norgi Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Jeg har nettopp formatert SSDen og puttet Windows tilbake på den(hadde ubuntu der før, skal tilbake på min fremtidige bærbar) og oppleve laging/haking av systemet, hele systemet både lyd og bilde henge seg opp i ca en halvsekund, regel og uregelmessig. Dessuten blir nette veldig tregt og jeg miste den av og til også. Jeg trodde først det var grafikkort driveren siden jeg observerte etter en ny installasjon at det etter installasjon av denne ble verre, men fant nå ut at jeg også har lags ved en totalt clean Windows, langt i fra så verre som med GPUdrivern, bare nå jeg se på Youtube videoer i hd og slikt. Hadde ingen problemer med Windows installert på vanlige harddisken. Jeg kan huske da jeg først fikk SDDen hadde jeg samme problemet men ikke i så stor grad, huske dessverre ikke hva som var løsning da. Har ikke hatt noe som helst problemer med Ubuntu kjørende på SSD. Har sjekket CPU og RAM load som er normalt lavt, også under lagging. Ved første installasjon på SSD etter jeg slettet ubuntu var alt i orden og jeg har bare merket et 2-3 lags, men etter at jeg installerte BFBC2 ble det verre først bare i MP, mens SP gikk som smurt, senere utover dagen ble det så verre til at Pcen ble ubrurkelig og etter det har det alltid vært ekstremt med engang etter at jeg installerte GPUDriver. Detter er litt forvirrende også for meg ja. Noe som veit hva problemet er og eventuelt en løsning? CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Editio RAM: Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB GPU: XFX Radeon HD5850 Black edition GPU Case: Cooler Master HAF Mini 922 PSU: Chieftec Turbo Series 750W HDD: Samsung Spinpoint F3 500 GB SSD: OCZ Vertex limited edition 100GB Motherboard: Gigabyte GA-790XTA-UD4 Mouse: Logitech MX518 & Roccat Kone + Keyboard: Logitech G110 Screens: Acer X243HQ 24" + Benq T905 19" Windows 7 Home Premium x64 Endret 19. juni 2011 av NoiSe_NOR Lenke til kommentar
norgi Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Er det ingen som har noen forslag? synes det blir så dumt å ikke kunne bruke SSDen. Skal nå formatere med en ubuntu live disk også installere Windows enda engang, det kan jo ikke være at den så SSD venlige OSen Win7 går amok. Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Kan du kjøre en runde med AS SSD og deretter legge ut screenshot av testen her. Lenke til kommentar
norgi Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 GPUdrivern ikke installert og PCen har vært på slått i ca en halvtime: PCen begynte å lagge ganske mye etter testen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) BIOS står i IDE modus. Dvs. at SSD'en yter langt under det den er god for. Du er nok nødt til å ta en full reinstall , og sette BIOS i AHCI eller RAID ( jeg bruker RAID ) modus (da aktiverer du NCQ ). Da vil du sannsynligvis få en sluttscore på 430 - 450. Er også mulig å gjøre dette uten reinstall. Da må du gjøre noen endringer i registeret. Sluttscoren i AS SSD blir da lavere enn 430 ... Ville ikke ha gjort det. Å gå fra IDE til AHCI/RAID er iallefall en begynnelse , men ikke sikkert at det vil løse alle problemene dine ... Endret 17. juni 2011 av johome Lenke til kommentar
norgi Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Nå har jeg med mye trøbbel fått disken i AHCI, for litt høyere score nå: Har installert Grafikdrivern og funke alt til nå, men tiden vil vise om jeg virkelig kan puste ut. Synes heller ikke SSDen har nådd så høyt ytelse som den burde, i ubuntu fikk jeg 270MB/s read allerde i IDE, og jeg vis jeg huske rett er disken oppgitt med noe 300MB/s. Men akkurat nå håpe jeg bare det ikke blir å lagge igjen. Begynne å bi lei dog, siden jeg flyttet i det her huse går alt som har med data å gjøre til helveter, Noe Nerdetroll som bor her tror jeg. Hmf har nettopp hat min første disconnect mens jeg skrevet det her. Lenke til kommentar
Obit Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) Hadde problemer selv med min C300 64gb SSD, men dette skjedde bare med intel drivern.. mulig det er samme problemet med AMD. Uansett, det jeg gjorde var å slå av LPM på sata-porten disken var påkoblet i. Les mer her. Endret 17. juni 2011 av Obit Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 4K-64Thrd har jo gått opp mye da. Du kan jo alltids prøve med å installere AMD's SB7xx AHCI drivere Eller har du SSD tilkoplet Marvell (GSATA3_6, GSATA3_7) SATA port ? 1 Lenke til kommentar
norgi Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 4K-64Thrd har jo gått opp mye da. Du kan jo alltids prøve med å installere AMD's SB7xx AHCI drivere Eller har du SSD tilkoplet Marvell (GSATA3_6, GSATA3_7) SATA port ? Nopem GSata portene ville ikke går i AHCI, så jeg bruke de andre. Skal prøve driveren, som ventet kom laggin nemlig tilbake. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Nå har jeg med mye trøbbel fått disken i AHCI, for litt høyere score nå: Har installert Grafikdrivern og funke alt til nå, men tiden vil vise om jeg virkelig kan puste ut. Synes heller ikke SSDen har nådd så høyt ytelse som den burde, i ubuntu fikk jeg 270MB/s read allerde i IDE, og jeg vis jeg huske rett er disken oppgitt med noe 300MB/s. Men akkurat nå håpe jeg bare det ikke blir å lagge igjen. Begynne å bi lei dog, siden jeg flyttet i det her huse går alt som har med data å gjøre til helveter, Noe Nerdetroll som bor her tror jeg. Hmf har nettopp hat min første disconnect mens jeg skrevet det her. Det er 2 grunner til at du ikke får helt oppe rundt 420-30 poeng. Det første er at når man driver å tester med disse benchmark programmene så skriver disse ganske mye til SSDen og dette påvirker hastigheten. Hvis man lar maskinen stå og idle over nattet påslått så vil dette bedre seg. I tillegg så har du SB750 og det brikkesettet yter ca 15-20% dårligere enn SB850/SB950. Dette vil også påvirke resultatet ditt. 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Det stemmer det som BAT sier , du kan nok ikke forvente noe særlig høyere score enn det du har nå med den sørbroa. Det kan jo være noe med RAM som er årsaken til laggingen (evt prøve memtest). Siden du nevner at alt gikk bra , når OS'et var installert på vanlig snurredisk , tyder det på at det er et eller annet med SSD'en. Prøve å finne ut om du har nyeste FW installert på SSD'en. Forhøre deg på OCZ sitt forum. Forhøre deg på SSD tråden , her på forumet. Kanskje noen av eksperten der har vært borti liknende. Endret 18. juni 2011 av johome Lenke til kommentar
norgi Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Se ut til at AMD drivern funket, har ikke opplevd lag til nå, vis det blir værende slik skal jeg merke tråden som løst i kveld . Hehe hadde egendlig ikke tenkt at en enkel driver installering kan løse problemet^^. Takk for hjelpa Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Det er jo ikke akkurat noen bombe at produsenten av brikkesett/kontroller sin driver funker 'bedre' enn Microsofts standard driver. Lenke til kommentar
norgi Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Lagging kom dessverre tilbake igjen, men når jeg la maskinen står i ro litt er det borte igjen for en vis tidsperiode. Likevel er det uaktuelt å har det slikt, PCen skal funke også etter at en har sett en 2 timers film på den(opplevde også små lags mens jeg så filmen i de første 10-15 min filmen lo på harddisken ikke SSD, men avspillingsprogram var installert på SSD) Problemet ved siden av lag er at nette blir utrolig tregt, eller ihvertfall laste nettsidene og YT videoer veldig tregt noe gang ikke i hele tatt. Hva skal dette egentlig? det har jo funket før uten problemer, på akkurat samme hardware. dette begynne å blir jævlig frustrerende Endret 18. juni 2011 av NoiSe_NOR Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Høres ut som hardware feil / kompabilitet( eller firmware i hardware'n aka OCZ SSD disken ). Fuknker alt gull med snurredisk eller en annen SSD (eks Intel X-25M / 320-serie / 510-serie ) ? Lenke til kommentar
norgi Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Har ingen annen SSD å teste med, men med harddisken funket alt med engang, ingen lag, ingenting. Som jeg sa SSDen funke også perfekt med Ubuntu, Arch og sikkert også alt annet av Linux greier. Har kjørt Windows på den en lang periode før uten noen problemer, kan huske at jeg har opplevd små lags da jeg først installerte Windows på den etter at jeg fikk den, men vis jeg huske rett forsvant det etter kort tid og kom aldri tilbake. Nå er det akkurat omvendt. Lenke til kommentar
norgi Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Nå har det seg slik at jeg opplevde små lags(som sikkert hadde utviklet seg til det samme store problemer etterhvert) også etter at jeg installerte Windows på vanlig harddisk, selv om SSD var helt tom,ingen partisjon engang. Da har jeg tatt ut SSD og siden det går alt smurt. Så SSD ligg ubrukt til slutten mot sommer, da hadde jeg tenkt at jeg skal kjøpe meg en bærbar som sekundær maskin, den skal dualbootes med en eller annen Linux distribusjon og Windows 7, er spent på om det vil funke. Synes alt dette veldig rart, men det går nå greit å har Windows på harddisken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå