Gå til innhold

Ta opp yrkesfaglige fag som privatist?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynner på elektro til høsten, har ikke peiling på om jeg kommer til å bli lærling eller om jeg vil ta påbygg etter de to første årene. Det jeg lurer på, hvis jeg går påbygg og vil studere noe med høyere karaktersnitt enn det jeg har da. Er det mulig å ta opp fag man har tatt på elektro da? Eller er det bare de vanelige teoretiske fagene som norsk, matte og naturfag som man kan ta opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Ok, så hvis jeg tar påbygg, så står ingen av elektro karakterene på vitnemålet?

 

Dette er feil.

 

Alle avsluttende fellesfag og alle programfag for de tre årene kommer opp på vitnemålet. Det er lett å ta opp allmenn fag opp igjen som privatist, fordi du kan lese på dem selv eller gå til en privatskole (Akademiet, Sonans, Bjørknes osv). Dersom du skal ta opp yrkesfaglige programfag er blir det litt vanskeligere, men jeg mener at NKI skal tilby dette, gjerne på deltid eller noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ok, det var jo kjipt. Får vel sastse som faen på elektrofagene da.

Btw, noen som vet hvor mange av elektrofagene man får på vitnemåler, og har et eksempel på et vitnemål fra elektro+påbygg?

 

Alt kommer på vitnemålet siden det er programfag. Jeg vet ikke nøyaktig hvilke fag dere har av yrkesfag men jeg skisser det opp slik;

 

 

VG3

  • Norsk
  • Naturfag (del 2)
  • Historie
  • Gym
  • 2P/2T matte (skriver over VG1 matten dersom du velger det samme eks. 1P og 2P)
  • Et valgfritt programfag

 

 

VG2

  • Norsk
  • Engelsk
  • Samfunnsfag
  • Gym
  • Produksjon
  • Bransjelære
  • PTF

 

 

VG1

  • Norske
  • Engelsk
  • 1P/1T matte* (kommer på vitnemålet dersom du ikke fortsetter med samme på påbygg)
  • Gym
  • Naturfag (del 1)
  • Produksjon
  • Bransjelære
  • PTF

 

Alt med fet skrift kommer på ditt vitnemål fra videregående skole som Samordna opptak vil se på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takk for svar, så PTF, Bransjelære og produksjon er fagene fra elektro som jeg får på vitnemålet? Hva er de forskjellige fagene foresten. Aldri hørt om de før.

 

Produksjon er all yrkesfaglig praktisk arbeid på et verksted eller en bås.

Bransjelære er all yrkesfaglig teoretisk arbeid i et klasserom.

PTF - (Prosjekt Til Fordypning) er det faget du fordyper deg i.

 

Et valgfritt programfag på allmenn påbygg kan være for eksempel kjemi 1, fysikk 1, biologi 1, internasjonal engelsk osv, dette kommer an på hva din videregående skole tilbyr.

 

P matte er praktisk matte, dette er den letteste matten som gir et grunnlag for 2P. 1T er teoretisk matte som er krevende, den gir grunnlag for enten 2T eller R1 matte (realfag matte, trengs hvis du vil bli ingeniør senere).

 

Hva du kan fordype deg i PTF er jeg ikke sikker på, yrkesfag er et tverrfaglig utdanningsprogram, derfor vil elektro dekke det meste innenfor elektro som for eksempel automatisering, industriteknologi, data og elektronikk osv. Jeg vet ikke hva din videregående skole tilbyr.

Lenke til kommentar

Kupper tråden litt, men er det da disse karakterene som vil stå på mitt vitnemål, da jeg har gått TIP med P-matte, Maritime fag og Påbygg med P-matte?

 

VG3

  • Norsk
  • Naturfag (del 2)
  • Historie
  • Gym
  • 2P-Y matte
  • Et valgfritt programfag

 

 

VG2

  • Norsk
  • Engelsk
  • Samfunnsfag
  • Gym
  • Skipstekniske tjenester
  • Dokumentasjon og kvalitet
  • Drift og operasjon
  • PTF

 

 

VG1

  • Norsk
  • Engelsk
  • 1P-Y matte
  • Gym
  • Naturfag (del 1)
  • Produksjon
  • Dokumentasjon og kvalitet
  • Tekniske tjenester
  • PTF

 

 

Tok forresten gym som privatist i år, om det skulle ha noe å si.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Du har 4 elektrofag på VG1.

 

  • Elenergisystem
  • Automatiseringssystem
  • Data- og elektronikksystem
  • PTF

 

Elenergi er vanlig husinstallasjon av strøm (lys, varme ++) + høyspent.

Automatisering er motorstyring, PLS o.l.

Data- og elektronikksystem er ren elektronikk med lodding, alarmanlegg, nettverk, GPS, telefoni ++

PTF er forskjellige prosjekter innenfor ett eller flere av fagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kupper tråden litt, men er det da disse karakterene som vil stå på mitt vitnemål, da jeg har gått TIP med P-matte, Maritime fag og Påbygg med P-matte?

 

VG3

  • Norsk
  • Naturfag (del 2)
  • Historie
  • Gym
  • 2P-Y matte
  • Et valgfritt programfag

 

 

VG2

  • Norsk
  • Engelsk
  • Samfunnsfag
  • Gym
  • Skipstekniske tjenester
  • Dokumentasjon og kvalitet
  • Drift og operasjon
  • PTF

 

 

VG1

  • Norsk
  • Engelsk
  • 1P-Y matte
  • Gym
  • Naturfag (del 1)
  • Produksjon
  • Dokumentasjon og kvalitet
  • Tekniske tjenester
  • PTF

 

 

Tok forresten gym som privatist i år, om det skulle ha noe å si.

 

Dette stemmer, så legger du til eksamens karakterene. Husk å plusse de sammen med standpunkt karakteren, for eksempel;

 

Naturfag: 6 i standpunkt, 4 i eksamen muntlig = 5 i snitt.

 

Så legger du til dette "gjennomsnittet" til resten av utregningen så tar du total gjennomsnittet og ganger det med 10 for å få utregnet konkurransepoengene. Deretter legger du til tilleggspoengene dersom du har (evt alderspoeng, evt realfagspoeng).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Norskeksamen fra VG2, gjelder den på snittet? Hvis ikke, og hvis mine eksamensprognoser for årets skriftlige eksamener er riktig vil jeg da ha 5 i snitt på vitnemålet. new_woot.gif

 

Der gjorde du meg usikker, jeg kan ikke med sikkerhet si at eksamen i norsk på VG3 allmenn påbygg vil skrive over eksamen i norsk på VG2. Det kan godt hende at de gir et unntak her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...