orginal Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Hei! Leier for tiden leilighet sammen med tre kompiser, men har i det siste kommet inn på tanken om å kjøpe selv. Tenker da en leilihet (evt. halvdel av enebolig etc) i Trondheim sentrum eller omeng med 4 eller 5 soverom. Det er ikke mange slike leiligheter ute for salg, men priser ligger på alt fra 2,6 til 3,5 mill for de jeg har sett som er aktuelle mtp beliggenhet og standard. Noen som har kunnskaper om hvordan boligmarkedet er fortiden? Er det erfaringsmessig lurt å kjøpe på sommeren, før høstens nye studenter kommer? Noen som tør og spå prisutviklingen de neste tre år? :---) Det aktuelle er nok et lån på omkring 3 mill, avdragsfritt i studietiden, og betjent vha utleie av alle untatt ett soverom. Hvilke kostander må jeg ta med i budsjettet? Hva mer enn rentene, månedtlige fellesutgifter, forsikring og kommunale avgifter må medberegnes? Håper noen som har erfaring med tilsvarende boligkjøp har noen erfaringer og dele! Endret 16. juni 2011 av orginal Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Første problemet som oppstår som jeg tenker på - Hvordan har du tenkt å finansiere dette? Lenke til kommentar
orginal Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Hovedinntektskilden vil være inntekt fra utleie - omkring 3*4500-5000 pr mnd. I tillegg har jeg en deltidsjobb og fullt studielån/stipend. Slik som leiemarkedet er nå, burde det være lett og skaffe leietakere. Rent teoretisk "går det rundt", men er veldig usikker på det hele. Har 10% egenkapital og sannsynligvis kan foreldrene mine stille som kausjonist mtp lånet. Et alternativ er og spleise sammen med min bror. Dobler da egentkapitalen. I tillegg har jeg muligheten til å flytte hjem igjen til mor og far og bo gratis for så og leie ut alle rommene i leiliheten om det skulle bli krise. Men: i tillegg til fellesutgiftene (som er oppgitt på finn-annonsene), hvilke andre utgifter må påberegnes? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) Du får nok ikke lånt 3 mill med en deltidsjobb. Om du virkelig klarer å få 3 * 5 000 inn i leie, så er du jo godt på vei til å få det til å gå rundt (husk at du må betale skatt), men banken syns nok ikke noe om å låne ut penger uten at du kan vise til en sikrere intekt. I tillegg til de utgiftene du har tatt med regner jeg med du vil ha strøm i leiligheten. Kanskje tv og internett også? Endret 17. juni 2011 av SKT Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Leietakerne betaler jo selvfølgelig litt for strømmen og internettet. Det finnes også mange smarte fellesløsninger for TV. Lenke til kommentar
orginal Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Strøm, internett og TV deles på leietakerne og meg (F.eks deles på 4, hvorav jeg er 4.mann sammen med tre leietakere). Når man kjøper leilighet, vil da fellesutgiftene tilhørende borettslag dekke kommunale avgifter og forsikring for bygget? Hvis ikke - omtrent hvor mye må beregnes i kommunale avgifter og forsikring? Andre utgiftsposter som må taes hensyn til (uten om uforutsette reprasjoner etc) som jeg glemmer her? Har sjekket litt rundt og det skal helt sikkert gå og leie ut for 3*4500 i vertfall. Hvis jeg i tillegg regner med å betale like mye selv i "leie", er vi oppe i en inntekt på 18.000/mnd. Med dagens rente vil dette gå smertefritt, men man må vel regne med at renta øker.. Hvor høy rente bør man kunne klare, for å være på den sikre siden? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Banken regner at du må klare en renteøkning på 6%. Uansett, hør med banken, det virker ikke som om du har problemer med å finansiere dette ut i fra dine planer, men det ikke så sikkert banken går med det uansett; det kan nok bli for usikkert. Lenke til kommentar
orginal Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) En rente på 6% går uten store problemer, men du mente kanskje en økning på 6% - altså en rente på ca 9,5? Jaja, jeg får vel avtale et møte med banken og undersøke litt uansett. Noen som har formeninger om tidspunktet og kjøpe på? Bra nå på sommeren, før det store studentinnrykket kommer til høsten? Eller er boligmarkedet så bra for tiden, at en må regne med en sprekk? Det virker som om de leilighetene jeg har fulgt med på blir solgt skremmende fort, og godt over taktst.... Takk for svar sålangt! Endret 17. juni 2011 av orginal Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Banken tar med i beregningene at du ikke får leid ut hele tiden. Usikker på hvor stor prosentandel, men den er ikke spesielt høy, tror jeg har hørt 60-70%. Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Jeg kan ihvertfall bekrefte at det er INGEN problem å få leietakere, selv på kort varsel. Leiemarkedet i Trondheim er sprengt. Vi skulle leie ut en hybel på 6,5 kvm til 3300 kr i hybelkomplekset vårt, men måtte fjerne annonsen etter 2 timer fordi det kom inn så mange forespørsler. Og dette var før studentene får svar om de er kommet inn i Trondheim. Ellers er det nok fullt mulig å kjøpe leilighet kun basert på leieinntekter og inntekt fra deltidsjobb, men her er det nok en stor fordel om du har noen som kan stille til sikkerhet for deg. Huseieren vår er selv student og finansierer leiligheten gjennom leieinntekter. Inspirasjon: http://www.dn.no/talent/article2160189.ece Lykke til! Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Kjempefint det Aksjebloggeren, men går det bra de neste 25 årene også? Det er gamling med framtiden å drive på den måten. Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Kjempefint det Aksjebloggeren, men går det bra de neste 25 årene også? Det er gamling med framtiden å drive på den måten. selvsagt er det gambling. Slik jeg forstår det er ikke det et kjøpsprosjekt som skal vare i flere tiår. Og en kan nok med ganske stor sikkerhet si at leiemarkedet vil være godt i Trondheim de neste årene, med mindre NTNU plutselig skulle bestemme seg for å redusere antall studenter (Noe de vel aldri har gjort, de vil jo bare ha flere og flere) og eller at noen skulle greie (Og tørre og ville satse på) å bygge opp rekordmange ny hybler på rekordtid. At nye Berg studentby ble bygget har ikke hjulpet det spor. Veksten i antall studenter er større enn tilveksten av nye studentboliger. http://www.adressa.no/student/article1603427.ece http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1646181.ece Og joda, det er jo alltid en risiko og det går selvasagt aldri an å være HELT sikker. Skulle situasjonen mot formodning endre seg etter noen år så kan en jo selge leiligheten. Da har nok vedkommende sikkert også kommet seg ut i jobb og har større økonomisk sikkerhet å stille opp. En kommer ingen vei i livet om en alltid skal være risikoavers. Mulighetene ligger på den andre siden av den sikre siden ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå