Gå til innhold

Nintendo skuffet over 3DS-salg (3DS)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du ikke har fått med deg at Nintendo Wii fokuserer på en spillergruppe som er langt mer "casual" enn den på andre konsoller og PC, så er det nok du som har misforstått litt, min gode mann. :)

Man kan diskutere om Wii appellerer til hardcore-spillere eller ikke, men faktum er at DE FLESTE hardcore-spillere enten ikke har en Wii, eller har en Wii som har ligget og støvet i lang tid.

Det er så latterlig å se dette skrevet som fakta i tråd etter tråd. Wii har definitivt appellert til såkalte casuals - akkurat som PS2 gjorde med Guitar Hero, Buz! og Singstar. Forutsetningen for påstander om at Wii ikke er bra for hardcore-gamere bygger imidlertid på totalt feilaktige forutsetninger om at for å være et hardcorespill, så må det inneholde skyting, blod og heftige set-pieces - mens fargerike Nintendo-spill automatisk er casuale. Som alle som har spilt spill en stund imidlertid vil si dere - Nintendo sine kjerneserier er så hardcore som det blir - og på Wii har Nintendo levert flere slike spill enn siden Snes. Ergo er det rett og slett ikke riktig å si at Wii ikke også appellerer bra til et hardcore gamermarked - du kan gjerne si at den ikke appellerer til deg (og andre shooterfreaks i din omgangskrets), men å si at den ikke appellerer til hardcoregamere er en så grov feilslutning at den bare bør fjernes - til tross for hva media forsøker å få deg til å tro.

Lenke til kommentar

Etter de ørten revisjonene av den opprinnelige DS-en, burde det ikke overraske Nintendo at folk venter på den uunngåelige andre versjonen av 3DS, med bedre skjerm og lengre batterilevetid.

Dette er jeg helt enig i, og gjelder meg i alle høyeste grad - jeg har lært av mine feil.

Lenke til kommentar

Verdien av min 3DS har i hvertfall økt betraktelig etter at eShop ble lansert, Koser meg med Links awakening DX og Shantae for tiden, og i morgen blir det ocarina of time 3d :D

Nå er det vel heller ikke sånn at 3ds selger dårlig, men at salget ligger under forventningene til Nintendo, og når det nå begynner å komme litt mer skikkelig spill til den så tror jeg nok at man vil ha litt mer å gå på salgsmessig også.

Vet det var mange som bestemte seg med å vente med å kjøpe 3ds til det var en bedre lineup med spill på den.

Lenke til kommentar

Om du ikke har fått med deg at Nintendo Wii fokuserer på en spillergruppe som er langt mer "casual" enn den på andre konsoller og PC, så er det nok du som har misforstått litt, min gode mann. :)

Man kan diskutere om Wii appellerer til hardcore-spillere eller ikke, men faktum er at DE FLESTE hardcore-spillere enten ikke har en Wii, eller har en Wii som har ligget og støvet i lang tid.

Det er så latterlig å se dette skrevet som fakta i tråd etter tråd. Wii har definitivt appellert til såkalte casuals - akkurat som PS2 gjorde med Guitar Hero, Buz! og Singstar. Forutsetningen for påstander om at Wii ikke er bra for hardcore-gamere bygger imidlertid på totalt feilaktige forutsetninger om at for å være et hardcorespill, så må det inneholde skyting, blod og heftige set-pieces - mens fargerike Nintendo-spill automatisk er casuale. Som alle som har spilt spill en stund imidlertid vil si dere - Nintendo sine kjerneserier er så hardcore som det blir - og på Wii har Nintendo levert flere slike spill enn siden Snes. Ergo er det rett og slett ikke riktig å si at Wii ikke også appellerer bra til et hardcore gamermarked - du kan gjerne si at den ikke appellerer til deg (og andre shooterfreaks i din omgangskrets), men å si at den ikke appellerer til hardcoregamere er en så grov feilslutning at den bare bør fjernes - til tross for hva media forsøker å få deg til å tro.

Ja, jeg undrer meg litt over dette selv, wii sports er jo en ting, en er mario et causal-spill? Zelda? Metroid? Ikke sånn jeg bruker begrepet ihvertfall.

AtW

Spela og prisen har nok det meste av skulda, ja. Ellers so trur eg ikkje folk er so gira på 3D-gimmicken som maskinvareprodusentar og innhaldsleverandørar tilsynelatande er.

Kombinasjonen handholdt konsoll med røyrslekontrollar + 3D-skjerm som krev at du ser frå heilt riktig vinkel til ei kvar tid, verkar uansett litt problematisk for meg.

Kay

Jeg tror det er litt av forklaringen selv, det er en dyr sak, med litt uinteressante oppgraderinger.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg likte den der nedvergende fordommen du tok mot slutten der, hvor du bare antar at jeg er en såkalt "shooterfreak". Kan ikke huske å ha møtt deg noen gang, eller fortalt deg om hvilke typer spill jeg liker. Du har vel kommet fram til at alderen min er 14 også du, tenker jeg.

Jeg gjorde det klart at det er diskutabelt om konsollen appellerer til hardcore-gamers eller ei - noen mener det ene, noen mener det andre. Med "diskutabelt" mener jeg at jeg absolutt ikke har det inntrykk at konsollen ikke appellerer til hardcore-gamers.

Det er jo tydelig at det finnes en hel rekke hardcore-spill på Wii. Zelda-spillene, Metroid, No More Heroes, The Conduit, GoldenEye og det der svart-hvitt spillet som var så voldelig, for å nevne noen....

Jeg sa ikke at konsollen ikke appellerer til hardcore-gamers. Jeg anser meg selv som en hardcore-gamer, og jeg spiller flere spill på Wii'en til brodern når jeg er på besøk i ny og ne.

Det jeg sa var at de fleste hardcore-spillere foretrekker andre systemer enn Wii. Om du virkelig skal starte å påstå noe annet, så er du rett og slett blind, eller så kan du ikke ha mange venner som er "shooterfreaks".

Nå synes jeg nesten du oppfører deg som at du ble veldig lett såret over at jeg var slem mot det som tydeligvis er favorittsystemet ditt her. Du misforsto jo helt det jeg sa, og gjorde det om til et slags angrep mot Nintendo og Wii.

Jeg mente da slettes ikke at Wii er noen "barnslig" eller dårlig konsoll. Jeg mente ikke det jeg sa som noen hets.

Jeg sier bare at mange spillere som anser seg selv kompetitive og "seriøse", heller foretrekker andre systemer enn Wii. Jeg sier ikke at de har rett eller at de har feil. Jeg sier ikke at Wii egner seg dårlig til mindre joviale spill, jeg sier bare at mange spillere har det inntrykket at konsollen ikke egner seg til det, og derfor styrer disse unna. Dette er det jo lett å skjønne hvorfor også. Sammenlign andelen dype rollespill, taktiske sportsspill, strategispill og skytespill på de forskjellige systemene. Dette er bevisste valg fra produsentene. Microsoft har et annet fokus enn Wii. Begge konsollene egner seg utmerket til alle typer spill, men fokusert er og blir fortsatt forskjellige. Vel, nå virker det jo som at Microsoft virkelig har kommet inn i "the casual game", med sin Kinect.

... Det er jo forøvrig bare å høre på navnet til konsollen, så skjønner du jo kjapt hvilket fokus Nintendo har hatt for konsollen sin. Wii? Sammenlign det med Microsoft som har valgt fjortissnavnet "Xbox" til sin konsoll - som allerede i tittelen avslører at den i utgangspunktet fokuserer mindre på "soccermoms" og mer på ungdomsskolegutter med en "itchy triggerfinger". Microsoft drar hovedsaklig inn penger på spill som Call of Duty og Halo. Nintendo drar inn penger på spill som Mario og Nintendogs.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva legger du i "hardcore gamers"?

Har du noen statistikk, kilder ol. på at flashbrikker gjorde at DS solgte bra?

For det første. De som liksom er "hardcore gamers" er de på 13-17år som kun har en PS360 og som spiller middelmådige skytespill ol.

