drdverg Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg er i ferd meg å avslutte et tre år langt jobbforhold i et prosjekt og kunne tenke meg å kjøpe PC jeg har brukt i disse tre årene. Det er snakk om en HP xw4600 workstation med HP L2245w skjerm og logitech høytalere med basskasse (relativt ubetydelig for min del). AV spesifikasjoner kan nevnes (og her skriver jeg rett av det jeg finner av opplysning i kontrollpanelet): Intel® Core2 Quad CPU Q9459 2.66 GHz 2.67 GHz 4,00 GB minne 32 bits OS Jeg er ikke veldig inneforstått med tekniske spesifikasjoner. Jeg har prøvd å finne ut på nett hva som er realistisk varditap på en PC men det er ikke lett. Forøvrig er det instalert Adobe-pakke (CS3) på denne maskinen, men for min del kan den godt droppes da den er rimlig utdatert. Kan noen hjelpe meg med å foreslå en fornuftig pris jeg videreformidle til min sjef? Lenke til kommentar
Nator Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Ca 3000 kr. Eller be om å få den til symbolske 1000 kr. Endret 16. juni 2011 av Nator Lenke til kommentar
drdverg Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Ca 3000 kr. Det høres jo greit ut, men jeg mistenker at jeg må dokumenter dette pristapet ovenfor ledelsen for at de skal godta det. Vet du hvordan jeg skal gå frem for å gjøre det? Finnes det nettsteder jeg kan vise til e.l. Lenke til kommentar
vonGrepa Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Tja, datautstyr skrives ned til 0 etter tre år rent regnskapsmessig. Vanlig pris på utstyr som er leaset gjennom typisk hjemme pc avtale er 1000 kr etter 3 år. Jeg ville mene at 1000 kr er en grei pris. Hverken maskinen eller skjermen koster stort hvis du skal kjøpe noe tilsvarende nytt. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Merk at du sannsynligvis ikke kan ta med deg programvarelisensene. Alt etter hvordan disse er ordnet i jobben. Det gjelder også XP.. Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Svært vanlig er det også at jobb-PCer har lav 3D ytelse, ofte er det optimalisert for 2D CAD oppgaver (Matrox grafikk) Så det betyr nok at du må bruke 1200 til 2000 på skjermkort også, iallfall om du i det hele tatt tenker på spill som en av oppgavene til maskinen. Lenke til kommentar
Its-me-baby Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hvis den er så gammel var den nok dyr da firmaet ditt kjøpte den inn. Men jeg ville fortsatt ikke kjøpt den for mer enn 2.000. Får du den ikke får under 2000,- kan du like så godt kjøpe deg en nyere modell. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Den bør være rimelig for den vil yte under halvparten så godt som en ny PC til 4k. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Han får jo med skjerm også, men er enig i at ca 1000 kr er en grei utkjøpspris basert på 3 års nedskriving. Hvis du kjøper en maskin til ca 5000 kr i dag får du dobbelt så god HW. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Vi drifter endel av de maskinene (og skjermene)på jobb og de er lite å rope hurra for. Jeg hadde heller lagt penger i en ny maskin. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Ville ikke betalt noe over 1000, og heller håpet på 500. Eller gratis om ledelsen er grei. Den som tar setet ditt bør få en PC som er langt ferskere enn den du fikk 3 år siden. Uten å regne med skjerm og andre deler som ikke eldes like fort. Endret 16. juni 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå