тurbonєℓℓo Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Nesten, det er Jesus Kristus som er sannheten, alle konklusjoner er forankret i Jesus Kristus. Joh 14:6 > Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Det er Jesu Kristi univers (himmelriket) de kristne lever i. Hvorfor det? Du kommer med en utrolig påstand. Jeg forventer saklig og grundig forklaring.. Fordi alle andre verdner utenfor Jesu Kristi verden er umenneskelige. Han er det sanne mennesket, Hans verden er alle sanne menneskers verden. Utenfor er dyrene i dyreriket. Så Jesus er et bilde på menneskeheten? En slags allemannsskikkelse? Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Selvsagt startet all mellommenneskelig godhet her i verden for 2000 år siden pga jesus. De 150 000 årene før det var alle bare slemme, dette er jo åpenbart og alle som tror noe annet bør lese bibelen så forstår de nok også hvordan verden faktisk henger sammen. Eller ... Hvorfor gidder dere å diskutere med IHS? Er jo åpenbart enten et troll eller hjernevasket. Nytter jo ikke å diskutere med slike. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Selvsagt startet all mellommenneskelig godhet her i verden for 2000 år siden pga jesus. De 150 000 årene før det var alle bare slemme, dette er jo åpenbart og alle som tror noe annet bør lese bibelen så forstår de nok også hvordan verden faktisk henger sammen. Eller ... Hvorfor gidder dere å diskutere med IHS? Er jo åpenbart enten et troll eller hjernevasket. Nytter jo ikke å diskutere med slike. Blir jo ingen diskusjon av at alle er enige Jeg vet ikke om han er et troll eller ikke.. Men det er i alle fall bedre å diskutere med ham, enn å hele tiden trekke frem stråmenn. Mange som gjør dette. Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Mja. morsomt å diskutere slike ting, men han der er jo et lost case . Sier ikke at alt innen religion er tull, men det får være grenser til hvor mye lit man skal sette til en bok. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Nesten, det er Jesus Kristus som er sannheten, alle konklusjoner er forankret i Jesus Kristus. Joh 14:6 > Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Det er Jesu Kristi univers (himmelriket) de kristne lever i. Hvorfor det? Du kommer med en utrolig påstand. Jeg forventer saklig og grundig forklaring.. Fordi alle andre verdner utenfor Jesu Kristi verden er umenneskelige. Han er det sanne mennesket, Hans verden er alle sanne menneskers verden. Utenfor er dyrene i dyreriket. Så Jesus er et bilde på menneskeheten? En slags allemannsskikkelse? Jesus Kristus er den nye menneske typen, alle de kristne skal bli i den kommende nye verden. Først får alle en ny ånd i sin nåværende kropp, siden får alle en ny kropp. Slik at de kan leve i all evighet i den nye verden Gud skaper. Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jesus Kristus og de kristne har ikke drept noen. Tvert imot er det de umenneskelige fienden av de kristnes verden (himmelriket), som har drept Jesus Kristus og de kristne. Her presenterer du nok en logisk falskhet, en tankefeil. Denne gangen som "no true scotsman" argumentet. Dette har vi diskutert mange ganger, men du vil aldri lære av dine feil. http://www.youtube.com/watch?v=_HJrAaGJudw http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_scotsman Meget bra videosnutt. 4 Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jesus Kristus er den nye menneske typen, alle de kristne skal bli i den kommende nye verden. Først får alle en ny ånd i sin nåværende kropp, siden får alle en ny kropp. Slik at de kan leve i all evighet i den nye verden Gud skaper. Jeg er nysgerrig... Når du ser en ateist, agnostiker, skeptiker m.fl. komme med sine resonnementer, argumentasjonsrekker og observasjoner; hvordan forholder du deg til det? Det jeg savner så sårt, er troende som f.eks. kan si "jeg ser hvor du vil hen, jeg forstår hvordan tekst X og Y i Bibelen kan virke selvmotsigende. Men på tross av det er jeg ikke enig med deg, fordi....." Rett og slett en anerkjennelse av et argument. "Ja, jeg skjønner at når to tomater krysser veien, og når det sies "ketchup", er det et ordspill på "catch up". Jeg forstår det, men jeg foretrekker fortsatt å la være å le, da jeg finner vitsen total umorsom og kjedelig." Det er akseptabelt. Det er derimot ikke akseptabelt å si at dette er verdens dårligste vits, hvis du tror at hele poenget bare er lyden "ketchup." Ekstra vanskelighetsgrad på denne vitsen, ettersom poenget er dømt til å bli lost in translation, men allikevel... 4 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 ..tekst X og Y i Bibelen kan virke selvmotsigende... Hvem sier at tekst X og Y i Bibelen må være lik ? Bibelen handler om to forskjellige trossamfunn som ikke tror det samme. Hvordan kan da tekst X og Y være likelydende ? Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 ..tekst X og Y i Bibelen kan virke selvmotsigende... Hvem sier at tekst X og Y i Bibelen må være lik ? Bibelen handler om to forskjellige trossamfunn som ikke tror det samme. Hvordan kan da tekst X og Y være likelydende ? Jeg tenkte ikke spesifikt på GT vs NT, hvis det er det du antar. Det jeg hadde i tankene om akkurat det, er en rekke selvmotsigelser man kan finne i Bibelen, bl.a. i denne kjente illustrasjonen: http://www.project-reason.org/gallery3/image/105/ Men det er ikke kritisk for meg å gjøre et kjempepoeng av akkurat dette. Like viktig er kritiske spørsmål mtp filosofi, vold, undertrykkelse, generell sannhetsgehalt, osv osv. i Bibelen, og andre religiøse tekster forøvrig. Det hadde vært fint hvis du kan svare på resten av innlegget mitt, der essensen er: hvordan stiller du deg til religionskritikere og argumentasjonsrekker som er på tvers av dine egne? 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 ..tekst X og Y i Bibelen kan virke selvmotsigende... Hvem sier at tekst X og Y i Bibelen må være lik ? Bibelen handler om to forskjellige trossamfunn som ikke tror det samme. Hvordan kan da tekst X og Y være likelydende ? Jeg tenkte ikke spesifikt på GT vs NT, hvis det er det du antar. Det jeg hadde i tankene om akkurat det, er en rekke selvmotsigelser man kan finne i Bibelen, bl.a. i denne kjente illustrasjonen: http://www.project-reason.org/gallery3/image/105/ Men det er ikke kritisk for meg å gjøre et kjempepoeng av akkurat dette. Like viktig er kritiske spørsmål mtp filosofi, vold, undertrykkelse, generell sannhetsgehalt, osv osv. i Bibelen, og andre religiøse tekster forøvrig. Det hadde vært fint hvis du kan svare på resten av innlegget mitt, der essensen er: hvordan stiller du deg til religionskritikere og argumentasjonsrekker som er på tvers av dine egne? Meget god link!! Nice! Ellers et meget godt innlegg Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Vi har savnet IHS, har vi ikke? Slenger ut en påstand som folk svarer grundig på og redegjør for sitt syn på en skikkelig måte for så å aldri nærme seg dette i tråden igjen før han påstår akkurat det samme i neste tråd, som igjen folk svarer på i håp om å få et utfyllende svar..... Slapp av, ingen, jeg gjentar, INGEN, kan lære IHS noe som helst, han vet alt, han kan alt og ikke minst, han har alle svarene, for han TROR på en fiktiv figur som er omtalt i en gammel bok og da sier det seg selv at han VET mye mer enn oss andre stakkarer som basserer vår viten for det meste på fakta og viten. Jesus er svaret her skjønner du, det er bare det at ingen husker hva spørsmålet var.... Gjør som meg, sett han på ignorer så har dere et magesår mindre å gå igjennom når dere gremmer dere over de totalt blåste svarene han kommer med OM han kommer med noen... Og glem linker og slikt, for han gidder ikke å se på dem (og skulle han gløtte på dem tror jeg ikke han gjør annet enn å tolke dem i en helt annen mening enn det som faktisk står der) Bare for å spare dere for noen tastetrykk... Det er bare slå opp tråder han har "svart på" (les: påstått videre i...) og se selv, du finner metervis med tråder der folk har svart ham på en skikkelig måte og som han bare hopper til neste påstand i, fullstendig fortapt i livsløgnen han tror blindt på... Som en så pent sa her inne, å lære slike noe er det samme som å knulle for jomfrudom, det er nytteløst... Så er dere advart.... 3 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Det er sant det du skriver. Argumentasjonene hans gjentas, selv om de fleste er tankefeil. Her er de han bruker oftest: -Kristne er mange, derfor er kristendommen riktig http://en.wikipedia....wiki/Ad_populum -Ingen kristne dreper http://en.wikipedia....o_true_scotsman -Ikke-kristne er umenneskelige dyr som ikke kan føle kjærlighet http://en.wikipedia..../Dehumanization Endret 12. august 2011 av Abigor Lenke til kommentar
IHS Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 ..tekst X og Y i Bibelen kan virke selvmotsigende... Hvem sier at tekst X og Y i Bibelen må være lik ? Bibelen handler om to forskjellige trossamfunn som ikke tror det samme. Hvordan kan da tekst X og Y være likelydende ? Jeg tenkte ikke spesifikt på GT vs NT, hvis det er det du antar. Det jeg hadde i tankene om akkurat det, er en rekke selvmotsigelser man kan finne i Bibelen, bl.a. i denne kjente illustrasjonen: http://www.project-reason.org/gallery3/image/105/ Men det er ikke kritisk for meg å gjøre et kjempepoeng av akkurat dette. Like viktig er kritiske spørsmål mtp filosofi, vold, undertrykkelse, generell sannhetsgehalt, osv osv. i Bibelen, og andre religiøse tekster forøvrig. Det hadde vært fint hvis du kan svare på resten av innlegget mitt, der essensen er: hvordan stiller du deg til religionskritikere og argumentasjonsrekker som er på tvers av dine egne? Det er ikke bibelen som er de kristnes fundament, det er personen Jesus Kristus Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 ..tekst X og Y i Bibelen kan virke selvmotsigende... Hvem sier at tekst X og Y i Bibelen må være lik ? Bibelen handler om to forskjellige trossamfunn som ikke tror det samme. Hvordan kan da tekst X og Y være likelydende ? Jeg tenkte ikke spesifikt på GT vs NT, hvis det er det du antar. Det jeg hadde i tankene om akkurat det, er en rekke selvmotsigelser man kan finne i Bibelen, bl.a. i denne kjente illustrasjonen: http://www.project-reason.org/gallery3/image/105/ Men det er ikke kritisk for meg å gjøre et kjempepoeng av akkurat dette. Like viktig er kritiske spørsmål mtp filosofi, vold, undertrykkelse, generell sannhetsgehalt, osv osv. i Bibelen, og andre religiøse tekster forøvrig. Det hadde vært fint hvis du kan svare på resten av innlegget mitt, der essensen er: hvordan stiller du deg til religionskritikere og argumentasjonsrekker som er på tvers av dine egne? Det er ikke bibelen som er de kristnes fundament, det er personen Jesus Kristus Se rødt... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 hvordan stiller du deg til religionskritikere og argumentasjonsrekker som er på tvers av dine egne? Det kommer vel frem her i diskusjon.no Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 hvordan stiller du deg til religionskritikere og argumentasjonsrekker som er på tvers av dine egne? Det kommer vel frem her i diskusjon.no Nei, jeg synes ikke det (og om det mot formodning gjør det: humor me). Uten unntak er din respons å enten sitere Bibelvers å la de stå alene som svar, eller predike/formane/forkynne. Det er åpenbart at du er en troende kristen. Det er åpenbart at jeg (i likhet med mange andre på forumet) er en ikke-troende, i mitt tilfelle: ateist. Jeg har ikke til hensikt å initiere en skyttergravskrig - vi er neppe i stand til å konvertere hverandre. Men, saken er den IHS - du fascinerer meg. Jeg vil vite hva som rører seg bak din kristne brannmur. Jeg ønsker å vite hva du tenker når du ser et resonnement, bygget opp av observasjoner og argumentasjon som strider mot ditt kristne syn. Jeg ønsker IKKE at du automatisk parerer ethvert argument iht til ditt vanlige modus operandi, ref: sitere Bibelvers eller forkynne (NB! det er naturligvis forskjell på å henvise til et Bibelsitat fremfor å direkte forkynne det som sannhet). Kan du gjøre meg den tjenesten? Kan du argumentere for ditt syn og underbygge det med noe annet enn preken? Tar du utfordringen? 3 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 utfordringen ? Du vil ha svar på et eller annet spørsmål uten at svare innholder et NT sitat. Hva er spørsmålet ? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Her er de han bruker oftest: -Kristne er mange, derfor er kristendommen riktig Og ironisk nok, ofte etterfulgt av: Ikke alle som kaller seg kristne er kristne. Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 utfordringen ? Du vil ha svar på et eller annet spørsmål uten at svare innholder et NT sitat. Hva er spørsmålet ? Spørsmålet er, and I quote: hvordan stiller du deg til religionskritikere og argumentasjonsrekker som er på tvers av dine egne? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Her er de han bruker oftest: -Kristne er mange, derfor er kristendommen riktig Og ironisk nok, ofte etterfulgt av: Ikke alle som kaller seg kristne er kristne. Jepp, det går under "no true scotsman" det er en kjent "logical fallacy". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg