Gå til innhold

Sniktitt: Final Fantasy XIII-2 (PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Furevik har hvertfall rett i at det er et polariserende spill, dessverre virker det ikke som om det er saa mye takhoeyde for at mange ogsaa likte FFXIII og synes det var et av de beste spillene til denne generasjonen, deriblant meg selv. At mange ogsaa ikke likte det er synd, men det er ikke noe konsensus her om at spillet er daarlig, slik mange ser ut til aa tro og gi uttrykk for.

Lenke til kommentar

Jeg var veldig skuffet over det de hadde gjort med måten historen ble fortalt og mange av karakterene manglet den humoren og dybden man tidligere hadde fått. Det er overraskende at Cloud, Tifa og Sephiroth mfl. har mer utstråling og dybde enn de nye karakterene som er betydelig bedre animert, har stemmer og er en del av en større produksjon.

Til de "nyes" forsvar kan jeg vel si at PSX og tidligere generasjons Final Fantasy karakterer var mer som å lese en bok enn å se en film. En enkel replikk som: "Tifa..." kan bety så mangt hvis en kun leser det som tekst. Du legger følelsene på replikkene etterhvert som du leser dem, dermed gir dem mer dybde osv. Dette blir hjulpet av musikk, kontekst o.l., men en vesentlig del av følelsene kommer fra hvordan du som spiller leser teksten.

 

Det samme kan sies for karakter modellene. De var gjerne stive og representerte mer hvor karakteren stod, en hva kroppsspråket og ansiktet deres sa. Små fine detaljer dukker opp i hodet ditt, snarere enn på skjermen. Derav gir karakterene mer "sjel", spillet gir deg grunnlaget og du fyller inn det som "mangler" inni hodet ditt. I det minste, det gjorde jeg.

 

Så med de nyere generasjonene (PS2 og oppover?) så får en alt levert på et fat; de smiler og gråter, de snakker og ler. Manus er en ting, om en kan levere replikkene slik at de er troverdige og med "sjel" er en annen. Det samme gjelder for kroppsspråk og ansiktsanimasjon.

 

Hvis det ikke klaffer for din del, så blir det bare teit eller direkte pinlig. Film sliter med den samme problemstillingen, men siden det er et eldre medium og jobber direkte med ekte folk, så har de fått inn teknikker som gjør at ting klaffer oftere, for flere.

 

Jeg synes at Square må finne tilbake til røttene og finne tilbake til det lille ekstra som gjorde de tidligere Final Fantasy-spillene en fornøyelse å spille. Er mer spent på Versus enn på XIII-2.

Jeg vet ikke om svaret ligger i røttene. Selv liker jeg FF8 over alt annet i hele serien, men jeg skal være ærlig og innrømme at det ikke har tålt tidens tann. Mulig det er fordi jeg spilte det sønder og sammen, men når jeg plukker opp spillet den dag i dag, blir jeg ikke "sug inn" som jeg gjorde den gangen, magien er ikke der lenger. Det er en ting, en greie, ikke en gjeng venner jeg følgte gjennom motgang og medgang (seriøst, følte som om jeg skulle reise langt vekk fra kjente venner når jeg endelig kom igjennom spillet). Sjelen, for å si det på den måten, er borte - selv om den så absolutt var der for en 9-10 år siden.

Lenke til kommentar

Jeg likte også FF8 - overflødig bemerkning iom jeg liker alle FF - men for meg ble det et spill jeg spilte gjennom én gang, for junction-systemet gjorde det nokså tålmodighetskrevende hvis man skulle oppgradere karakterene nok til å ta alle de valgfrie bossene (og de er jo mest spennende). Landet på 95 timer, noe jeg tror er det lengste jeg har brukt på å runde noe spill. Spillet ville blitt forbedret om man gjorde drawingen mer effektiv, slik at man drawet kanskje 10-15 magier om gangen og ikke 3-4, og fjernet sjansen for å få draw failed.

 

Final Fantasys røtter er FF1-3. Vil vi egentlig tilbake dit? Vi snakker lite dialog og karakterutvikling, syltynn historie, masse grinding og beinharde dungeons. Jeg synes disse spillene er helt greie old school JRPGer, men det blir litt som å spise tørt brød; har man først fått smaken på noe mer er det vanskelig å gå tilbake. Jeg håper FF fortsetter å utvikle seg og at fremtidens FF ligner like lite på XIII som XIII ligner på de tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg synes Junction systemet er et av de bedre oppgradering-systemene i serien. Kanskje litt langdrygt mot slutten hvis du skal drawe masse ultima o.l., men det går an å lette litt på byrden ved å bruke raffinering-ferdighetene til GFene. En slipper også å levle, så å drawe magi blir jo egentlig bare istedet for den tradisjonelle level grindingen. Eneste jeg skulle ønske var at bruksmagi og draw-magi var separert.

 

Problemet med FF8 er at det er utrolig ubalansert, og utrolig lett og utnytte. Personlig har jeg ikke noe imot FF8 sin verden, karakterer osv. slik som mange andre ser ut til å ha, men jeg greier ikke å nyte et spill der spillbalansen blir ødelagt uten at en i det hele tatt prøver å utnytte systemet. Eneste spillet i serien som er verre er vel FF2.

 

Når det gjelder seriens framtid håper jeg at squeenix lager spill med en mer dypgående verden. Spillet bør fortsatt ha en klar regi, men det må i større grad være mulig å utforske omgivelsene. En fin blanding mellom de gamle spillene sin worldmap og FF12 sin mer detaljerte intime verden hadde vært fint. FF13 sin super lineære verden håper jeg ihvertfall legges på hylla, men hvis en skal fortsette på den måten er det i det minste viktig at en i større grad utvikler et dypt kamp og oppgradering-system. Hvis spillet i seg selv er så rett fram som FF13 så må det være noe annet som holder interessen oppe. Paradigmeskifte-systemet i FF13 funker bra, men jeg savner mer direkte kontroll over karakterene både i og utenfor kamp.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Jeg synes Junction systemet er et av de bedre oppgradering-systemene i serien. Kanskje litt langdrygt mot slutten hvis du skal drawe masse ultima o.l., men det går an å lette litt på byrden ved å bruke raffinering-ferdighetene til GFene. En slipper også å levle, så å drawe magi blir jo egentlig bare istedet for den tradisjonelle level grindingen. Eneste jeg skulle ønske var at bruksmagi og draw-magi var separert.

 

Yes, for du har jo rett og slett ikke råd til å bruke de magiene som gir mest stat boosts og tar flere timer å få 100 av.

 

Hele Junction-systemet hadde blitt reddet av å være mer tidseffektivt. Det ville ikke ødelagt balansen i spillet noe mer av at man drawet to til tre ganger mer magi per draw, annet enn at det ville ta kortere tid og tid er virkelig nøkkelordet. FF8 hadde vært utrolig kult å spille på nytt hadde ikke det vært for den trege drawingen.

Lenke til kommentar

Nå er det veldig lenge siden jeg spilte end-game i FF8, men jeg spilte nylig igjennom spillet opp til midten av disk 3, og drawingen er egentlig ikke et problem opp til det punktet i spillet ihvertfall. En kan lett få 7-9 magier hver runde og da tar det ikke lange tiden. En trenger som sagt ikke å levle (pga. skalering), så derfor synes jeg ikke drawingen er et problem. Jeg vil tro jeg brukte mindre tid på å farme magi i FF8 enn jeg vil brukt på å levle i FF6,7,9 osv. Kan som sagt ikke uttale meg om end-game siden jeg var totalt noob når det gjaldt drawing sist gang jeg spilte det(utrolig at jeg fikk tak i alt), men i brorparten av spillet er ikke drawingen etter stort problem imo. Det er uansett plenty av FF spill som har et tungvindt end-game basert på mye farming, grinding osv, FF10 og 12 bl.a.

 

Grunnen til at mange ikke liker drawingen er at de ikke skjønner seg på den (mye pga. mangelfull informasjon i spillet), og derfor har junction-systemet fått et ufortjent dårlig rykte. Litt morsomt med tanke på at det er nok av andre mer graverende grunner til å hate spillbalansen i FF8. F.eks. tilgangen på sterk magi alt for tidlig i spillet, som sammen med skaleringen gjør det lett å få et sterkt lag samtidig som en holder de fleste fiender og bosser på et lavt nivå.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...