Gå til innhold

Lærling og skattekort

lisA-

Anbefalte innlegg

Må jeg bestille skattekort før jeg begynner på lærlingtida? Begynner 4. juli og har ikke fått kontrakten enda (men den er underskrevet og er til godkjenning). Har aldri jobba, så vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.

Må jo fylle ut masse greier om forventa innekt, men jeg aner ikke hva jeg får...

Endret av lisA-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje krise om du ikkje får skattekort umiddelbart, men så fort du får greie på kva du kjem til å tene dette året så bør du skaffe skattekort.

Når du har kome fram til ein ganske nøyaktig sum tar du kontakt med ditt skattekontor og ber om skattekort. Hugs å ta med det du eventuelt har tent så langt i år dersom du ikkje har skatta for det. Jo fleire opplysningar skattekontoret får, jo meir nøyaktig kan dei gje deg riktig trekk.

Du vil då få eit skattekort i posten som du gjev til arbeidsgjevar. Om du i løpet av året ser du kjem til å tene ein god del meir enn det som står på kortet ber du arbeidsgjevar trekke litt meir skatt. Som førsteårslærling blir det neppe dei store summane, men du kjem nok over frikortgrensa.

Lenke til kommentar

Ja, du bør bestille skattekort - da arbeidsgiveren din vil ha det så fort som mulig. Han kan egentlig ikke betale ut lønn uten skattekort.

Når det gjelder inntekt så er hva du skal ha utbetalt i de ulike deler av læretida klart fastsatt. Om jeg ikke tar feil så skal du ha 30 % av fagarbeiderlønn første halvår, og deretter 40 %, 50 % og 80 % for hvert av de neste tre halvårene. Så om du finner fram til hva fagarbeiderlønn innen ditt område er(varierer) så skal du klare å anslå omtrent hva du kommer til å tjene.

Så om fagarbeiderlønna er f.eks 150 kr i timen (noe som tilsvarer ca 300 000 i året) så vil du få ca 45 000 utbetalt i 2011. Du kan også søke om frikort, da kan du tjene inntil 39 950 kr uten skattetrekk og så få skattekort når du er sikker på at du kommer til å gå over den grensen.

Det er ikke farlig om du oppgir litt for lavt eller for høyt beløp. Du kan endre skattekort underveis om det viser seg at du tjener betydelig mer eller mindre enn du har fylt ut.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Er virkelig lærlingelønnen fastsatt med slike prosenter? Da jeg var lærling (ikke veldig lenge siden) var det bedriften selv som bestemte lønnen min. Opplæringskontoret (som er forskjellig fra fag til fag osv) hadde veiledende minstesatser, som de fleste fulgte, men til syvende og sist var det opplæringsbedriften som avgjorde dette.

Jeg hadde læretid på 3 år. Steg én gang i året. Første året hadde jeg 70%, andre året 75% og siste året 75%. Skal sies at fagarbeiderlønnen steg med 43 kr i løpet av de 3 årende da, så jeg hadde større stigning enn prosentene skulle tilsi.

Uansett, det er vel ikke verre enn å ta en telefon til den aktuelle bedriften og høre med de hva du kommer til å tjene. Rart du ikke spurte/fikk vite dette under intervjuet.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Er virkelig lærlingelønnen fastsatt med slike prosenter? Da jeg var lærling (ikke veldig lenge siden) var det bedriften selv som bestemte lønnen min. Opplæringskontoret (som er forskjellig fra fag til fag osv) hadde veiledende minstesatser, som de fleste fulgte, men til syvende og sist var det opplæringsbedriften som avgjorde dette.

Etter sist endring i opplæringslova og lov om fagopplæring ble det satt faste %-satser. Satsene er også del av hovedavtalene på de ulike sektorene. Årsaken er at opplæringsbiten formelt sett er skjerpet, og 2-årig læretid skal tilsvare 1 år opplæring og 1 år jobb. Satsene tilsvarer akkurat 1 år lønn for fagarbeider. Normalmoddelen i dag er 2 + 2, men det finnes en del såkalte avvikende fag. Og så har man TAF (Teknisk Allmennfag) som er en 4-årig allmennfag og lærlingeutdanning, dvs man tar både full allmennfag med fordypning i matematikk og fysikk + fagbrev.

Når det f.eks gjelder stat og kommuner har de brukt disse satsene i alle fall 10 år. Og det er ikke et absolutte satser, men jeg har personlig ikke opplevd en bedrift som har brukt høyere sats enn det som er angitt i hovedavtalene.

Det finnes dog avvikende ordninger som 1 år skole + 3 års læretid + 1 år vanlig jobb før fagbrev, og 4 års læretid (uten skole) og fag med 2 + 3.

All informasjon finnes på vilbli.no

Det er ellers langt fra alle lærlinger som er lærlinger gjennom opplæringskontor eller opplæringsring. Disse brukes hovedsaklig der hvor bedrifter er for små eller har for avgrenset virksomhet til å kunne gi et fullstendig tilbud i henhold til læreplanen, eller vil ha enklere administrasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...