MadSilence Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Skal sette opp en server @Home nå for bedriften. Har anskaffet meg 100/100 med fast ip. Hvordan ville dere satt dette opp? Bare en vanlig ruter koblet til modemet (netgear WNDR3700) og deretter til serveren på ett vis. eller ville dere satt opp en brannmur og NAT et det videre eller lignende=) Tar imot alle tips om produkter også! Hvordan setter man evt opp et NAT? =) Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Det kommer litt ann på hva du skal kjøre etc. Det enkleste er å sette opp modemet og så koble serveren rett etter og sette den faste ipen på den serveren. Hvis du ønsker å ha NAT, så setter du inn en vanlig ruter og istedet for å velge DHCP som måte å få IP fra ISPen på, så velger du statisk IP/fast ip. Da vil den sette opp NATing på samme måte som ved vanlige bredbånds linjer og du bruker port forwarding for å sende trafikk videre til serveren din. Det er fordeler og ulemper med begge måtene og du burde lese litt om begge og om sikkerhet for å bestemme deg for hvilken du går for. Hvis ruteren ikke er spesielt kjapp/kraftig og du venter mye trafikk på serveren så kan den begrense ytelsen som du får, noe som kan være verdt å være obs på. Lenke til kommentar
MadSilence Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Skulle vel beskrevet mer ja=) Det sskal inn en server pluss resten av husholdningen. Så ved første alternativ måtte vel servern vært DHCP server? Blir ikke så sinnsyk trafikk og kunne tenke meg å teste router metoden først=) Men hvordan setter jeg da rutern opp for at folk fra omverdenen skal kunne logge seg på den. Så den liksom mottar den faste IPen =) Skal kobles opp klienter mot servern og kjøre remote desktop=) Takker for svar! Har du evt en god side med info?=) Takker! Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Manualen til ruteren forteller hvordan du setter opp den til fast ip Det er veldig enkelt. Du vil vell at folk kobler seg opp mot serveren og ikke ruteren tenker jeg. Det du skal gjøre, steg for steg: 1. Koble til ruteren og sette den opp til å bruke den fast ipen 2. Koble til de maskinene du skal ha bak ruteren 3. Gå inn i ruterens konfigurasjon og sett opp port forwarding mot serveren du har på de portene som det skal gis tilgang på. SSH for eks er 22, ftp er 21, remote desktop er 3389 4. Konfiugrer serveren til å ha fast ip, dette kan gjøres enten på ruterern eller på serveren. På ruteren gjøres det ved å sette DHCP leasen til fast. 5. Sett opp serveren slik du vil ha den, husk brannmur/antivurs/gode passord. Sikkerhet er viktig for maskiner som kan nås gjennom internett. ! 6. Be folk teste tilkoblingen og se at det funker. Lenke til kommentar
MadSilence Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 ok. så de utenfra kobler seg da teknisk sett inn på ruteren som da skjønner at den skal sende spørringene videre til serveren basert på port? Jeg skal kjøre remote desktop. hvilken port bruker den? og da skal de koble seg til den faste IPen. Vet da ruteren at dette er serveren?=) Kan man da ha flere servere på en IP? woot?=) Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 ok. så de utenfra kobler seg da teknisk sett inn på ruteren som da skjønner at den skal sende spørringene videre til serveren basert på port? Nei, ruteren ser i en tabell: "Ah, trafikk på denne porten utenfra, det skal gå til denne ipen her inne" De utenfor merker det ikke, og trenger ikke å gjøre noe spesielt. Det er ingen som kobler seg på ruteren, ruteren bare titter på traffikken og bestemmer hvor den skal hen. Jeg skal kjøre remote desktop. hvilken port bruker den? og da skal de koble seg til den faste IPen. Vet da ruteren at dette er serveren?=) Det kommer ann på hvilken remote desktop du skal bruke. Enkleste er å bruke google, navn på program + ports used eller noe slikt De utenfra skal da koble seg opp mot den faste ipen ja. Ruteren driter totalt i hva det er, den slår opp i en tabell og bytter ut ipen som traffikken skal til. Om IPen den finner i tabellen er rett eller ei er helt uviktig for ruteren. Det er din jobb når du skal sette opp det her å sørge for at det blir gjort riktig (Ganske enkelt egentlig, enten så funker det eller så funker det ikke) Kan man da ha flere servere på en IP? Ja, men kun en tjeneste per port, så hvis du har en webserver kjørende på port 80, så kan du ikke ha en annen server bak samme ip og samme port. Les her for mer info om NAT: http://www.howstuffworks.com/nat.htm Evt så finnes det masse videor om basic nettverks oppsett etc ute på nettet. Google is your friend Lenke til kommentar
MadSilence Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 KULT, råbra svar av deg Lufen!! =)=)=) ok. da må jeg bare finne ut av portene da=) La oss si jeg setter opp en HTTP server(webserver) på en port og en ip. og deretter en server på en annen port. hvordan finner jeg da ut hvilken port serveren har/skal ha og webservern?=) Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det stiller du inn på webserveren, så her bestemmer du det nesten helt selv(Noen porter er opptatt fra før og kan da ikke brukes). I apache så stilles det inn i httpd.conf/apached/ports.conf avhening av distro og ser noe slik ut: NameVirtualHost *:1080 Listen 1080 Nøyaktig hvordan er enklest å google: navn på webserver + change port Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå