Gå til innhold

Test: Corsair SP2500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt dette settet et par uker og byttet ut Logitech Z-2300, er strålende fornøyd. Veldig stram og fin lyd som passer ypperlig til det meste, man kan også få heftig buldrebass om ønskelig til film men selv har jeg stilt det inn til den stramme bassen jeg liker i musikk.

I tillegg er det praktisk å plassere og ledningsystemet er meget godt. Det at man har mulighet til å tilkoble hele 3 lydkilder samtidig er også strålende og var en del av planen min med PC, PS3 og 360 :).

 

Altec Lansing settet som nevnes er sikkert fint, men subben/forsterkeren ser ekstremt upraktisk ut å få plassert. For meg var det viktig å få et sett som lett plasseres på et lite hjemmekontor. Kjenner heller ikke igjen karakteristikken med "hul lyd".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vanskelig å skulle definere akkurat hva jeg legger i "hul lyd", det oppfattes sikkert ulikt, men er mye enig med det som står i første post her http://www.head-fi.org/forum/thread/551630/200-350-alternatives-to-corsair-sp2500-2-1.

Vet det er noen som får hakeslepp av logitech systemer til 299kr, og det er selvfølgelig ikke noe galt i det så lenge en er fornøyd selv (antyder ikke at SP2500 er dårlig altså).

 

Hadde jeg ikke hatt AL systemet først hadde nok ikke jeg heller vært fullt så oppmerksom på det. Lukker jeg øynene og forsøker å navigere meg rundt i lyden, da spesielt i detaljert rock og symfonisk musikk (ikke komprimerte mp3 eller noe slikt), kommer det jeg vil karrakterisere som hul, litt mekanisk lyd veldig lett fram.

Det er pc/gaming-høyttalere, så man kan kanskje ikke forvente allverdens, men skuffende at det ikke hamlet opp med settet jeg erstattet (som forøvrig var langt ifra perfekt det heller, men alt i alt bedre og mer behagelig en SP2500 i mine ører).

 

Ellers er systemet sikkert greit, og i forhold til lignende logitech systemer, så er det vel kanskje til og med å foretrekke.

Kraftig som rakkern, men mangler finesse for de over gjennomsnittet opptatt av god lyd vil jeg si...

Endret av BzWarm
Lenke til kommentar

Interesante observasjoner og er ikke fremmed for litt forklaringer :) Jeg har ikke brukt det særlig til spill ennå.

 

BzWarm:

Jeg er ikke uenig i at settet mangler finesser i lyden som når jeg spiller av FLAC via Xonar STX. Men jeg kjøpte dette settet fordi jeg ikke gadd bruke 4000,- på en middelmådig receiver/forsterker og rundt 4000,- på nogenlunde greie høyttalere og div. Man får ikke så mange bedre alternativer til opptil 2000,- og dette settet er på tilbud annenhver uke til 1495,-.

 

Ellers er også kontrollenheten funksjonell, fin og oversiktlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

en ting jeg har lyst til å pirke på er veldig lyse toner. Slik som stemmer, ikke kvinne stemmer, men ulike toner i mannestemmen kan bli litt lyse. Om man ikke stiller inn riktig kan og klassiske sanger som Chris Medina bli litt fucked up. Ellers så takler den alt annet greit.

 

Må bare nevne en ting til. Karaoke modusen er jo bare rein epicness :D

Lenke til kommentar

For å lage et poeng her. Disse høyttalerne er ikke merket som multimedia høyttalere fra produsenten. Det er laget som et gaming høyttalersett. Noe jeg merker forskjell på i for eksempel eksplosjoner fra et spill til en film.

 

Er klar over at det først og fremst er gaming høyttalere. Poenget mitt er mer HW.nos bemerkelse om at settet er "minst like godt til musikk", noe jeg er uenig i. Min vurdering av SP2500:

action gaming= veldig bra, annen gaming= bra, film= ok, Musikk= middelmådig.

Men igjen, hver sin smak og noen vil sikkert synes det er mer enn bra nok til musikk også. Jeg synes bare settet er overvurdert som generelt lydanlegg av anmeldere rundt om, men det har kanskje å gjøre med manglende konkurranse på pc-høyttaler fronten for tida...

Endret av BzWarm
Lenke til kommentar

Sjokk at hw.no anbefaler et Corsair-produkt..... :roll:

 

Det er jo kanskje ikke så rart, når Corsair i det store og hele har levert bra produkter.

 

Om man ønsker god lyd uten basskassa, så er jo Swan MKIII sine høyttalere nydelige! Du har ikke to små sattelitter og ei svær kasse, men du får da 2 høyttalere i brukbar størrelse. Her får du kvalitetslyd og bass nok om du ikke må ha en rumperister til film. Har disse koblet til et ASUS Xonar STX, og den komboen er fin. Men vi snakker om en annen prisklasse her: 4000kr for høyttalere og 1500kr for lydkort.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Sjokk at hw.no anbefaler et Corsair-produkt..... :roll:

 

Det er jo kanskje ikke så rart, når Corsair i det store og hele har levert bra produkter.

 

Om man ønsker god lyd uten basskassa, så er jo Swan MKIII sine høyttalere nydelige! Du har ikke to små sattelitter og ei svær kasse, men du får da 2 høyttalere i brukbar størrelse. Her får du kvalitetslyd og bass nok om du ikke må ha en rumperister til film. Har disse koblet til et ASUS Xonar STX, og den komboen er fin. Men vi snakker om en annen prisklasse her: 4000kr for høyttalere og 1500kr for lydkort.

Har sett på Swan serien selv. Høyttalerne ser jo unektelig bra ut, og får gjennomgående gode anmeldelser.

 

Folks bruksområder er jo forskjellige, men selv ville jeg aldri kjøpt noe 2.1 sett med en overdimensjonert sub og to legoklosser som satellitter.

 

Corsair lager stort sett gode produkter, jeg har selv et 700D kabinett jeg aldri kunne tenke meg å bytte, men det virker som om anmeldere og kritikere tror at alt Corsair tar på blir til gull.

 

Har selv Asus Xonar Essence STX, med et Z-5500 tilkoblet via optisk toslink. Fra PC-en kommer det stort sett FLAC med 100% logs. Tviler på at Corsairs høtalere spiller musikk bedre enn noen av Swan høytalerne for å si det slik, så da blir det jo en overveiing hva slags bruksområder man har.

Lenke til kommentar
Har selv Asus Xonar Essence STX, med et Z-5500 tilkoblet via optisk toslink. Fra PC-en kommer det stort sett FLAC med 100% logs. Tviler på at Corsairs høtalere spiller musikk bedre enn noen av Swan høytalerne for å si det slik, så da blir det jo en overveiing hva slags bruksområder man har.

Ingen har vel påstått dette? Men at de spiller vesentlig bedre enn Logitech Z-5500 og Z-2300 er helt klart og derfor kjøper mange dette 2.1 settet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...