Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem har krav på barnetrygd

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ei veninne på 16 år, snart 17.

Hun har flyttet hjemmefra for å gå på skole, og hun bor nå i en leilighet sammen med sin kjæreste. Problemet er at foreldrene hennes ikke har så mye penger og har nå sluttet å støtte henne økonomisk.

Hun søker jobber for harde livet, men som mange veit så er det ikke så lett å få jobb når man er under 18.

Så det vi lurer på er om hun kan ta kontakt med NAV eller trygdekontoret eller noe slikt og be om å få barnetrygden til hennes konto, ettersom at foreldrene henne ikke bruker barnetrygden på det den er ment for, nemlig henne.

(Og vi vil nødig at barnevernet skal bli innblandet da det sikkert fører til mer problemer enn nødvendig)

På forhånd tusen takk for alle seriøse svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun kan nok ikke går til Nav for å få barnetrygden nei, den er til foreldrene som skal igjen gå til husholdningen, (ikke nøvendigvis direkte til barnet) Her i huset går den til bhg! Men klart det er kjedelig at det er sånn

Lenke til kommentar

Hun kan nok ikke går til Nav for å få barnetrygden nei, den er til foreldrene som skal igjen gå til husholdningen, (ikke nøvendigvis direkte til barnet) Her i huset går den til bhg! Men klart det er kjedelig at det er sånn

Ikke i lommen på barna, nei, men det skal gå til barna.
Barnetrygd er en stønad som gis for alle barn under 18 år som er bosatt i Norge. Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter ved å ha barn.

Alt jeg fant var noe tull på regjeringens sine sider, som hovedsaklig omhandlet asylsøkere. Men regner med at dette er gjeldene for alle andre også.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2004/nou-2004-16/18/3/4.html?id=386805

Det åpnes altså ikke for at barnetrygden kan utbetales til barnet direkte selv om barnet er selvforsørgende. Tilsvarende må gjelde for enslige mindreårige asylsøkere som ikke bor hos noen omsorgsperson eller i barneverninstitusjon. For disse barna vil vergen få utbetalt trygden, og må sørge for at den kommer barnet til gode.
Endret av Nie
Lenke til kommentar

Hun har kanskje krav på stipend? Om hun ikke bor hjemme tenker jeg :)

Kun hvis enkelte kriterier blir oppfylt, og da må hun ha en bankkonto og det må man ha med en forelder til å fikse, og foreldrene vil ha full tilgang til bankkontoen og kan egentlig bare tømme kontoen hennes så fort den fylles. Nå vet jeg ikke hva slags forhold hun her har til foreldrene sine, men det kan ikke være særlig bra hvis foreldrene ikke ønsker å hjelpe henne på noen måte, selv med pengene de får i barnebidrag for henne (?).

Lenke til kommentar

Hun har kanskje krav på stipend? Om hun ikke bor hjemme tenker jeg :)

Kun hvis enkelte kriterier blir oppfylt, og da må hun ha en bankkonto og det må man ha med en forelder til å fikse, og foreldrene vil ha full tilgang til bankkontoen og kan egentlig bare tømme kontoen hennes så fort den fylles. Nå vet jeg ikke hva slags forhold hun her har til foreldrene sine, men det kan ikke være særlig bra hvis foreldrene ikke ønsker å hjelpe henne på noen måte, selv med pengene de får i barnebidrag for henne (?).

Jeg fikk stipend når jeg begynte på videregående. Pengene du mottar er dine, foreldre har ikke noen rett på de. Det er i tilfellet ulovlig slik jeg har forstått det.

Nå var det ikke så mye info om forholdet mellom de, men burde da ikke være så vanskelig å opprette en konto med mindre foreldrene er sinnsyke.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Jeg fikk stipend når jeg begynte på videregående. Pengene du mottar er dine, foreldre har ikke noen rett på de. Det er i tilfellet ulovlig slik jeg har forstått det.

Nå var det ikke så mye info om forholdet mellom de, men burde da ikke være så vanskelig å opprette en konto med mindre foreldrene er sinnsyke.

Det eneste jeg vet er at foreldrene kan gjøre akkurat hva de vil med barna sine penger, da de kommer til å ha full styring over hva som skjer.

Foreldrene trenger ikke være sinnsyke for å nekte å være til stede og gi sitt samtykke, jeg måtte vente i to år til jeg ble 18 selv :p

Lenke til kommentar

Det eneste jeg vet er at foreldrene kan gjøre akkurat hva de vil med barna sine penger, da de kommer til å ha full styring over hva som skjer.

Foreldrene trenger ikke være sinnsyke for å nekte å være til stede og gi sitt samtykke, jeg måtte vente i to år til jeg ble 18 selv :p

Jeg mener nå de er sinnsyke om de ikke vil hjelpe sitt eget barn, mulig du legger noe annet i meningen sinnsyk, eller jeg poengterte meg feil.

Barn kan disponere sine penger når de er 15 år til en viss grad. Penger de tjener selv kan ingen kreve, ikke engang foreldre. Hvordan det er med stipend er jeg usikker på, men ville vært rart om foreldre kan ta de på noe som helst vis, da det er en støtte gitt til denne personen.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har ei veninne på 16 år, snart 17.

