Wannabexx Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 jeg har en zyxel p2602hwt og sliter som f med å få dissa portene til å åpne seg.. jeg vil hoste en css server som er oppe, men folk kan ikke joine utenom meg joho... Her er et screen shot. og de svarte feltene skal ip til servern stå ikke sant? er det den eksterne eller den interne ip'n som skal stå der? for css servern står på en intern ip.. Lenke til kommentar
Wannabexx Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 hvilken screenshot? sorry sec Lenke til kommentar
Wannabexx Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 10.0.0.1.... ¨ hva mener du? må jeg fylle inn 10.0.0.1 på server ip address? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Det spørs jo hvilken ipadresse serveren har. Gå i CMD og skriv ipconfig, så ser du adressen til maskinen din. Lenke til kommentar
Wannabexx Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Det spørs jo hvilken ipadresse serveren har. Gå i CMD og skriv ipconfig, så ser du adressen til maskinen din. ja tenkte det.. men skal den interne eller eksterne ip'n brukes? :S Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Det spørs jo hvilken ipadresse serveren har. Gå i CMD og skriv ipconfig, så ser du adressen til maskinen din. ja tenkte det.. men skal den interne eller eksterne ip'n brukes? :S Det er den interne (LAN) IP adressen som vil brukes i port-forwarding. Hele poenget med NAT er jo at mange maskiner deler en felles WAN adresse - så du trenger ikke å fortelle ruteren hva WAN adressen er. Det finnes bare èn, så akkurat det klarer den å finne ut av på egenhånd Bare vær obs på om du har mer enn 1 ruter med NAT i nettverket. I så fall vil du ha 2 nettverks-lag og må drive med dobbel forwarding. Dette oppstår typisk dersom du har fått modemruter fra din ISP (ikke bare rent modem) som ikke har trådløst - og så kjøper du selv en trådløsruter. Si i fra om dette er tilfellet for deg, for da blir situasjonen plutselig langt mer kompleks (eller ihvertfall krever at du holder tungen bent i munnen). -Stigma Endret 16. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Wannabexx Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Det spørs jo hvilken ipadresse serveren har. Gå i CMD og skriv ipconfig, så ser du adressen til maskinen din. ja tenkte det.. men skal den interne eller eksterne ip'n brukes? :S Det er den interne (LAN) IP adressen som vil brukes i port-forwarding. Hele poenget med NAT er jo at mange maskiner deler en felles WAN adresse - så du trenger ikke å fortelle ruteren hva WAN adressen er. Det finnes bare èn, så akkurat det klarer den å finne ut av på egenhånd Bare vær obs på om du har mer enn 1 ruter med NAT i nettverket. I så fall vil du ha 2 nettverks-lag og må drive med dobbel forwarding. Dette oppstår typisk dersom du har fått modemruter fra din ISP (ikke bare rent modem) som ikke har trådløst - og så kjøper du selv en trådløsruter. Si i fra om dette er tilfellet for deg, for da blir situasjonen plutselig langt mer kompleks (eller ihvertfall krever at du holder tungen bent i munnen). -Stigma jaok. jeg har bare en modem som er både trådløs og lokal jeg bruker forøvrig trådløs atm, vet ikke om det har noe å si. servern sin ip er 10.0.0.4 så da fylte jeg inn det. siden css vil at portene 1200-1200 og 27000-27015 og 27020-27039 skal være åpne så fylte jeg inn det. men skal det være alt som behøves? jeg prøvde å benytte meg av en freeware program fra port forewarding og de konkluderte med at portene mine ikke er åpne.. dette var litt kjett Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Det spørs jo hvilken ipadresse serveren har. Gå i CMD og skriv ipconfig, så ser du adressen til maskinen din. ja tenkte det.. men skal den interne eller eksterne ip'n brukes? :S Det er den interne (LAN) IP adressen som vil brukes i port-forwarding. Hele poenget med NAT er jo at mange maskiner deler en felles WAN adresse - så du trenger ikke å fortelle ruteren hva WAN adressen er. Det finnes bare èn, så akkurat det klarer den å finne ut av på egenhånd Bare vær obs på om du har mer enn 1 ruter med NAT i nettverket. I så fall vil du ha 2 nettverks-lag og må drive med dobbel forwarding. Dette oppstår typisk dersom du har fått modemruter fra din ISP (ikke bare rent modem) som ikke har trådløst - og så kjøper du selv en trådløsruter. Si i fra om dette er tilfellet for deg, for da blir situasjonen plutselig langt mer kompleks (eller ihvertfall krever at du holder tungen bent i munnen). -Stigma jaok. jeg har bare en modem som er både trådløs og lokal jeg bruker forøvrig trådløs atm, vet ikke om det har noe å si. servern sin ip er 10.0.0.4 så da fylte jeg inn det. siden css vil at portene 1200-1200 og 27000-27015 og 27020-27039 skal være åpne så fylte jeg inn det. men skal det være alt som behøves? jeg prøvde å benytte meg av en freeware program fra port forewarding og de konkluderte med at portene mine ikke er åpne.. dette var litt kjett Jeg vet ikke noe om programmet du brukte... Jeg annebfaler at du bruker Utorrent sin innebygde port-tester. Denne fungerer fint til å teste med (husk å slå av automatic port mapping og bandwith testen mens du tester). Hvis portene ikke kommer som åpne da (når du tester fra samme maskinen som skal drive serveren) så restart ruteren. Test igjen. Får du fremdeles ikke kontakt gjennom så er det noe feil i NATingen din eller evt. et firewall problem. Rapporter tilbake etter du har testet. -Stigma Endret 16. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Wannabexx Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Det spørs jo hvilken ipadresse serveren har. Gå i CMD og skriv ipconfig, så ser du adressen til maskinen din. ja tenkte det.. men skal den interne eller eksterne ip'n brukes? :S Det er den interne (LAN) IP adressen som vil brukes i port-forwarding. Hele poenget med NAT er jo at mange maskiner deler en felles WAN adresse - så du trenger ikke å fortelle ruteren hva WAN adressen er. Det finnes bare èn, så akkurat det klarer den å finne ut av på egenhånd Bare vær obs på om du har mer enn 1 ruter med NAT i nettverket. I så fall vil du ha 2 nettverks-lag og må drive med dobbel forwarding. Dette oppstår typisk dersom du har fått modemruter fra din ISP (ikke bare rent modem) som ikke har trådløst - og så kjøper du selv en trådløsruter. Si i fra om dette er tilfellet for deg, for da blir situasjonen plutselig langt mer kompleks (eller ihvertfall krever at du holder tungen bent i munnen). -Stigma jaok. jeg har bare en modem som er både trådløs og lokal jeg bruker forøvrig trådløs atm, vet ikke om det har noe å si. servern sin ip er 10.0.0.4 så da fylte jeg inn det. siden css vil at portene 1200-1200 og 27000-27015 og 27020-27039 skal være åpne så fylte jeg inn det. men skal det være alt som behøves? jeg prøvde å benytte meg av en freeware program fra port forewarding og de konkluderte med at portene mine ikke er åpne.. dette var litt kjett Jeg vet ikke noe om programmet du brukte... Jeg annebfaler at du bruker Utorrent sin innebygde port-tester. Denne fungerer fint til å teste med (husk å slå av automatic port mapping og bandwith testen mens du tester). Hvis portene ikke kommer som åpne da (når du tester fra samme maskinen som skal drive serveren) så restart ruteren. Test igjen. Får du fremdeles ikke kontakt gjennom så er det noe feil i NATingen din eller evt. et firewall problem. Rapporter tilbake etter du har testet. -Stigma restarta jeg servern og kom inn på css ihvertfall gjennom lan når jeg søker på bana finner jeg der også.. men har ingen anelse om andre folk kan komme inn før folka mine står opp ^^ hehe. jeg brukte den pfportchecker og den sa: "we were not able to ping your router", MEN "your port is open on this computer" stod under :S haha Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) restarta jeg servern og kom inn på css ihvertfall gjennom lan når jeg søker på bana finner jeg der også.. men har ingen anelse om andre folk kan komme inn før folka mine står opp ^^ hehe. jeg brukte den pfportchecker og den sa: "we were not able to ping your router", MEN "your port is open on this computer" stod under :S haha Du kan ikke pinge en server som ikke kjører i øyeblikket - eller som ikke er designet for å svare på ping. Derfor er slike tredjeparts porttestere mot vilkårlige ustandard servere (som spillservere) så og si ubrukelige. En klient på utsiden kan ikke se om ruteren forwarder et signal den sender eller ikke. det eneste den kan se på er om det kommer svar eller ikke - og det vil også være avhengig av mange andre faktorer i tillegg. Jeg sier det igjen - test med Utorrent sin innebygde tester. Da har du både en mottaker og sender som samarbeider om å teste. Da ber programmet en ekstern server om å sende et signal til Utorrent clienten fra utsiden. Når både klienten (fra utsiden) og "serveren" i testen er enige påforhånd om protokollen som brukes osv. så får du korrekt svar. Hvis du får ok i Utorrent testen er det ok kort sagt (men huk vekk Automatic port forwarding eller kan du få false positive via UPNP). EDIT: Etter raskt google søk ser jeg at pfportchecker tydeligvis baserer esg på mye det samme prinsippet. Denne bør i utgangspunktet gi greie resultater. Port open + can not ping router er jo et helt gyldig resultat. Det betyr bare at porten er åpen + at ruteren eller ikke responderer på ping (vil jeg annta bare helt logisk sett fra meldingen). Du kan ikke teste NAT forwardingen via LAN adressen til serveren. Slike forbindelser går jo naturligvis ikke via NAT i ruteren og vil dermed alltid fungere uansett NAT oppsett (ved mindre det er firewaller involvert). Vær også obs på at at om ruteren din ikke har NAT loopback aktivert (altså at ruteren behandler forespørsler til sin egen eksterne IP fra innsiden av nettverket akkurat på samme måte som en reell ekstern forespørsel) så kan det være veldig vanskelig å teste om forwardingen fungerer i praksis med en klient (slik som CS) - ved mindre du faktisk kan be en fra utsiden teste eller fjernstyre en maskin utenfor din eget LAN - eller du kan enable NAT loopback i ruteren din. For å gjøre det litt klarere. Uten NAT loopback vil du oppleve følgende fenomen: Selv om du har NATet alle porter riktig og alt fungerer akkurat som det skal så kan du IKKE koble til serveren hvis du bruker din eksterne IP. Du kan derimot koble til fint via LAN, og andre folk utenfor ditt LAN-nettverk vil kunne bruke serveren fint. Det er mange som har revet ut håret sitt i frustrasjon i slike situasjoner fordi de trodde at ting ikke fungerte - mens i realiteten hadde de allerede fikset problemet for leeenge siden -Stigma Endret 17. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Har du satt det opp rett så sjekk firewall-delen inne på rutern,på general så står det WAN to LAN. står den på "DROP" vil det ikke funke, sett den til "PERMIT".. Ellers finner du nyeste firmware her http://moya.zyxel.no/multimodem/ Lenke til kommentar
Wannabexx Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Takker for hjelp! det funker i beste velgående nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå