zellica Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Sønnen min er snart ferdig med sin læretid i en statlig bedrift. Han er utdannet innen et yrke som er svært spesialisert ala heismontør, så han kan ikke bare hoppe over til noe annet. Nå fikk en av de andre lærlingene beskjed om at det ikke var jobb å få for ham, da de hadde fått beskjed om inntakstopp fra høyere hold. Dette ble jo sønnen min, og vi som foreldre, svært stresset over, da sønnen vår kjøpte seg leilighet i vår. Dette gjorde han på bakgrunn av et skriv han fikk fra personalsjefen hvor det sto svart på hvitt at .... blir tilbudt arbeid som ... i den aktuelle bedriften fra høsten 2011. Er dette et juridisk bindende dokument? Kan vi være trygge på at sønnen vår ikke står uten arbeid den dagen han er ferdig med læreprøven? Han har selvfølgelig snakket med sin opplæringsansvarlige, men fikk ikke noe som helst svar. Han kommer til å melde seg inn i sitt respektive forbund nå, for å ha dette i ryggen ved en evnt konflikt. Takknemmlig for svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Spørs på hva som står i resten av dokumentet, samt hvorvidt sønnen har akseptert (og når han aksepterte). Lenke til kommentar
zellica Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Det står ikke mer i dokumentet. Dette brevet var til bruk for banken, for de ville selvfølgelig ikke gi ut lån uten sikkerhet i fast jobb. Personalsjefen var også med da sønnen min ble intervjuet til læreplassen, og det har hele tiden blitt fremholdt at lærlingene skulle ha fast jobb etter læretiden. Dette ble også presisert på intervjuet. Sønnen min kommer i en økonomisk veldig vanskelig situasjon hvis de faktisk ikke tilbyr ham fast jobb, men jeg håper at det hele bare er storm i et vannglass, og at den uttalelsen som evnt ble gitt, ikke gjelder alle lærlingene. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Det står ikke mer i dokumentet. Dette brevet var til bruk for banken, for de ville selvfølgelig ikke gi ut lån uten sikkerhet i fast jobb. ... Det var jo hyggelig gjort av personalsjefen å hjelpe til slik at jr fikk lån. Har sønnen din spurt om dette faktisk gjelder han? Eller er det bare en antakelse siden det har blitt sagt til en av de andre? "Assumption is the mother of all f***ups!" Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Det kan godt være at den andre lærlingen er udugelig... Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Har man fått et tilbud om jobb/lærlingeplass og takket ja er det bindende, og har man tatt imot en lærling rett etter skolen (med ungdomsrett), kan bedriften ikke si han opp, ikke engang for at han er inkompetent, (bare hvis det foreligger snusk som stjeling på jobb). Ta kontakt med fylkeskommunens lærlingeombud, så kan han/henne ta saken for bedriften. Men det virker somom det er mye rykter disse bekymringene går på, så hvorfor har ingen kontaktet bedriften og spurt om hva som skjer?? hvis HR-ansvarlig på bedriften var så behjelpelig er det nok fordi jr. er svært interessant for dem. Men hvis man har fått/blitt tilbydt lærlingeplass det en bindende avtale. Det jeg ble overrasket over er hvordan en lærling med 45-50kr/t i begynnerlønn fikk et LÅN!?? jeg var butikksjef med 350 000 i året og ble ledd ut av banken min når jeg ba om usle 1,1 mill :O -frank Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Frank: Det er snakk om fast jobb ETTER lærlingetiden, ikke lærlingeplass... Lenke til kommentar
zellica Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 Det står ikke mer i dokumentet. Dette brevet var til bruk for banken, for de ville selvfølgelig ikke gi ut lån uten sikkerhet i fast jobb. ... Det var jo hyggelig gjort av personalsjefen å hjelpe til slik at jr fikk lån. Har sønnen din spurt om dette faktisk gjelder han? Eller er det bare en antakelse siden det har blitt sagt til en av de andre? "Assumption is the mother of all f***ups!" Ja det var flott gjort av personalsjefen, så derfor håper vi at det faktisk stemmer at han blir tilbudt jobb:-) Sønnen min gikk rett til lærlingeansvarlige for å få svar, men kom ut igjen like klok. Så etter ferien blir han å gå til personalsjefen selv. Men det virker somom det er mye rykter disse bekymringene går på, så hvorfor har ingen kontaktet bedriften og spurt om hva som skjer?? hvis HR-ansvarlig på bedriften var så behjelpelig er det nok fordi jr. er svært interessant for dem. Men hvis man har fått/blitt tilbydt lærlingeplass det en bindende avtale. Det jeg ble overrasket over er hvordan en lærling med 45-50kr/t i begynnerlønn fikk et LÅN!?? jeg var butikksjef med 350 000 i året og ble ledd ut av banken min når jeg ba om usle 1,1 mill :O -frank Det er ikke snakk om rykter. Sønnen min fikk informasjonen direkte fra den lærlingen som ikke ble tilbudt jobb. Når det gjelder timelønnen, har disse lærlingene en lønn som overstiger enhver lærlings våte drøm. Og for den saks skyld den lønnen du hadde som butikksjef. Så banken hadde ikke noe problem med å gi ham 1.5 i lån. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå