Gå til innhold

Nettstøy fra strømforsyning

Anbefalte innlegg

Hei, har en strømforsyning som skaper endel nettstøy inn i en stereo effektforsterker.

Når PC står på så durer det endel i forsterker. Dette har jeg fått redusert noe ved å koble forsterker og PC via strømfilter, og enda mer ved å koble kun forsterker til filteret, men fremdeles så er dette litt sjenerende.

Er det noen som vet om jeg vil kunne redusere problemet ved å f.eks. kjøpe en annen strømforsyning, gjerne vifteløs?

Den jeg har idag er en "Seasonic" mikro atx type.

mvh

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert forskjell i egenskapene til støyen fra forskjellige PSU. Men tviler på at noen kan vite hvilken modell som gir minst utslag på din forsterker.

Støyen kan karakteriseres av frekvens og amplitude, påvirket av designet på PSU. Det vil være radiostråling i et bredt spekter.

Slike data blir antagelig ikke publisert.

Hvilke frekvenser som påvirker forsterkeren din er dessuten ukjent.

Du kan kanskje prøve å dempe støyen med ferrittkjerner. Du har sikkert sett slike 'klumper' støpt fast på enkelte kabler, er mye brukt på skjermkabler.

Man får kjøpt slike i løs vekt. Det kan kanskje hjelpe å ha de på kablene både til PSU og forsterker.

Lenke til kommentar

Det er sikkert forskjell i egenskapene til støyen fra forskjellige PSU. Men tviler på at noen kan vite hvilken modell som gir minst utslag på din forsterker.

Støyen kan karakteriseres av frekvens og amplitude, påvirket av designet på PSU. Det vil være radiostråling i et bredt spekter.

Slike data blir antagelig ikke publisert.

Hvilke frekvenser som påvirker forsterkeren din er dessuten ukjent.

Du kan kanskje prøve å dempe støyen med ferrittkjerner. Du har sikkert sett slike 'klumper' støpt fast på enkelte kabler, er mye brukt på skjermkabler.

Man får kjøpt slike i løs vekt. Det kan kanskje hjelpe å ha de på kablene både til PSU og forsterker.

Joa, har prøvd med Ferrit, og det hjalp faktisk litt. Vet du hvor disse kan kjøpes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...