At Nintendo siktet på "familie markedet" men den veldig vennlig konsoll i forhold til de andre konkurrentene er da ikke noen hemmelighet.

Hvis noen "gamere" (Liker ikke det uttrykket, de samme som sier de er "hardcore" som sier de er "gamere") er "hardcore" her. Så er det de som utforsker mange sjangere, setter deg inn i spillserier, opererer på forskjellige platformer og har en lengre erfaring med spill. Da vil jeg heller se på meg selv som en "hardcore" spiller. Jeg vokste opp med Sega Master System, Nintendo 64 og GameBoy, men jeg har vært spilt en god del av det som kom før det også. Selv om erfaringene mine er restriktert av alderen min, så har jeg erfaring med mange konsoller, spill, sjangre osv.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med de som sier at de ikke kjøper førsteutgaven. Nintendo har skutt seg selv i foten ved å lansere flere revisjoner av samme konsoll innenfor en kort tidsperiode. Det virker som et planlagt trekk for å suge forbrukerne for mest mulig penger, ved å lansere en "nyere og bedre versjon", for å få forbrukere til å kjøpe ny etter kort tid. Til sammenlikning har jeg min NES-konsoll, kjøpt i 1988, fortsatt stående i fungerende stand.

Lenke til kommentar

For det første. De som liksom er "hardcore gamers" er de på 13-17år som kun har en PS360 og som spiller middelmådige skytespill ol.

At Nintendo siktet på "familie markedet" men den veldig vennlig konsoll i forhold til de andre konkurrentene er da ikke noen hemmelighet.

Hvis noen "gamere" (Liker ikke det uttrykket, de samme som sier de er "hardcore" som sier de er "gamere") er "hardcore" her. Så er det de som utforsker mange sjangere, setter deg inn i spillserier, opererer på forskjellige platformer og har en lengre erfaring med spill. Da vil jeg heller se på meg selv som en "hardcore" spiller. Jeg vokste opp med Sega Master System, Nintendo 64 og GameBoy, men jeg har vært spilt en god del av det som kom før det også. Selv om erfaringene mine er restriktert av alderen min, så har jeg erfaring med mange konsoller, spill, sjangre osv.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at antallet plattformer har særlig mye å gjøre med om man er hardcore, egentlig ikke antallet spill heller, men ihvertfall ikke antallet plattformer, isåfall er antallet spill et vesentlig bedre måll. Selv oppfatter jeg meg selv ikke som hardcore i det hele tatt, selv om jeg har prøvd mange spill og har lang erfaring med det, rett og slett fordi jeg spiller mindre nå enn før. Jeg vil også si du fint kan være hardcore om du kun spiller CS, men er i verdenstoppen på det. Jeg vil si det går mest på antallet timer og hvor mye oppmerksomhet spillingen tar (og kanskje hvor opptatt man er av å yre godt)

AtW

Jeg må si meg enig med de som sier at de ikke kjøper førsteutgaven. Nintendo har skutt seg selv i foten ved å lansere flere revisjoner av samme konsoll innenfor en kort tidsperiode. Det virker som et planlagt trekk for å suge forbrukerne for mest mulig penger, ved å lansere en "nyere og bedre versjon", for å få forbrukere til å kjøpe ny etter kort tid. Til sammenlikning har jeg min NES-konsoll, kjøpt i 1988, fortsatt stående i fungerende stand.

Jeg skjønner ikke helt hva din fungerende NES illustrerer? Mener du tidliger GB-versjoner har hatt ett kort liv før de går i stykker?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva din fungerende NES illustrerer? Mener du tidliger GB-versjoner har hatt ett kort liv før de går i stykker?

AtW

Her tror jeg at jeg har hatt en brain freeze gitt. Det jeg prøvde å si var at det kom én versjon av den og den fungerer som bare det fortsatt. Det kom én SNES også, som også fungerer som bare det. Det kom én N64 også, som også fungerer som bare det. Men når det kommer til DS-en, så har de levert minst 3 konsoller, med "samme" funksjonalitet. Jeg har nok tenkt og skrevet samtidig som jeg har hatt folk på kontoret.

Lenke til kommentar

Enig i at en drøss med forskjellige hardware-varianter er en uting, men når det gjelder 3DS kunne de med fordel kommet med en ny versjon etterhvert: uten slark i topplokkfestet, og med bedre "bumpers" slik at toppskjermen ikke blir skrapet opp av den utstående ramma rundt bunnskjermen hvis man putter 3DSen i en trang lomme...

Lenke til kommentar

*Bedre batteri

*Bedre styrespak

*Bedre skulderknapper

*Skjermfestet

*Rundere utforming. (Dingsen kunne vært mer behagelig å holde i.)

*Høyere volum gjennom 3.5mm jacken. Det som kommer ut nå er jo tragisk.

*Annen plassering av pennen

Lenke til kommentar

Dette er nå bare din tolkning av begrepet. De fleste hevder nok heller at om man er "hardcore" har å gjøre med hvor mye tid og innsats som gives til spill. Det er da ingen som sier at kun de som spiller på konsoll, og KUN spiller CoD/Halo anser seg selv som hardcore.

Jeg spiller utelukkende på PC. Jeg spiller alt fra Civilization og Minecraft til Battlefield og ArmA. Jeg spiller faktisk de fleste spill på PC, enten de er store eller små, og helt uavhengig av sjanger. Det har uansett ikke noe å si for om jeg anser meg selv som en såkalt hardcore gamer. Jeg anser meg selv som hardcore fordi det er mer enn bare tidsfordriv. Jeg henger rundt forum og følger med på spillmesser, jeg leser PC-blader, bygger og modder mitt eget spillsystem (altså PC), jeg spiller spill hver dag, og jeg er svært kompetitiv (selv om at COOP er min favoritt-spillestil).

Om man er "hardcore", så skal man ikke måtte kjøpe dusinvis av spillsystemer over X år før man kan kalle seg dette. Hadde det vært slik, så hadde jo ikke du vært noen særlig storkar, siden du skryter av å ha spilt Nintendo 64, en relativt moderne konsoll i spillindustriens historie... Men nå har det seg slik at det ikke er slik de fleste beregner hvem som er casual eller hvem som er hardcore.

Det finnes folk der ute som spiller Star Craft og Counter-Strike i toppliga. Er liksom ikke disse til å se på som hardcore? De bruker all sin tid på å trene til og delta i turneringer. det er disse som aller mest kan kalles "hardcore", ettersom de bruker all sin tid, og har gjort spillingen til både mer enn en hobby og mer enn en jobb. Spillet har blitt livet deres. Og kan ikke det kalles "hardcore", så vet ikke jeg.

Kort og godt, man skiller mellom "hardcore" og "casual" spillere ved å se på tiden, interessen og innsatsen de yter til spill.

... Men nå synes jeg vi har sporet av fryktelig her.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg er for det meste enig med deg. De som vier livet sitt til spill, kan jo ikke kalles hardcore, det blir jo bare langt mer enn det.

Jeg tenkte litt feil med antall systemer og det greiene der. Jeg ligger nok ganske likt som deg. Spiller hovedsaklig på PC, har i tilleg en Wii, en Xbox ("Multiplayer" spill, Kinect og spill som aldri kommer på PC) og i tilleg en 3DS. Spiller selv indiespill, minecraft, starcraft, killingfloor, div. emulatorer osv, og stepmania på PC. Og multiplatformspill.

Men hardcore blir de som vier mye til spill og spilling. Penger og tid. Entusiasme! Det er bare for mange fjortiskids som kun spiller CoD, Fifa osv, som kanskje spiller mye, men bare slike spill. Og de kaller seg "hardcore gamers".

Lenke til kommentar

Hvor mange Ocarina of Time-remakes får man til iOS og Android?

Jeg er veldig glad i HTC-en min, men alt som er verdt å spille på den er enten touch-konverteringer av gamle PC-titler (Heroes 2!) eller tidsfordriv som Angry Birds. iOS har fremdeles bare ett helt spill som er semi-interessant som spill; Infinity Blade. Forhåpentligvis er den utvikleren opptatt med Shadow Complex 2...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...