Gå til innhold

Disk gir feil på IDE-kontroller - virker ikke med DMA

knutS

Anbefalte innlegg

Jeg har en 60GB maxtor 5400 rpm HDD kjøpt tidligere i år som har voldt meg mye hodebry i det siste. Når jeg kobler den til virker den i MSDos kompatibilitetsmodus, og i device manager (win98SE) markeres IDE-kontrolleren med utropstegn. Putter jeg samtidig en annen disk på den samme kontrolleren får den andre disken også de samme problemene. Med kun andre disker på samme kabel og kontroller funker det fint, så det er ikke noe galt med hardwaren. Oppkoblingsfeil inkludert feil på jumpersettingene har jeg også kunnet utelukke. Hovedkortet kjører på 100MHz buss, så ISA og PCI-bussene er ikke overklokket og kan ikke være noen feilkilde.

PC'en denne står i har et 3 år gammelt BX-chipsett med ATA-33 IDE-kontrollere, så jeg har brukt fabrikantens utilities og skrudd disken(e) ned fra ATA66/100 til ATA33. Jeg har også brukt et par forskjellige disk-utilities (fra Maxtor og WD) til å sjekke diskene jeg har for feil uten å finne noe som helst. Jeg har selvsagt også sjekket filsystemet for feil (med Norton Disk Doctor fra NU2000) uten å finne noe.

Jeg antok tidligeere at dette skyldtes en gammel installasjon av OS'et eller feil på IDE-driveren, men etter en fersk installasjon sliter jeg fortsatt med det samme problemet, og har sluppet opp for feilkilder bortsett fra selve disken.

Har noen vært borti denslags problemer før? Noen som har en løsning på det annet enn å bite i det sure eplet og sende den tilbake til IT-butikken for å få byttet den?

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et lignende problem på min nye maskin når jeg kjører win 98 SE. Da kommer det utropstegn på begge IDE kontrollerne, men diskene fungerer fint. Men får verken startet cdromen eller cdbrenneren, som forøvrig er scsi. Vetta fan hva jeg skal gjøre. I win 2k fungerer det derimot perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...