makila Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Skulle ha vært sperre på 90-100 hester på de som nylig har fått førerkortet, samt en prøveperiode på 3-5år før man får lov til å kjøre en bil med større motor, da tror jeg nok mange dødsulykker kunne ha vært ungått. Tror nok du er litt for kjapp med å dra en direkte sammenligning mellom effekt og ulykker. Mange ungdommer kjører som tullinger, uavhengig av hestekrefter. Skal nok fint la seg gjøre å stryke med i en slapp 316i også... Oppnår jo stort sett samme hastighetene som en sterkere bil, det tar bare litt lenger tid. Klart, 18 år og 300 hester er ingen god kombinasjon (ikke nødvendigvis). Men om bilen har 90 eller 140 hester, tror jeg har lite å si. Mulig jeg er litt "ekstrem" i meningen, så forstår nok at folk reagerer på det... dog det å lære seg å kjøre bil tar tid, greit nok at man kan gire og snu på rattet, dog så er det så mye enklere å havne i en ulykke med en bil som har høy effekt. Forbikjøringer feks er jo myyyye artigere i en "rask" bil. Syns det er trist å se så mange unge mennesker dø i trafikken, er ikke ute etter å ødelegge "morroa" til folk, men har heller ikke lyst til å møte en fartsglad 18åring med 200 hester under panseret. Da er vi nok stort sett enige. Men personlig tror jeg ikke det å begrense effekten til 90 hester ville hatt så mye for seg, i og med at mange unge folk kjører fort uansett. I tillegg er jeg av den oppfatning at mange bilinteresserte ungdommer, med mange hester i bilen, stort sett kjører veldig pent til vanlig, og venter med å dra på til de ikke er til fare for andre. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Dei som kjører hardest er dei som gjerne har bilen som 316, 318i og generelt dei som ikkje har peiling på en bil sine funksjoner, bare gir bånngass. dem dør, failbears 2 Lenke til kommentar
Christian93 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg har en 94mod BMW 320i (150hk) Den går mer en bra nok, men man må ha litt turtall for at bilen skal sparke. Men fra ca 4000 og opp til turtallsperra på 6700 RPM sparker det helt greit ifra. Har hatt bilen i ca 200 på flatmark, og hadde litt mer å gå på. Lenke til kommentar
Rabb3rn Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Nei hvis du ikke skal gjøre noe med motor og girkasse og sånt kan du jo senke bilen for å få bedre grep og noen litt fine felger med smale dekk. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Jeg har en 94mod BMW 320i (150hk) Den går mer en bra nok, men man må ha litt turtall for at bilen skal sparke. Men fra ca 4000 og opp til turtallsperra på 6700 RPM sparker det helt greit ifra. Har hatt bilen i ca 200 på flatmark, og hadde litt mer å gå på. klarte å få 235 på en 88 mod 520 med 2.5 original uten turbo. altså 525 motor i 520 bil. og den gikk fort nokk for å si det sånn til at jeg fikk meg ei fartsbot på 6500 kr for over 2 år siden nå. etter jeg fikk den bota har jeg holdt fartsgrensa. ble litt for dyrt det dær. (og nei jeg hadde ikke 235 i 80 sona) hadde 85 i 60 sona. men mere enn 100 km/h i norge er mere enn nokk. veiene er ræva og svingete så det kan gjøre det samme. Lenke til kommentar
Timster Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Hvis det er dette du bekymrer deg for når du skal kjøpe førstegangsbil kan du bare melde deg hos politiet med en gang. Ta deg sammen og lær deg å ratte dritten før du begynner å teste slik. Med andre ord, ikke test i det hele tatt. Jeg tror jeg snakker på vegne av mange lesere her. Føler også at dette er en nødvendig off topic for å forhindre ytterligere dødsulykker på norske veier. 3 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) de fleste her har nokk testa "topp farta" på bilen sin eller andre biler. og ja det har jeg og. finnes ikke noe kult i noen grad. eneste plassen som er kult med høy fart er på dragstripa ller bane. og det som er enda mere gøy er å SE på når profesjonelle kjører på BANE. å se en 18åring kjører idiot med en bmw finnes ike kult. enda mindre kult hviss han kjører på noen og skader/tar livet til noen. kjøp deg gjerne en bmw. men for guds skyld drit nå i topp fart. bilen er et fremkomsmiddel ikke noe leketøy slik biler er på en bane. du skal fra A til B enkelt og greit. får du 100 på bilen