TheNarsissist Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hei, jeg begynner på elektro til høsten, har ikke peiling på om jeg kommer til å bli lærling eller om jeg vil ta påbygg etter de to første årene. Det jeg lurer på, hvis jeg går påbygg og vil studere noe med høyere karaktersnitt enn det jeg har da. Er det mulig å ta opp fag man har tatt på elektro da? Eller er det bare de vanelige teoretiske fagene som norsk, matte og naturfag som man kan ta opp? Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Du søker vel med påbyggkarakterene dine? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Ok, så hvis jeg tar påbygg, så står ingen av elektro karakterene på vitnemålet? Lenke til kommentar
;_; Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Noen av fagene fra VG1/VG2 vil stå på vitnemålet, husker dog ikke hvilke. Kan komme tilbake til det når jeg får mitt vitnemål (gikk også elektro før påbygg). Endret 16. juni 2011 av ;_; Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Ok, så hvis jeg tar påbygg, så står ingen av elektro karakterene på vitnemålet? Dette er feil. Alle avsluttende fellesfag og alle programfag for de tre årene kommer opp på vitnemålet. Det er lett å ta opp allmenn fag opp igjen som privatist, fordi du kan lese på dem selv eller gå til en privatskole (Akademiet, Sonans, Bjørknes osv). Dersom du skal ta opp yrkesfaglige programfag er blir det litt vanskeligere, men jeg mener at NKI skal tilby dette, gjerne på deltid eller noe. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Ok, det var jo kjipt. Får vel sastse som faen på elektrofagene da. Btw, noen som vet hvor mange av elektrofagene man får på vitnemåler, og har et eksempel på et vitnemål fra elektro+påbygg? Endret 16. juni 2011 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Ok, det var jo kjipt. Får vel sastse som faen på elektrofagene da. Btw, noen som vet hvor mange av elektrofagene man får på vitnemåler, og har et eksempel på et vitnemål fra elektro+påbygg? Alt kommer på vitnemålet siden det er programfag. Jeg vet ikke nøyaktig hvilke fag dere har av yrkesfag men jeg skisser det opp slik; VG3 Norsk Naturfag (del 2) Historie Gym 2P/2T matte (skriver over VG1 matten dersom du velger det samme eks. 1P og 2P) Et valgfritt programfag VG2 Norsk Engelsk Samfunnsfag Gym Produksjon Bransjelære PTF VG1 Norske Engelsk 1P/1T matte* (kommer på vitnemålet dersom du ikke fortsetter med samme på påbygg) Gym Naturfag (del 1) Produksjon Bransjelære PTF Alt med fet skrift kommer på ditt vitnemål fra videregående skole som Samordna opptak vil se på. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Takk for svar, så PTF, Bransjelære og produksjon er fagene fra elektro som jeg får på vitnemålet? Hva er de forskjellige fagene foresten. Aldri hørt om de før. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Det er ikke elektro-fag, høres ut som TIP/PIT. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Takk for svar, så PTF, Bransjelære og produksjon er fagene fra elektro som jeg får på vitnemålet? Hva er de forskjellige fagene foresten. Aldri hørt om de før. Produksjon er all yrkesfaglig praktisk arbeid på et verksted eller en bås. Bransjelære er all yrkesfaglig teoretisk arbeid i et klasserom. PTF - (Prosjekt Til Fordypning) er det faget du fordyper deg i. Et valgfritt programfag på allmenn påbygg kan være for eksempel kjemi 1, fysikk 1, biologi 1, internasjonal engelsk osv, dette kommer an på hva din videregående skole tilbyr. P matte er praktisk matte, dette er den letteste matten som gir et grunnlag for 2P. 1T er teoretisk matte som er krevende, den gir grunnlag for enten 2T eller R1 matte (realfag matte, trengs hvis du vil bli ingeniør senere). Hva du kan fordype deg i PTF er jeg ikke sikker på, yrkesfag er et tverrfaglig utdanningsprogram, derfor vil elektro dekke det meste innenfor elektro som for eksempel automatisering, industriteknologi, data og elektronikk osv. Jeg vet ikke hva din videregående skole tilbyr. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Tusen takk for svar:) Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Kupper tråden litt, men er det da disse karakterene som vil stå på mitt vitnemål, da jeg har gått TIP med P-matte, Maritime fag og Påbygg med P-matte? VG3 Norsk Naturfag (del 2) Historie Gym 2P-Y matte Et valgfritt programfag VG2 Norsk Engelsk Samfunnsfag Gym Skipstekniske tjenester Dokumentasjon og kvalitet Drift og operasjon PTF VG1 Norsk Engelsk 1P-Y matte Gym Naturfag (del 1) Produksjon Dokumentasjon og kvalitet Tekniske tjenester PTF Tok forresten gym som privatist i år, om det skulle ha noe å si. Endret 16. juni 2011 av KongKake Lenke til kommentar
Hole Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Du har 4 elektrofag på VG1. Elenergisystem Automatiseringssystem Data- og elektronikksystem PTF Elenergi er vanlig husinstallasjon av strøm (lys, varme ++) + høyspent. Automatisering er motorstyring, PLS o.l. Data- og elektronikksystem er ren elektronikk med lodding, alarmanlegg, nettverk, GPS, telefoni ++ PTF er forskjellige prosjekter innenfor ett eller flere av fagene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Kupper tråden litt, men er det da disse karakterene som vil stå på mitt vitnemål, da jeg har gått TIP med P-matte, Maritime fag og Påbygg med P-matte? VG3 Norsk Naturfag (del 2) Historie Gym 2P-Y matte Et valgfritt programfag VG2 Norsk Engelsk Samfunnsfag Gym Skipstekniske tjenester Dokumentasjon og kvalitet Drift og operasjon PTF VG1 Norsk Engelsk 1P-Y matte Gym Naturfag (del 1) Produksjon Dokumentasjon og kvalitet Tekniske tjenester PTF Tok forresten gym som privatist i år, om det skulle ha noe å si. Dette stemmer, så legger du til eksamens karakterene. Husk å plusse de sammen med standpunkt karakteren, for eksempel; Naturfag: 6 i standpunkt, 4 i eksamen muntlig = 5 i snitt. Så legger du til dette "gjennomsnittet" til resten av utregningen så tar du total gjennomsnittet og ganger det med 10 for å få utregnet konkurransepoengene. Deretter legger du til tilleggspoengene dersom du har (evt alderspoeng, evt realfagspoeng). Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Norskeksamen fra VG2, gjelder den på snittet? Hvis ikke, og hvis mine eksamensprognoser for årets skriftlige eksamener er riktig vil jeg da ha 5 i snitt på vitnemålet. Endret 16. juni 2011 av KongKake Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Norskeksamen fra VG2, gjelder den på snittet? Hvis ikke, og hvis mine eksamensprognoser for årets skriftlige eksamener er riktig vil jeg da ha 5 i snitt på vitnemålet. Der gjorde du meg usikker, jeg kan ikke med sikkerhet si at eksamen i norsk på VG3 allmenn påbygg vil skrive over eksamen i norsk på VG2. Det kan godt hende at de gir et unntak her. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jaja, eksamen fra VG2 vil i verste fall dra snittet mitt ned til 4,95. Takk for svar! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg kommer altså til å ha karakterer i 4 elektrofag på vitnemålet og resten er vanlige fag? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Hvis jeg velger T matte, får jeg da R1 hvis jeg tar påbygg? Er fagene Naturfag (del 1) Produksjon, Bransjelære og PTF de jeg burde satse på til høsten da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå