Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Problemstilling til Historie muntlig - hjelp meg? :)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kom opp i Historie i muntlig eksamen og trenger litt hjelp til å komme frem til en problemstilling og et fokus.

Oppgaven min er "Internasjonale konflikter etter andre verdenskrig" og omfatter disse to læreplanmålene:

- Undersøke to eller flere internasjonale konflikter etter 1945, og vurder konfliktene, sett fra ulike perspektiver

- Undersøke bakgrunnen for en pågående konflikt, og drøfte reaksjoner i det internasjonale samfunnet

Jeg kan velge å ta utgangspunkt i bare en av læreplanmålene eller bare en av de, men jeg vil selvfølgelig bli spurt ut fra begge. Tenker at det kanskje er lettest å fokusere på en av de i fremføringen min. Men jeg er fortsatt litt usikker. Har tenkt litt på den første og ta for meg cubakrisen som hovedfokus, se på hvordan USA og sovjet stiller seg i konflikten, bakgrunner og konsekvenser. Men tenker også at ved å velge det andre læreplanmålet kan jeg ta utgangspunkt i midtøsten og problemer der, hvor jeg kan få inn litt om den kalde krigen, i og med at det har foregått såpass lenge.

Noen som har noen tanker eller forslag til meg? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...