er det mere enn nokk for finnes ikke noen plass i norge der det er over 100. vet ikke om det faktisk finnes noen plass i norge det er 100 sone men det kan gjøre det samme. alle biler får man nå minst 150 på. men noen skulle hatt sperre på 80. så et eksempel idag da en tulling nesten kjørte på en dame som skulle over gangfeltet. kunn for at han hadde en tøff bil og et usaklig stort effektanlegg som bråka noe jævli så skulle han tøffe seg og ga han bånn gass og må si det var ikke så kult da han holdt på å kjøre på en dame på gangfeltet. hadde lyst å kjøre etter han og riste han. Endret 6. september 2011 av 1915 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 E36 320i er på ingen måte noen sprek bil. Skal det oppleves sprekt, må man opp på 325/328. Jeg har selv hatt både 325 og M3, og man venner seg utrolig fort til det. Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Skulle ha vært sperre på 90-100 hester på de som nylig har fått førerkortet, samt en prøveperiode på 3-5år før man får lov til å kjøre en bil med større motor, da tror jeg nok mange dødsulykker kunne ha vært ungått. Mest idiotiske eg har hørt siden forslaget om at ungdom ikkje skulle få lov og kjøre i helgene/kveldene. Ja, sette i verk en lov som ville mest sannsynligvis senke antallet ulykker blant ungdom er en forferdelig dårlig idè. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Skulle ha vært sperre på 90-100 hester på de som nylig har fått førerkortet, samt en prøveperiode på 3-5år før man får lov til å kjøre en bil med større motor, da tror jeg nok mange dødsulykker kunne ha vært ungått. Mest idiotiske eg har hørt siden forslaget om at ungdom ikkje skulle få lov og kjøre i helgene/kveldene. Ja, sette i verk en lov som ville mest sannsynligvis senke antallet ulykker blant ungdom er en forferdelig dårlig idè. Vi har grunnlovfestet at loven skal være lik for alle Dessuten så er det ingen bevis om at dei 'fleste' ulykker skjer om natten? Dei som kjører fort kjører fort om dagen, dei kjører fort om natten, dei kjører fort uansett. At dei tar et valg er opp til dei, men viss du mener det du mener, så mener du egentlig at en skal heve aldersgrensen for sertefrikatet. Men det er et idiotisk lovforslag, akkurat som at ungdom for flere prikker for samme lovbrudd. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Men det er et idiotisk lovforslag, akkurat som at ungdom for flere prikker for samme lovbrudd. Har dette noen gang vært foreslått? I så fall er det nytt for meg. Det jeg vet har vært foreslått er strengere regler for de som er ferske sjåfører - enten de er 18 eller 35 år gammel. Per i dag er det slik at de to første årene man har førerkortet, er man i prøveperioden. Det er allerede strengere straff for de som tatt (og mister lappen) under prøveperioden enn for de som allerede har kjørt i to år, så at de også kan få flere prikker under prøveperioden er jeg helt for. Dette kan nok kvele en del grisekjøring. Endret 9. september 2011 av OML Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 (endret) Men det er et idiotisk lovforslag, akkurat som at ungdom for flere prikker for samme lovbrudd. Har dette noen gang vært foreslått? I så fall er det nytt for meg. Det jeg vet har vært foreslått er strengere regler for de som er ferske sjåfører - enten de er 18 eller 35 år gammel. Per i dag er det slik at de to første årene man har førerkortet, er man i prøveperioden. Det er allerede strengere straff for de som tatt (og mister lappen) under prøveperioden enn for de som allerede har kjørt i to år, så at de også kan få flere prikker under prøveperioden er jeg helt for. Dette kan nok kvele en del grisekjøring. Ja, det er faktisk innført også. En i mellom 18-20 som gjør samme lovbruddet som en på 40 får dobbelatraff. Er vell samma faen når du kjører i 110 i 80sona om du er 18 eller 40? Endret 10. september 2011 av Priim 1 Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Ja, det er faktisk innført også. En i mellom 18-20 som gjør samme lovbruddet som en på 40 får dobbelatraff. Er vell samma faen når du kjører i 110 i 80sona om du er 18 eller 40? Det du tenker på er nok prøveperioden på to år. Den er uavhengig av hva alder føreren er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå