er bensin å foretrekke. Dette pga en diesel bruker lengre før den oppnår optimal driftstemperatur. En diesel vil også sote mye hvis den ikke får kjørt noen lengre turer.

Komfortmessig er det også betydelig mindre støy i en bensin.

Det er også mer problemer med dieselmotorer, og det skal ikke mye til før de oppsparte pengene forsvinner ut vinduet. Bedre for miljøet er det og, hvis du tenker på lokal forurensing.

Mange foretrekker også karakteristikken til en bensinmotor. Med andre ord forstår jeg veldig godt hvorfor noen velger bensin.

 

Slik jeg ser det er bilene såpass tunge, at du må ha en såpass stor bensinmotor, gjerne et par hundre hestekrefter minst på en bil som veier 1400 kg, slik at den vil bruke så mye drivstoff at den blir umulig å selge igjen om noen år om du skal ha et brukbart dreiemoment og gjøre forbikjøringer, men det er naturligvis smak og behag, om lommeboken eller komforten skal bestemme bilvalget.

Et par hundre hestekrefter blir jo tullete og si. Eneste som gir diesel overtaket på dreiemoment er jo turboen. En motor med bensinturbo vil trekke like bra/bedre enn en tilsvarende dieselmotor, fordi du har et bredere turtall-spekter med høyt dreiemoment.

Jeg ser jo at i en stor familiebil er det mange som vil ha diesel, men å forsvare det med kostnad er ikke alltid så smart. Hvis man derimot ikke har mulighet for å velge bensinturbo, så skjønner jeg at folk velger diesel.

 

Kjører du en del med mye last på lengre turer er en 140hk turbodiesel å foretrekke foran en 140hk sugemotor, så klart.

Jeg kjenner ikke til at det er noe spesielle kostnader med vedlikehold på dieselbiler, bortsett fra en bestemt VAG modell som spiser kam-akslinger og halve bilen må demonteres for å skifte registerreim. Derfor tror jeg ikke at det er slik at den kostnaden du sparer på drivstoff og lavere verditap går bort igjen. Det går lengre frem til en eventuell overhalling på en diesel og det med turbohavarier har mest med kjørestilen og bruken, akkurat som clutch.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg har sansen for BMW E39, 5-serien fra 1996 til 2004. Innenfor ditt budsjett får du en 530dAT 2004-modell. Denne har kjøreegenskaper og komfort i en helt annen klasse en Mondeo og Avensis. Dersom dette ikke er av interesse, ville jeg gått for en nyest mulig Avensis med minst mulig kilometerstand.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er stort verditap ved å gå for en "gammel serie". Ville heller tatt noe som var produsert inntil relativt nylig, til og med gått ned på størrelsen litt. Det er også et spørsmål om hvor god en eldre luksusbil er relativt til en nyere mer nøktern bil , de kan bli ganske løse når de har gått et stykke. Dessuten er BMW det merket som det er mest kilometer juks med.

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt valgt en diesel med registerkjede, ihvertfall skulle motoren vært tverrstilt om det var reim. Diesel bruker så mye mindre drivstoff, lavere pumpepris, går lenger og har såpass mye lavere verditap slik at jeg kan ikke fatte at noen vil ha noe annet:)

Tilsvarende kan en lure på hvorfor ikke alle handler på Nille, eller reiser på tredje klasse. Jeg betaler i så fall litt mer for å slippe å ta i de sølete pumpene og kjøre med hørselvern :)

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt valgt en diesel med registerkjede, ihvertfall skulle motoren vært tverrstilt om det var reim. Diesel bruker så mye mindre drivstoff, lavere pumpepris, går lenger og har såpass mye lavere verditap slik at jeg kan ikke fatte at noen vil ha noe annet:)

Tilsvarende kan en lure på hvorfor ikke alle handler på Nille, eller reiser på tredje klasse. Jeg betaler i så fall litt mer for å slippe å ta i de sølete pumpene og kjøre med hørselvern :)

 

Det er andre ting enn motortypen da som avgjør om det er en luksusbil eller ikke. Det jeg mener er at litt større, tunge stasjonsvogner uansett er så kjedelige å kjøre, du blir kjørt, i motsetning til å kjøre selv, slik at det spiller ingen rolle, og siden du uansett trenger 0-100 på 8 sekunder eller lavere for at det skal være morsomt, kan du like gjerne ha en diesel.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg vil tippe at den faller litt over 100 000 i løpet av noen år, og så vil det flate ut. En Mondeo eller Avensis vil etter hvert gå mot null.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...