Gå til innhold

Hvor rask er denne harddisken?

Anbefalte innlegg

Hei! Eg har denne harddisken: harddisk koma.no

Lurer på om noen kan fortelle meg hvor mange Mb/sek den skal kunne klare å behandle? Den skulle vist være veldig rask.

På overvåkingstjenesten i Windows Vista har eg sett 52mb/sek på max,,da lastet eg 11mb/sec via nett og installerte et spill samtidig.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WD Balck diskene er bland de raskeste på markedet nå, sammen med Samsung F3 diskene. Disse klarer rundt 80-90MB/sek snitt i lesehastighet og 50-60MB/sek i skrive.

Skal du virkelig ha fart på systemet burde du absolutt se på en SSD disk. Disse diskene yter oppmot 500MB/sek lese og 400MB/sek Skrive. De koster dog en del, men man kan få gode disker på rundt 120GB til rundt 1500-2000kr

Ellers kan du kjøpe en 60-80GB til rundt 1000kr. Da har du til Windows og litt programmer.

Lenke til kommentar

Ehmmm. Norge har faktisk ikke så ille priser på elektronikk, f.eks polen er det dyrere, mens alt det andre er sinnsykt billig.

Men Phillipinene er nok billigere, bare du ikke surrer deg borti en butikk som har en annen produsent slik at du får tak i "jalla" varer.

Lenke til kommentar

Prisene på elektronikk er i Norge er blant Europas laveste.

Prisene på elektronikk feks på Filippinene og Malaysia er faktisk ikke mye lavere en her i landet, med mindre man kjøper jalla vare. Dessuten mister du feks rekamasjonsretten vi er så heldige å ha her i landet, og garantisaker kan bli vanskeligere.

Lenke til kommentar

WD Balck diskene er bland de raskeste på markedet nå, sammen med Samsung F3 diskene. Disse klarer rundt 80-90MB/sek snitt i lesehastighet og 50-60MB/sek i skrive.

På sekvensiell last er hastigheten på snurredisker den samme på både lesing og skriving. Gjennomsnittlig hastighet på store og gode snurredisker (2 TB, 7200rpm) ligger rundt 110 MB/s, og opp mot 140 MB/s på begynnelsen av disken. Så med fornuftig partisjonering (en "liten" system- og programpartisjon på ~200 GB, og resten til trege filer) sikrer du at det som krever fart får den høyeste hastigheten (~130-140 MB/s).

WD Blue 1 TB er forsåvidt ikke blant de kjappeste du får tak i. Den har maksimalt 124 MB/s (både les og skriv) på begynnelsen av disken, og du kan kanskje regne med med ~80-90 MB/s gjennomsnittlig.

TomsHardware harddisk-resultater fra 2009. Det har ikke skjedd så fryktelig mye på den fronten siden den gang.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det høres merkelig ut. Du har rett i at BigMac'en koster 1/3 på Filippinene, men det jeg har funnet av mobiler, PCer og kameraer rundt om kring i Filippinske butikker og på Filippinske HW-sider later til å ha en pris som er kliss lik den norske (direkte oversatt valuta, 1 NOK = 7,91 PHP). I hvert fall langt fra 1/3 av norsk pris.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Elektronikk i Norge er faktisk ikke ille nei. når jeg var i Spania i fjor f.eks, så jeg prisene ikke var noe spesielt lavere enn her hjemme.

Ser ut som Datageni prøver å lure seg selv her =)

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...