Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamensoppgave fra 3MX

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter med en oppgave, og sliter litt med regningen på noen av oppgavene.

Den ser slik ut;

En glødende metallstang blir avkjølt fra 1000 oC til en romtemperatur på 22 oC. Temperaturen T i stanga x minutter etter at avkjølingen er gitt ved

T(x) = 22 + 978e-0.1x

- Hvor mange grader faller temperaturen per minutt etter;

a) 10 Minutter

b) 40 Minutter

d) Regn ut gjennomsnittet av starttemperaturen og temperaturen etter 60 minutter.

Det skal brukes integral for å løse oppgaven.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a) og b) er det bare å putte inn 10 og 40 inn som T(x), så f.eks 10 = 22 + 978e^-0.1x så regne ut

Begynner å bli litt rusten i matte (1/2 år siden jeg holdt på med det), men jeg antar at i d) så skal du bare regne ut integralet med a=0 og b=60?

Har gjort oppgaven før men husker ikke hvordan jeg gjorde det. :p

Lenke til kommentar

a) og b) er det bare å putte inn 10 og 40 inn som T(x), så f.eks 10 = 22 + 978e^-0.1x så regne ut

Nå er ikke jeg noe matte-ekspert, men er du sikker på at du ikke må derivere funksjonen for å finne ut hvor mye temperaturen synker? Hvis man eksempelvis setter T(40) så får man jo bare vite hvor varm stangen er etter 40 minutter, men ikke hvor mye temperaturen synker per minutt.

T`(x) = -97,8e^(-0.1x)

I oppgave d så er jeg enig med ahpadt at integrering høres fornuftig ut.

Correct me if i am wrong :)

Endret av Vegpeg
Lenke til kommentar

I a) og b) skal du derivere den, ja. Jeg synes formuleringen i d) var litt uklar, gjennomsnittet av starttemperaturen og temperaturen etter 60 minutter er da egentlig bare (T(0)+T(60))/2. Hvis det er gjennomsnittstemperaturen i løpet av de første 60 minuttene, derimot, da er jeg enig, og jeg tror nok det er det oppgaven har ment.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noe matte-ekspert, men er du sikker på at du ikke må derivere funksjonen for å finne ut hvor mye temperaturen synker? Hvis man eksempelvis setter T(40) så får man jo bare vite hvor varm stangen er etter 40 minutter, men ikke hvor mye temperaturen synker per minutt.

T`(x) = -97,8e^(-0.1x)

:blush:

Note to self: ikke gjør matte midt på natta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

T`(x) = -97,8e^(-0.1x)

:blush:

Note to self: ikke gjør matte midt på natta.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...