Gå til innhold

DC-adapter på AC-input


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte nylig en gitarpedal på ebay som fungerer helt utmerket.

Den kom uten adapter, så har brukt den på batteri frem til nå (4 stk. C-batterier). Ser at det står 9 VAC, 1200 mA min på adapter-inputen, men alt tyder vel på at det befinner seg en likeretter bak denne - den kjører jo på DC når den går på batteri?

 

Kan jeg da gå på Clas Ohlson og kjøpe en enkel og billig 9 V DC-adapter, isteden for å bruke tid på å finne en dyrere AC-adapter som er mye vanskeligere å få tak i? Hva er ev. risikoen ved å prøve dette? Pedalen er ganske dyr, så vil ikke risikere å steke den fordi det var noe jeg ikke hadde tenkt på. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når den går på batteri får den ein gitt spenning. Så lenge du forsyner den med samme spenning frå eit adapter som kan levere nok straum så skal det gå bra. Hugs at du då må sende DC-spenningen inn der batteriene normalt står, ikkje på AC-inngangen.

 

Sjølv om den tar inn 9V AC betyr ikkje det nødvendigvis at den skal ha 9V DC. Du må sjå korleis batteriene er kopla, serie eller parallell eller begge delar og tilføre same spenning som pedalen har med batteriene. Om du har 4 batteri med 2,25V og alle er kopla i serie vil du få 9V.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Normalt er slike enheter med AC inngang utstyrt med en likeretter, glattekondensator og en spenningsregulator.

Så om man kobler til en DC spenning vil det stort sett gå helt fint, men mulig du må ha en høyere spenning enn 9V.

9VAC blir jo omtrent 12VDC etter likeretteren, så det er litt avhengig av hvilken spenningsregulator som står der. De enkleste regulatorene vil jo gjerne ha rundt 3V høyere innspenning enn det de skal levere ut.

 

For å være helt trygg kan man jo lette på lokket for å kikke på kretsen inne i boksen, men jeg er ganske sikker på at likeretter/glatting/regulator er på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...