Gå til innhold

Blir jeg kraftig utnyttet av jobben? gutt 17

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber på et hotel, som også driver et kjøkken, som er på selve hotellet.

Jeg står i oppvasken på kjøkkenet og vasker, som er greit nok med tanke på at jeg er ung og må starte et sted.

Men det jeg reagerer på, det er at jeg alltid jobber til langt på natt, til og med på hverdager. F.eks nå i helgen begynner jeg på jobb klokken 22.30 både fredag og lørdag, og slutter 04.00 om morgenen. Det er ikke uvanlig at sjefen vandrer rundt meget beruset, da hun som regel sitter i baren på hotellet.

Jeg får også akurat kr 83,77 i timen, uavhengig om jeg jobber vanlig tid på dagen eller klokken 2 om natta på en lørdags natt. (skal jeg ikke ha noe tillegg?)

Jeg er uerfaren innen arbeidslivet, men dette er vel helt på trynet..?

Forje helg fikk jeg 5 minutters pause, og jobbet hele 10 timer i strekk.

Endret av Kelila
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Aldersgrenser - jobb

Det finnes tre ulike aldersgrenser i forhold til hva slags arbeid du kan gjøre; 13, 15 og 18 år. Når du har fylt 18, regnes du som voksen og kan ta alle slags jobber

15 år

Har du fylt 15 år kan du ta arbeid som ikke er til skade for helsa di, eller hindrer deg i skolegangen. Du kan for eksempel arbeide

på kontor

i bibliotek

i butikk

på restauranter, pensjonater og liknende

i parker, gravlunder etc

Arbeidstid for personer som er mellom 15-18 og ikke er skolepliktige, skal ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

Det skal være arbeidsfri mellom kl. 23 og kl 06.

Sammenhengende hvileperiode på minst 12 timer.

Overtid og nattarbeid er ikke tillatt."

Hentet fra ung.no

Hva står det i kontrakten din ang arbeidstid/lønn?

Jobber du mer enn 5 timer skal du ha minst 30min pause. Fikk du ikke pause skal du hvertfall ha betalt for den, pass på at du ikke blir trukket for pause. Jobber man over 9 timer pr dag skal man vel også ha overtidsbetalt for det.

Lenke til kommentar

Betaler du skatt eller har du levert frikort? Vet du om du er formelt ansatt?

Det høres for meg ut som om du jobber svart. Hvis du ikke vet om dette er tilfelle, ville jeg undersøkt dette, med tanke på at du enten har krav på mer penger, eller at arbeidsgiveren din bryter loven.

Jeg er ganske sikker på at sistnevnte er tilfelle. Da ville jeg tatt med meg faren min eller en annen (mer ressurssterk) person til arbeidsgiveren, og fortelle at du enten får mer penger for jobben din, eller melder dem til arbeidstilsynet.

Slik situasjonen er nå, blir du kraftig utnyttet. Jeg ville ikke gjort den jobben for så lite penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lønna di er totalt på tryne vertfall, hotell og næringsmiddelindustri tariffen er på 103kr for ein 17 åring, men du står i oppvaska, så da får du nok litt mindre uansett, men du skal ha tillegg for kveld/helg. Det at du jobber i eit banka kjør uten pauser kan du først som sist berre bite i deg, setter du beina dine innafor eit hotell/resturantkjøkken kan du som oftast hoppe og drite i "8 timers arbeidsdag med 30 minutters lunshpause". Det er ein regel som er fin i teorien, men den funker svært dårlig på eit storhusholdningskjøkken. Da deg 1 eller 2 minutter når det er muligheter og prøv å opparbeid deg ein 10 minutter. Det er det beste rådet eg kan gi deg.

Driver sjølv og utdanner meg til kokk og til og med lærarane mine sier det oppigjen og oppigjen at pauser kan du hoppe langt etter, på eit kjøkken er det ikkje fryd og gammen. Har sjølv stått på kjøkken i over 15 timer med eit par opparbedde 5 minuttere. Det går i ett JÆVLA banka kjør og du må tåle litt press og berre stå på, det er HARDT arbedde kronestykker og i mitt syn forferdelig underbetalt heile opplegget med tanke på det fysisk krevande arbeide, ugunstige arbeidstider osv.

Eg sier berre LYKKE til ;)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Du blir kraftig utnyttet av arbeidsgiver. Som andre har påpekt, så bør du kontakte arbeidstilsynet. Sjefen din høres for øvrig ut som et skikkelig rasshøl, som tillater folk å jobbe under slike forhold.

Lenke til kommentar

Du blir kraftig utnyttet av arbeidsgiver. Som andre har påpekt, så bør du kontakte arbeidstilsynet. Sjefen din høres for øvrig ut som et skikkelig rasshøl, som tillater folk å jobbe under slike forhold.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...