Hun har flyttet hjemmefra for å gå på skole, og hun bor nå i en leilighet sammen med sin kjæreste. Problemet er at foreldrene hennes ikke har så mye penger og har nå sluttet å støtte henne økonomisk.

Hun søker jobber for harde livet, men som mange veit så er det ikke så lett å få jobb når man er under 18.

Så det vi lurer på er om hun kan ta kontakt med NAV eller trygdekontoret eller noe slikt og be om å få barnetrygden til hennes konto, ettersom at foreldrene henne ikke bruker barnetrygden på det den er ment for, nemlig henne.

(Og vi vil nødig at barnevernet skal bli innblandet da det sikkert fører til mer problemer enn nødvendig)

På forhånd tusen takk for alle seriøse svar:)

jeg vet ikke om du faktiskt mener barnetrygd elelr om du egentlig tenker på barnebidrag men uansett så er det som andre her sier at barnetrygd skal gå til mat, klær og slike ting til ungen(e)

men så har du barnebidrag da, barnebidrag er det som foreldrene skal "betale" til ungen, dette går enten på egen konto som er i barnets navn på sparekonto elelr lignende, barnebidrag kan også barnet selv få direkte men må være 16 år hvis jeg husker riktig og bo utenfor hjemmet.

ellers kan 16/17 åringen gå på nav og få hjelp der, få veiledning til hvor å gå å få peng og få hjelp av nav selv med penger ;)

stipend kan h*n få

hjelp i fra overformynderiet hvis man er innkoblet i barnevernet

kan få hjelp fra barnevernet også

det er bare å ta telefoner rundt og snakke med folk så får man vite det ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener nå de er sinnsyke om de ikke vil hjelpe sitt eget barn, mulig du legger noe annet i meningen sinnsyk, eller jeg poengterte meg feil.

Barn kan disponere sine penger når de er 15 år til en viss grad. Penger de tjener selv kan ingen kreve, ikke engang foreldre. Hvordan det er med stipend er jeg usikker på, men ville vært rart om foreldre kan ta de på noe som helst vis, da det er en støtte gitt til denne personen.

Men de er fremdeles under 18, og da kan egentlig foreldrene ''styre livet deres'' akkurat som de vil, basicly.

Lenke til kommentar

Nei, de kan ikke det. Enkelte rettigheter får man før man fyller 18 også. Hun kan så sant ingenting taler mot det, selv styre egentjente penger. Så vidt jeg vet er stipend egentjente penger.

Det hun kan prøve er å gå til NAV og si at barnetrygden ikke blir brukt på henne, og vise til at hun ikke bor hjemme, at foreldrene har nada utgifter med henne, og spør om det er noe NAV kan gjøre. Om det så bare er å få ett møte på nav, med foreldrene og en saksbehandler. Mange hører på autoriteter der de ikke hører på sine "undersåtter".

Lenke til kommentar

Foreldre har også en streng underholdsplikt overfor sine barn. At barnetrygden ikke kommer barna til gode når ikke annen økonomisk støtte gis, vil nok ikke godtas. Likevel er denne plikten relativ, og skal ytes etter evne. Se Barneloven § 66.

Nå finner jeg ikke dommen på det, men det skal være en ny dom hvor barnet flyttet ut av foreldrenes bolig, og foreldrene måtte betale husleie. Dette til tross for at barnet kunne bo hos foreldrene gratis.

Hvor langt denne relative underholdsplikten strekker seg, er jeg ikke helt sikker på. Likevel bør en kunne kreve noe av barnetrygden brukt til barnets gunst.

Edit: Rettet ang. barnetrygd/barnebidrag

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Kan vi være så snill å bruke riktige begrep om riktig ting her?

Barnetrygd: Penger fra staten til foreldre, eller den personen som sitter med ansvaret for barnet. Dette gis til fylte 18 år, PUNKTUM.

Barnebidrag: Her er foreldrene skilt, og har en ujevn samværordning. Da må den forelderen med lite samvær kompensere økonomisk ti den forelderen med samvær. Dette er penger man kan søke om å få direkte, og er en ordning som kan utvides ut videregående.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Barnetrygd utbetales til 'den som har rett til stønad' (barnetrygdloven § 12 første ledd). Hvem som har rett til stønad er bestemt i barnetrygdloven § 2 - foreldre eller omsorgspersoner som har barn boende fast hos seg. I særskilte tilfeller, hvis foreldrene ikke lar barnetrygden komme barnet til gode, kan det bestemmes at barnetrygden skal utbetales til en annen person som skal sørge for at den kommer barnet til gode - men ikke barnet selv (barnetrygdloven § 12 annet ledd).

Når det gjelder barnebidrag kan foreldre pålegges å betale bidrag til barnet når de ikke bor sammen med det (barnelova § 67 første ledd). Slikt pålegg avgjøres ved vedtak, og det er NAV som avgjør det.

(Det er for øvrig ingen 'dom' Antatra snakker om, men et vedtak fra NAV som endte opp i media fordi foreldrene syntes det var urettferdig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...