Sitronstyre Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Heisann Jeg ble trukket opp historie & filosofi 2, med temaet "Ideologier og politiske virkemidler" Dette er de relevante kompetansemålene: 1. Forklare forskjellen mellom et vidt og et snevert ideologibegrep og vurdere hvordan ideologi fungerer i tenkning, hverdagsliv, politisk mobilisering og statsstyring 2. Identifisere dikotomiserende tenkning og drøfte hvordan dikotomisering har preget ideologier og bevegelser, og kan stå i konflikt med demokratiske idealer og vitenskapelig tenkemåte 3. Undersøke og presentere politiske ideer og arbeidsformer til ulike massebevegelser og forklare deres historiske bakgrunn og betydning 4. Gjøre rede for hvordan terror og ikke-vold har vært brukt og begrunnet som virkemidler i politisk kamp og diskutere etiske problemer knyttet til slike virkemidler Planen min er å sammenligne nazismen og liberalismen. Vurderer å bytte ut nazismen med kommunismen, men er litt usikker på dette. Jeg synes nemlig at nazismen er enklere å forklare hsitorisk enn hva kommunismen er. Noen som har noen tanker rundt dette? Er det noen som kan forklare meg hva som menes med kompetansemål nummer 2? Noen tips på hva jeg absolutt burde ha med? Jeg setter stoooor pris på hjelp :] På forhånd takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå