Simen1 Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 _______________Guide: Partisjonering_____________ En slik guide trengte vi, men... Den inneholder en del faktafeil. Har bare lest første siden, men allerede der kom jeg over de første faktafeilene: Faren for å miste data på en gitt disk er ikke mindre om du partisjonerer den med en annen PC enn du normalt bruker. Om man vil minske risikoen for å gjøre noe dumt med de andre diskene man har så plugger man de enkelt ut. Da slipper man å risikere dem under partisjoneringen og man slipper å flytte den aktuelle disken til en annen PC. PS. Det virker som artikkelskriveren tar det for gitt at partisjonering betyr å opprette 2 eller flere "deler" av en harddisk. Egentlig burde han poengtert at en partisjonering også omfatter det å konfigurere harddisken til en hel sammenhengende del (1 partisjon). Partisjonering er faktisk essensiellt for å kunne formatere disken i det hele tatt. Uten partisjonering kan man ikke formatere disken og dermet ikke bruke den. Mer om dette finner man også hos www.storagereview.com PPS. Merkelig at ikke artikkelen har linket til kanskje nettets beste ressurs og kunnskapsdatabase om harddisker: www.storagereview.com På tross av unøyaktighetene: Flott gjort, en slik guide trengte vi ! Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 eeeeeh, hæ? jeg ville no aldri brukt fdisk til å partisjonere jeg da. jeg ville enten brukt Partition Magic eller noe annet prog. men det var fint skrevet å oversiktelig, for de som ikke kan det mener jeg Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Mye bra i den guiden ja, men jeg fant også en grov feil: Skal du bruke et annet filsystem enn FAT16 eller FAT32, for eksempel NTFS, må du bruke et annet program enn fdisk. Hva man bruker for å partisjonere har jo ingenting å si for hvilket filsystem man formaterer til etterpå. Mange som roter med dette. Kunne også nevnt den bug'en med fdisk hvor den roter det til på disker større enn 64GB, og at det ordnes med en nyere versjon. Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 En ting jeg synes var litt uklart (som kanskje du kan besvare Simen1?) er dette: Logisk partisjon Partisjoner på en utvidet partisjon. Utvidet partisjon Inneholder én eller flere logiske partisjoner. Ok, så vet vi hva en utvidet partisjon inneholder, men hva er det? Eller er det bare jeg som er stokk dum? :oops: Takk i forveien, Joachim F. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 En partisjoneringstabell har plass til 4 partisjoner. Hvis det kun finnes primærpartisjoner, så er 4 partisjoner det maksimale man kan ha på en disk. Det kan være litt for lite, derfor har man utvidete partisjoner. En slik har plass til 4 nye partisjoner, som da er enten logiske partisjoner eller en ny utvidet partisjon. Dermed er det ingen grense for hvor mange partisjoner man kan ha. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 Nei, nei du er ikke dum. Det er bare dårlig forklart. På en disk kan man bare ha 1 aktiv primær partisjon og det er kun denne man kan boote fra. Om man vil ha flere partisjoner så er det plass til kun 1 til, den som heter "Utvidet partisjon". Dette betyr at hver harddisk kun kan ha to "partisjoner" ... Et triks for å få flere partisjoner enn dette er å dele den "utvidede partisjonen" inn i flere deler. Hver av disse delene kalles "Logisk partisjon". Det er ingen andre begrensinger enn stasjonsbokstaver i alfabetet for antall logiske partisjoner inni den utvidede. Det er ikke så lett å forklare med bare ord, så se på dette bildet: På venstre side ser du en slags "katalogstruktur". Dette er slik partisjonene er organisert på disken. På disk1 ser du to partisjoner: En "C:DISK1" (primær), en "extended" (Utvidet). Inni den utvidede er det to logiske partisjoner (E: og F: ) I det grafiske displayet til høyre ser du "C:DISK1" i en rosa ramme (primær), og de to andre inni en turkis ramme (Utvidet) Inni den turkise ramma er de to logiske partisjonene (E: i rosa ramme, og F: i sjøgrønn ramme) Fra Windows utforsker ser alle disse partisjonene helt like ut. (C: E: og F: ) Disk 2 er litt mer komplisert. Håper dette hjalp. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 På en disk kan man bare ha 1 aktiv primær partisjon og det er kun denne man kan boote fra. Om man vil ha flere partisjoner så er det plass til kun 1 til, den som heter "Utvidet partisjon". Dette betyr at hver harddisk kun kan ha to "partisjoner" ... Dette var sant i Win9x-dagene, men med Win2K/XP kan man ha flere primærpartisjoner. Har selv tre primærpartisjoner uten noen utvidede partisjoner på en av harddiskene mine. Når det gjelder det du sier med én aktiv primær partisjon trodde jeg også dette, men bare for å forsikre meg: Når man har flere OS på samme disk, men på forskjellig partisjoner - blir da den partisjonen OS-loaderen velger automatisk satt som aktiv? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 Nei, den blir ikke aktiv. Det legges inn en bootloader på den aktive primære partisjonen som fungerer som en slags driver for at et operativsystem skal kunne starte fra andre partisjoner. Sletter man partisjonen med bootloaderen på så skjønner ikke PC'n at det er noe OS på disken. Når du sier det så husker jeg at det går an å legge flere primærpartisjoner på en disk. (f.eks via PQ bootmanager) men kun en av disse kan vel brukes av gangen? Altså hvis du har 2 primære partisjoner, 1 med Windows på og 1 med Linux da det vel være kun en av disse som er "Enablet" av gangen. Altså slik at f.eks Windows ikke kan se linuxpartisjonen og omvendt. Eller er jeg litt ute og kjører nå? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 En primærpartisjon kan brukes til hva som helst, og det er helt OK å ha 4 primærpartisjoner som alle er i bruk samtidig. Er bare fdisk som har en sperre for mer enn en, det var vel Microsoft sin måte å prøve å forhindre at man brukte mer enn ett OS. Lenke til kommentar
Folo Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 En primærpartisjon kan brukes til hva som helst, og det er helt OK å ha 4 primærpartisjoner som alle er i bruk samtidig. Er bare fdisk som har en sperre for mer enn en, det var vel Microsoft sin måte å prøve å forhindre at man brukte mer enn ett OS. hehe, har mange sleipe triks de kara der Lenke til kommentar
Ulan Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 _______________Guide: Partisjonering_____________En slik guide trengte vi, men... Den inneholder en del faktafeil. Har bare lest første siden, men allerede der kom jeg over de første faktafeilene: Dette er vel ikke nødvendigvis helt sant, om lesearmen vil hoppe lenger kommer jo helt an på hvor armen er i utgangspunktet. Det eneste man kan si, er at det lønner seg å ha swapfila ytterst på disken. Selvfølgelig burde man ikke ha swapfil i det hele tatt, men nok RAM Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 _______________Guide: Partisjonering_____________En slik guide trengte vi, men... Den inneholder en del faktafeil. Har bare lest første siden, men allerede der kom jeg over de første faktafeilene: Dette er vel ikke nødvendigvis helt sant, om lesearmen vil hoppe lenger kommer jo helt an på hvor armen er i utgangspunktet. Det eneste man kan si, er at det lønner seg å ha swapfila ytterst på disken. Selvfølgelig burde man ikke ha swapfil i det hele tatt, men nok RAM Du har rett. OS og programmer ligger som regel på C: og dermed ytterst på diskplatene. Siden det er OS og programmer som bruker swapfila er som regel OS og programmer og swapfil som skaper mest samtidig disk-trafikk. Hvis alle disse tingene (OS + Prog + swap) ligger på et lite område av disken (f.eks de første 10% av disken) får lesearmen veldig små hopp og dermed lav søketid. Kort søketiden er viktig for ytelsen i ting som programmer og swapfil-bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå