Gå til innhold

[Løst] Asus N51vf - Varme under spilling. - Sunt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Asus N51vf laptop som jeg kjøpte for vel 1,5år siden. Har defrag og slikt dersom det ar trengtes osv. Nå har jeg WoW: Cataclysm på lavest "mulig" grafikk, pluss at jeg kjører i "window mode", enda blir GPU og CPU merkelig varme. Nå er GPU såpass latterlig plassert at den ligger under mitt venstre håndledd når jeg spiller, så dette genererer jo også naturlig noe ekstra varme. Har vært inne på tanken å formatere hele shaiten og legge inn vista + Win7 oppgradering på nytt for å se om det er til noe nytte.

Inkluderer skjermdump av sensoravlesningene, er dette sunt å spille med over lengre tid, og i tillegg, noen som har noen smarte ideer?:

post-133626-0-42612500-1308239351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

maskina di er nok full av støv!

ta den med på en besinstasjon og blås med dekkpumpa inn der hvor luften kommer ut av maskina. antageligvis sitter det støv i heatsink rillene og vifta som blokerer luftstrømmen.

skal du blåse ren resten av maskina kan du heller kjøpe luft på boks, da de andre komponentene er sjøre for kondens(som kan være i kompressoren på bensinstasjon)

er en ganske enkel prosedyre, og tar et halvt minutt;)

Lenke til kommentar

Dette er ikke unormalt høyt, ikke uvanlig at CPU ligger på 85-95 grader og GPU på omtrent det samme, spesielt om det er nvidia GPU. Nvidia GPU'en i min forrige laptop ble opp til 100 grader, og dette var regnet som "normalt", stort sett lå den rundt 95 grader heldigvis.

Det som kan hjelpe er at du blåser støv av kjøleribbe/vifte med en kompressor, eller trykkluft på boks.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på dette med rengjøring, og skal ta meg en tur på Staples i morra og se om de har Air Duster. Men en ting jeg lurte på når jeg skrudde opp, er det riktig som jeg har skrevet?: Etter det jeg har "sett" på stasjonære så er det som regel vifte både på GPU og CPU, men i mitt tilfelle kan det nesten se ut som at det kun er vifte for GPU, eller er det CPU som er den kobber-liknende på hovedkortet?

post-133626-0-56844100-1308249399_thumb.jpg

Endret av Marbash
Lenke til kommentar

det der er nok ikke cpu nei, den ovenfor, med kobber rør førende bort til viften derimot er nok det.

felles vifte for cpu og gpu er vanlig. du kunne jo skrudd opp og hatt på ny kjølepasta da. det hjelper som regel på temperaturene.

hvis ikke er nok en støvrens tilstrekkelig:)

Lenke til kommentar

Skru av den sølvaktige beskyttelsen over vifta (4 skruer), så skal du se at det er mye støv foran kjøleribba. Blås dette ut med noe luft på boks. Du kan også ta noen q-tips med litt vann på å rense viftebladene og annet støv rundt vifta. Jeg rensket nettopp støv på min, og bare etter 1-2 mnd var det synlige støvklumper rundt omkring.

Lenke til kommentar

Så latterlig lett løsning på et så irriterende problem. Tok meg en tur på "Jula" og fikk meg en boks med trykkluft, rensa skikkelig opp. Skrudde sammen igjen, og nå ligger både CPU og GPU på 50-60 grader under spilling! Takker følks! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...