Gå til innhold

[Løst] Spm. til poengberegning - Privatist

ranvier

Anbefalte innlegg

Etter fullført VGS har jeg blant annet tatt fagene Kjemi 2 og Biologi 2. I disse fagene har jeg >fem på begge skriftlige eksamener, og seks på de muntlige. Sensuren foreligger ikke enda, men la oss for eksemplets skyld gå ut i fra at jeg har fått fem på de to skriftlige.

Er det da riktig å regne den muntlige og skriftlige eksamenen som to individuelle fag? Altså at jeg legger sammen alle karakterene, og teller Kjemi 2 og Biologi 2 som to fag hver?

Altså (5+5+6+6)/4 = 5,5, eller ((5+6)/2 + (5+6)/2))/2 = 5,5.

I ett fullt karaktersett vil poengsummen ikke være lik.

Var dette forståelig?

Takk på forhånd.

Endret av ranvier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at de skal regnes som fire selvstendige karakterer, altså er det første eksempelet riktig. Dersom noen kunne bekreftet dette hadde det vært fint.

Dette har også vært min oppfatning, men etter at jeg lærte at naturfag (både S og MP eksamen) omregnes til en karakter (kan noen bekrefte dette?), ble jeg usikker.

Lenke til kommentar

Med fare for å ta feil, mener jeg at naturfag er i en liten særstilling her. Det er nemlig ikke en fullstendig skriftlig eksamen, men en to-timers flervalgsprøve, med tilhørende utspørring av tema. Så vidt jeg har forstått, får du ikke en karakter for muntlig og en for skriftlig, men en felles som bygger på prestasjonene fra begge.

Lenke til kommentar

Med fare for å ta feil, mener jeg at naturfag er i en liten særstilling her. Det er nemlig ikke en fullstendig skriftlig eksamen, men en to-timers flervalgsprøve, med tilhørende utspørring av tema. Så vidt jeg har forstått, får du ikke en karakter for muntlig og en for skriftlig, men en felles som bygger på prestasjonene fra begge.

Ok, oppklarende. Takk!

Kommer navnet ranvier fra ranvierske innsnevringer mon tro?

Ranvier er ett brukernavn jeg brukte en periode når jeg var 10-11, eller rundt der. Det var ett artig gjensyn i biologien i fjor høst, og siden har jeg fortsatt å bruke det i forskjellige sammenhenger.

Så nei, men ja, på en måte.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dere ble enige med dere selv, men vil bare oppklare at de to karakterene i hvert av fagene Kjemi 2 og Biologi 2 skal telles som 4 separate karakterer.

Eks:

Kjemi 2 skriftlig 5 og muntlig 6

Biologi 2 skriftlig 5 og muntlig 6

Snitt: 5+6+5+6=22 også 22/4=5.5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...