raym123 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hei, jeg har akkurat solgt en pc, fikk tak i en Windows 7 kopi og la inn den, maskinen la inn alt og skulle slette data. Etter det ble lagt inn ble det en mappe som heter old windows, slettet den, men på disken lå det noen mapper som jeg har laget selv med noe filmer og bilder. Hvorfor ble ikke dem slettet? Slettet det og alle programmene ble borte etter gjrnnopprettingen. Spørsmålet er om kjøper av pcen kan gå på kontroll panel og gjennopprette pcen etter dato? Slik at den blir sånn som den var i går feks med alle bilder og private ting. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Siden du ikke formatterte under windows 7-installasjonen så vil installasjonsprogrammet prøve å ta vare på mest mulig av dine gamle innstillinger og "ting-og-tang". Derfor fant du windows.old samt mange andre private greier. Når det er sagt, så er det fullt mulig å bruke gratis rekonstruksjonsprogrammer for å prøve å skrape sammen det som tidligere har vært på disken. Mye av det vil være stykkevis og delt, men en god del filer vil nok kunne opprettes i sin helhet. Dette er 100% bingo og avgjøres av hvor mye som er skrevet på disken i etterkant av slettingen. En ren formattering vil også kunne gjennopprettes med veldig god suksessrate ettersom en formattering ikke gjør noe annet enn å merke en sektor som overskrivbar. Ingenting blir faktisk slettet, men anses som ledig plass når noe nytt skal skrives til disken. Det å 100% "slette" en disk vil ofte si å overskrive hver eneste sektor flere ganger med tilfeldige tegn slik at alle rester blir usammenhengende. Det er gjerne en liten kunst i seg selv. Personlig så gir jeg aldri bort noen harddisker Om jeg skulle ha solgt en PC ville jeg spandert på noen hundrelapper for en ny disk om den på død og liv måtte være komplett. Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Skjønner, så man kan alltid spore opp ting. Det jeg gjorde var og gjennopprette og slette old windows når jeg kom inn på pcen så ble den solgt rett etterpå. Må man være spesialisert på pc for og få det til? Spørsmålet er om kjøper av pcen kan gå på kontroll panel og gjennopprette pcen etter dato? Slik at den blir sånn som den var i går feks med alle bilder og private ting. Eller er dem tidligere datoene borte siden jeg formaterte den med ny windows? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Man trenger spesiell programvare for å gjenopprette dataene, men dette kan man skaffe gratis og man trenger vanligvis ikke være ekspert for å få gode resultater. Hvis du bare har slettet dem, og så ikke lagret noe spesielt på disken i ettertid, så er sjansene gode for at alt kan gjenopprettes. Det er mange som kjøper gamle harddisker nettopp for å gjenopprette dataene på jakt etter informasjon som kan misbrukes. Jeg ville selv aldri i verden gitt fra meg en harddisk uten å skrive over hele disken gjentatte ganger, og aller helst vil jeg borre et par svære hull i platene i tillegg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Spørsmålet er om kjøper av pcen kan gå på kontroll panel og gjennopprette pcen etter dato? Nei, det er ikke mulig å gjøre det så enkelt. Som de andre sier, det er mulig å finne slettede filer hvis man legger litt arbeid i det. Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Takker for svarene :-) jeg la bare merke til at man kunne gjennopprette pcen tilbake i tid før jeg kjørte inn ny Windows og ble litt urolig hehe, men skjønner nå at alt kan spores opp men at det skal litt til for at en vanlig kjøper gjør det. Pcen er bærbar eller så kunne han fått med en ny tom disc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå