Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Divx hakker når jeg spiller det av over LAN.

Anbefalte innlegg

Hei

Har en FTP server som jeg har en del filmer på (private så klart). :roll:

Jeg bruker en annen PC når jeg skal se på film.

Problemet mitt er at jeg må kopierer filmene føre jeg kan se på disse.

Dette tar jo alt fra 7-20 min alt etter størrelsen på filmen.

For når jeg forsøker å kjøre filmene direkte fra FTP server så

hakker filmen til stadighet.

Lurer derfor på hva jeg kan gjøre for å løse dette problemet.

Har sjekket at begge nettkort står til Full Duplex og 100Mbit.

Noen som veit om et avspiller program som bufferer nok ?

Har også lurt på gå over til 1GB Nett mellom FTP og film PC.

Men trenger jeg da en 1GB Swich i tillegg. Eller kan man kjøre 1GB

over kryssa kabel.

De 1GB korta som jeg har sett på er 64bit PCI kort jeg har bare 32Bit PCI plass i server. Vil kortet fungere på 1GB selv om det bare er 32bit PCI.

Og sist men ikke minst er det noen som har forøkt å kjøre film over

1GB Nett?. Er jo litt kjedelig å invistere i detta utstyret til ingen nytte.

MVH

Gozz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du nettverks kort med egen cpu? jeg klarte å kjøre film over 100mbit lan uten problemer før med det gamle kortet mitt, men etter å ha kjøpt et NIC med cpu, går det enda bedre. Hvis du ikke har nettverkskort med egen cpu vil trafikken over lan'et i seg selv kreve en del cpu, så det blir mindre å rutte med for filmavspillinga sin del.

... er ikke noe prob. hvis du har et nettverkskort med cpu. Har selv et Intel pro s 10/100 kort.

Lenke til kommentar

Visst du bruker 7-20 min på å kopiere en film over nettverket (regner med at det er 100 mbit kort du har?), så er det noe elementært galt. Kan virke som det er noe galt med kablene kanskje? Sjekk alle ting før du går til det skrittet å investere i gigabit, for det er helt unødvendig for å se en film over nettverket.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg deler filmene på vanlig måte intern. De bare ligger på FTP server

maskinen.

Når det gjelder Nettkort med egen CPU? . Åssen type kort er det som

kommer med egen CPU chip. Kjører i dag på et eller annet 3com

kort. Mer du kort som ikke er intergret i Chipset ala Intel 815 og

liknende.

Men tror jeg har noen Intel kort liggende på FTP server så er det et

Intergert Intel et eller annet intel 820 chip trur jeg.

Ikke noen som har forsøkt 1 GB

MVH

Gozzard

Lenke til kommentar

Som Jester også skriver så synes jeg også at nettet mit hjemme

er veldig tregt.

Har forsøkt å bytte kabel. uten at det har hjulpet noen ting.

Kjører XP på film PC var inne og sjekket på trafikken på nettkortet når

jeg dreiv og kopierte over en film og det hviste ikke mere en ca 20% Traffik. Burde ikke denne ha ligget på 100%.

Lenke til kommentar

Som du selv så ligger network bruken din på ca 20%, når jeg kopierer på mitt lokale nettverk har jeg vært helt oppe i 92%, tror det er tilnærmet umulig å oppnå 100% ettersom det er en del tap i kabler osv. Men uansett, en divx film...regner med det er det du ser på fungerer 100% å se på hos meg over nettverket. Kan oxo legge med at jeg har over 50 meter kabelstrekk...så du har et eller annet helt feil...hva kan jeg desverre ikke svare på. Nå har jeg slått på en divx i stua og den bruker bare mellom 2 og 3 % av 100mbiten

:)

Lenke til kommentar

Å investere i 1GB net vil ikke løse ditt problem.

Jeg ser mine filmer på en XBOX som streamer fra en server over et switchet 100Mbit net, og aldri i livet om det er noe nettverks-bottleneck.

Xbox'en har som sagt en slapp PIII733, men klarer så og si 99% av divx, xvids jeg har prøvd. Men noen få filmer klarer den ikke, av den grunn at cpu'en må yte max for å decode og derfor ikke har ledig kapasitet til netverks I/O. Å legge filmen over til lokal HDD på XBOX'en løser det problemet.

Virker som ditt problem er ganske så likt. Om du kunne oppgi litt HW info om både server og klient, og evt. hva load er på maskinene foruten film-streaming så hadde det vært fint.

Som andre nevner i threaden så vil et aktivt NIC hjelpe deg, men bare pittelitt. Om du har en for slapp cpu så vil kanskje ikke den lille 1-3% offloadingen gjøre underverker.

Men som sagt; HW info og evt. annen nyttig info vil gjøre det mye lettere å "feilsøke" for deg.

Lenke til kommentar

730.000 kbyte / 3600 s = 202,78 kbyte/s

202,78 * 8 = 1622,24

Altså, vil en film på 2 filer, hver på én time, kreve ca. 1,58 Mbit av din båndbredde! Dette kjører jeg uproblematisk fra min maskin hjemme (2,3 Mbit), over FTP, når jeg sitter på jobben med 2 Mbit. Dekoding av DivX krever jo litt av prosessoren, og hvis du har et NIC uten egen prosessor, vil nok, som noen skriver, dette kunne være kilden til problemet ditt. Så vidt jeg vet har alle Intel Pro kort egne, gode prosessorer. Har sett dem anbefalt mange steder, og vil uten tvil være mitt valg om jeg skulle ha kjøpt meg NIC i dag...

Gbit LAN vil være overkill for deg - ikke en gang en DVD-stream er i nærheten av å kreve den båndbredden et Gbit kort kan tilby. 100 Mbit holder lenge! 10 Mbit vil i mange tilfeller også være tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Hei

Har kommet hjem teset å kopiere over en fil nå.

717MB tokk 10 min å kopiere

Det jeg merket meg var at Nettloaden føyk veldig opp og ned

mellom 0 og 20%. Ser vel ut til at jeg da muligens har begynt å

lokalisere feilen min.

Noe dritt dette altså for får ikke inn noe nettkort i FTP server og må da sette opp en annen maskin med FTP.

Har ikke Raiserboard i denne maskinen. Skulle spare plass og gjøre den litt tøff. Bydge denne inn i en gammel video.

Jaja men ser jo veldig ut som om det er nettkortet som har tatt kvelden.

Spek på FTP server for de som lurte på dette er

667Mhz P3

720MB RD Ram

240GB Hd

Spekk video PC

AMD 2400+

GF42000Ti XP

720MB Ram

FTP server har ikke mye load og den trenger vel ikke å være så kraftig

heller.

Tusen takk for all hjelp.

Ikke noen flere tips ?

MVh

Gozzard

Lenke til kommentar
Som Jester også skriver så synes jeg også at nettet mit hjemme

er veldig tregt.

Har forsøkt å bytte kabel. uten at det har hjulpet noen ting.

Kjører XP på film PC var inne og sjekket på trafikken på nettkortet når

jeg dreiv og kopierte over en film og det hviste ikke mere en ca 20% Traffik. Burde ikke denne ha ligget på 100%.

det er sans. fordi du har et nettverkskort som river mesteparten av cpu krafta di. Skaff nettverskort med cpu, da går alt så mye bedre!

En annen ting er at det lønner seg aldrig å bruke driverene som microsoft legger med i windows. Bruk heller produsentens drivere!

Lenke til kommentar

[.quote=Gozzard]Hei

Jaja men ser jo veldig ut som om det er nettkortet som har tatt kvelden.

Spek på FTP server for de som lurte på dette er

667Mhz P3

720MB RD Ram

240GB Hd

Gozzard

Det der er mer enn nok, hadde en p200 + 32mb ram, den klarte å pushe ut 10MB/s.

Hva slags nettverkskort har du, og hvordan er de to maskinen knyttet sammen?

Lenke til kommentar

Regner med du har feilsøket kabelen og annet utstyr...?

Jeg hadde problemer med at jeg fikk 12,5MB/s en vei og 20-30KB/s den andre veien på en kabel p.g.a. at to ledere var kortsluttet. Mulig det er kablingsproblemer hos deg også.

Hvis NIC'et ditt i serveren er aldri så slapt så skal du ikke få så lav ytelse likevel (med mindre det er skadet da eller du bruker en bad driver elns)

Hadde en P133 med 196MB ram og SCSI2-disksystem med onboard NIC av jalla type som klarte 100Mbit lett, så jeg har mest tro på kablingsproblemer.

EDIT:

Hvis du kun bruker en krysset kabel mellom PC'ene og du har byttet denne uten forbedring så kan du sjekke opp config'en for NIC'ene. Hvis en eller begge står til forced full duplex og ikke auto kan det f*cke opp.

Lenke til kommentar

Hei

Har teset det meste nå fram og tilbake og har vel funnet ut at det

må være nettkortet i FTP serveren som er problemet.

Bytta kort i Video maskin og bytta kabel flere ganger.

Tokk en kabel et annet sted i fra nettet.

Så det må vel bli å sette opp en ny FTP server en av de nærmeste

dagene.

Takk for alle gode hint.

Men bare så jeg er sikker så er det altså ikke noe problem å kjøre

divx over et 100Mbit Nett.

Lenke til kommentar
717MB tokk 10 min å kopiere

Det er jo litt over 10 Mbit hastighet...

Men det jeg så engang jeg skulle overføre med FTP fra en bærbar med 100 Mbit var noe av det samme som du ser, hastigheten spratt opp og ned og lå gj.snittlig rundt 10 Mbit. Problemet var fragmentert disk (NTFS) på ftp-server maskinen. Defragmentering med Norton løste problemet, gj.snitt hastighet på overføring ble 5-6 ganger høyere.

Lenke til kommentar

Intel Pro + NIC'ene er veldig bra, og anbefales absolutt.

If you increase the number of buffers that the redirector reservers for network performance, it may increase your network throughput. Each extra execution thread that you configure will take 1k of additional nonpaged pool memory, but only if your applications actually use them. To configure additional buffers and threads, edit:

HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesLanmanWorkstationParameters

Modify or Add Value of type REG_DWORD for:

MaxCmds The range is 0 - 255 and the default is 15

MaxThreads Set it to the same value as MaxCmds

You may also want to increase the value of MaxCollectionCount. This REG_DWORD is the buffer for character-mode named pipes writes. The default is 16 and the range is 0 - 65535.

If your 100MB EtherNet TCP/IP network performs poorly, it could be due to ACK collisions. You can contact your NIC manufacturer to see if there is a way to increase the interframe gap.

The Intel EtherExpress 100B adapters have a registry parameter:

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicese100bxParameters

where x is the number of your interface card. Add Value name Adaptive_ifs as type REG_DWORD and set it to 1. This will enable an adaptive algorithm, while 0 will disabled it. A value of 2 - 200 sets a predefined interframe gap, if you want to measure collisions at 20, 40, 60, ..... and pick one with a low collision rate and good performance.

If you have a different NIC, edit:

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesTcpipParameters

and add Value name TcpWindowSize as type REG_DWORD and set it to 2920 (decimal).

Note: This tip is for 100MB EtherNet TCP/IP networks only. Using this parameter on a 10MB network, or on a WAN or FDDI, or Token Ring, or anything else, will impact performance.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...