AnonCake Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hei. Jeg er ganske fersk på akkurat dette området. Noen som kan sette opp ett godt system for max kr. 12.000? Det jeg vet er at jeg kommer til å bruke anlegget for PS3 og PC bruk. Da også musikk, film og spill. Jeg vil ha: En enkel reciever, gode høytalere (2stk), og en god bass. Helst gulvhøytalere. Ikke 'vanlige' PC høytalere. Jeg håper noen gidder å sette opp noe for meg. Helst med noen 'valgalternativer'. Så kan jeg se hva jeg liker best. Rommet anlegget skal være på er vel ca 15 kvadrat. Og om det er rom for litt ekstra, kanskje ett lydkort for PC'n også? Isåfall må prisen tilsammen være max kr. 13.000. På forhånd, tusen takk. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Et bra system her: http://www.hifiklubb...tereoanlegg.htm Er du over snittet opptatt av bass, så er dette et godt valg: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/nad_c326beec515bee-cerwin-vega-xls-28_stereoanlegg.htm Legg til denne i stedet for lydkort, så har du gromlyd for alle digitale kilder (både ps3 og PC) http://www.hifiklubb...verter_solv.htm Endret 16. juni 2011 av KoKo_ Lenke til kommentar
AnonCake Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Takker for tips, men er det noen med en egen sub? eller har du noen anbefalinger for en sub også? Og ja, jeg elsker bass! Ett spm: Trenger jeg sub med det anlegget du linka til (det du sa hadde mye bass)? Eller blir det nok? Endret 16. juni 2011 av AnonCake Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Anbefaler deg å stikke innom Hifi-klubben og høre på det. En eventuell sub kan du legge til etterpå om du ikke er fornøyd. Sub er bare "et must" for 5.1 hjemmekino der det er et dedikert spor for sub. Når du har stereo er det ikke nødvendig om du har store nok høytalere, men alt er en smaksak. Lenke til kommentar
AnonCake Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Ok, takker for hjelp Blir vel å kjøpe så fort jeg får lønninga. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) jeg anberfaler deg å gå for dobbel 8" gulvhøytalere hvis du vil ha bass og fin samstemning mellom lydene, en sub i tillegg til 6" høytalere vil bare gi en "falsk" bass, og 6" alene vil ikke gi deg den smellen av bass du gjerne ønsker. har dobbel 8" selv og er superfornøyd, har hørt dobbel 6" og det er noe helt annet som jeg absolutt er glad for jeg ikke har, har også hørt på dobbel 10" og der blir det gjerne for mye bass i forhold til andre lyder så jeg mener dobbel 8" gir den perfekte bass til diskant tonen i forhold til hvordan virkelighetens lyder er. http://www.komplett....aspx?sku=616274 + http://www.komplett....aspx?sku=634975 jeg har de høytalerne men har en anna forsterker som er ute av markedet tydeligvis men jeg kjører doble utganger på en forsterker som har 7x105w (2x210w biforsterkning) og fungerer utmerket bra jeg ville styrt unna hi-fi klubben, ja de har brae anlegg og er en bra butikk men de er overprisa noe sinnsykt au, Edit: sub er ikke et must for et anlegg som har 2 gulvhøytalere, skal du kjøre full sorround så kan det være veldig kjekt ja, hvis du liker å overdrive bassen mye så er sub must uansett om du har dobbel 10" eller hva Endret 16. juni 2011 av DrHawkins Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Anbefaler deg å høre litt rundt før du kjøper. Er uenig i at Hifiklubben er sinnsykt overpriset. Til å ikke være ren nettbutikk, men med god service i butikk og lytterom så kan du ikke ta dem på prisen. Finner du andre butikker (ikke rene nettbutikker) med mye bedre priser i Norge? Litt skeptisk til tips som argumenterer med at 8" er best og anbefaler en forsterker basert på antall Watt. (For all del, linkene kan være bra, men argumentet er noe vagt). 3 Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 det var ikke basert på antall watt men basert på erfaring med å høre på både dobbel 8", dobbel 6" og dobbel 10" anlegg både med og uten sub i butikk Jeg kjøpte mitt anlegg på Siba på kvadrat og ikke på komplett.no service i butikk og lytterom skal ikke ha noe å si på prisen på et produkt, det gjør ikke produktet dyrere å produsere og det koster ikke butikken noe mer, det koster dem bare kunder i så tilfelle, se på elkjøp her der de har i mange år hatt elendig service og elendig kunnskap om produkter, de har mista utrolig mange kunder nettopp pga det. men å skru opp prisen kun pga god service, kunnskap og lytterom er latterlig. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Du mener ikke seriøst at når du har hørt en 6" her og et par 10" der, så vet du hvordan 6" og 10" høres ut og kan gi et generelt tips om å velge 8"? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 selvfølgelig kan lyden variere fra merke og modell og sånt men man får et generelt utgangspunkt ja. det er da ikke bare i butikken ejg har hørt forskjellige anlegg vettu, jeg har vært på fester og rundt omkring da vettu jeg sier bare at i forhold til virkelighetens lyder så passer dobbel 8" best med bass og diskant og slikt, man kan seff blurre alt det vekk med noen få instillinger men hvis man prøver å få det tilnerma virkeligheten tenker jeg på. Lenke til kommentar
freke Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 jeg sier bare at i forhold til virkelighetens lyder så passer dobbel 8" best med bass og diskant og slikt, man kan seff blurre alt det vekk med noen få instillinger men hvis man prøver å få det tilnerma virkeligheten tenker jeg på. Trøste og bære hehe Lenke til kommentar
Hansy Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Okei, DrHawkins, det du sier er faktisk det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Størrelse på basselement har sjelden noe med realiteten å gjøre, om det er mye, eller lite bass. Har hørt flere høyttalere med mindre elementer som spiller langt bedre bass enn høyttalere med større element. Det finnes både dyre og rimelige basselementer, og det avgjør mye av mengden, i tillegg til kasseareal, plassering i rom, hvordan rommet er utformet, og ikke minst størrelse på forsterker. Angående at hifiklubben er overpriset, hvordan vet du det? Hva koster Dali, CV, Denon, NAD, BW osv. i andre Norske butikker? Nei..vent litt, de selges ikke andre plasser enn på hifiklubben, og dermed er det umulig å si at de er overpriset. De er kanskje overpriset i forhold til utenlandske nettbutikker, men husk at det koster å ha lokale, det koster å ha ansatte, det koster å sende produktene fra produksjon til butikkene, og momsen på legges på +++++++ AnonCake: Mitt tips er å dra til forskjellige hifibutikker, ta med en cd med musikk du liker, presanter ønskene dine, og prøvelytt om mulig, lyd er inviduelt, og det du liker av lyd kan være helt forskjellig i forhold til hva andre liker. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) jeg anberfaler deg å gå for dobbel 8" gulvhøytalere hvis du vil ha bass og fin samstemning mellom lydene, en sub i tillegg til 6" høytalere vil bare gi en "falsk" bass, og 6" alene vil ikke gi deg den smellen av bass du gjerne ønsker. Hva er falsk bass? Hvorfor gir subwoofere falsk bass? Hvorfor vil ikke 6" gi smellen han ønsker? Har du hørt noen av jamo sine råere serier med 5" elementer? Eller klipsh sine rf-63? Elementstørrelse er det siste du bør se på, eller er ikke 130db med 5" elementer ved 37 hz nok for deg? (faktiske målinger med 2*25 watt forsterker) Forøvrig interesant at du faktisk tror på at du får ut 2*210 watt fra en forsterker med 350-400 watt strømforsyning. Endret 23. juni 2011 av L4r5 Lenke til kommentar
magb Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Oj! Gikk jeg nettopp glipp av Drhawkins comeback? :( Trådstarter: en 8" vil selvfølgelig ikke gi noen annen type bass enn andre størselser, men ofte gir en 8" mer trøkk enn 6", 10" mer trøkk enn 8" osv. Flere elementer i samme størrelse vil veie opp for dette. 2x 6" gir ofte mer trøkk enn 1x 8" osv. Jeg vill sett på rf62 fra Klipsch jeg. Her vil jeg påstå du aldri vil trenge noen subwoofer til musikk. http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=0&prodid=2268 da har du 4 lapper igjen til forsterker. Dette bør være nok da Klipsch er relativt lettdrevne. Pass litt på hvilket merke du velger. det kan fort bli for lyst og hardt med noen forsterkere. Ville holdt meg unna blandt annet Harman kardon, nad, og sony. Denne fra Marantz bør passe godt: http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=20505&prodid=2201 Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 jeg anberfaler deg å gå for dobbel 8" gulvhøytalere hvis du vil ha bass og fin samstemning mellom lydene, en sub i tillegg til 6" høytalere vil bare gi en "falsk" bass, og 6" alene vil ikke gi deg den smellen av bass du gjerne ønsker. Hva er falsk bass? Hvorfor gir subwoofere falsk bass? Hvorfor vil ikke 6" gi smellen han ønsker? Har du hørt noen av jamo sine råere serier med 5" elementer? Eller klipsh sine rf-63? Elementstørrelse er det siste du bør se på, eller er ikke 130db med 5" elementer ved 37 hz nok for deg? (faktiske målinger med 2*25 watt forsterker) Forøvrig interesant at du faktisk tror på at du får ut 2*210 watt fra en forsterker med 350-400 watt strømforsyning. det blir en helt anna type trøkk i smellen, og den trøkken blir falsk i forhold til slik den ville blitt i virkjeligheten. hvis du tar eksplosjoner som et utgansgspunktseksempel: hollywood eksplosjoner er store flammer men liten trøkk i smellet, virkeligheten er liten men enorm trøkk i smellen. slik blir det litt med bassen au at med sub så vil den bli blaut og svær men liten trøkk mens i gulvhøytalere uten sub vil man få mer trøkk i smellen han sier han liker å overdrive bassen, å overdrive bassen liker jeg og til tider og jeg kunne fint hatt dobbel 10" gulvhøytalere og overdrevet med og i tillegg så vet jeg om folk som liker å overdrive mye mer enn meg. dermed så når jeg har dobbel 8" og det gir en skikkelig god trøkk men hadde vært morro med mer til tider så kan ikke dobbel 6" gi samme trøkk som det dobbel 8" gir og dermed ikke oppfylle hans krav. har ikke hørt jamo sine nei men har hørt klipsch sine og de har en fantastisk god lyd og bass, absolutt men ikke den trøkken man helt er ute etter hvis man er bass fanatiker, man må være litt mer middelmådig da (klipsch er for fanatikere og spiller veldig bra men jeg snakker spesielt om å ha enormt bra trøkk i bassen og sånt og da må man opp i størrelse) 130db med 5" i 37hz blir litt kleint ja. jeg spiller 89db(følsomhet) (reell db volum er jeg ikek sikker på hva jeg får, har ikke sjekka) med dobbel 8" på 30hz og jeg kunne gått tenkt meg ned i 25hz på høyere volum med dobbel 10" den forsterkeren jeg har gir 450w dermed får jeg fint 2x210w (yamaha rx-v663) Trådstarter: en 8" vil selvfølgelig ikke gi noen annen type bass enn andre størselser, men ofte gir en 8" mer trøkk enn 6", 10" mer trøkk enn 8" osv. Flere elementer i samme størrelse vil veie opp for dette. 2x 6" gir ofte mer trøkk enn 1x 8" osv. nøyaktig det jeg mener, jeg har aldri sagt at anna størrelse gir anna type, jeg har kanskje ikke brukt ordet trøkk i bassen men jeg har da sagt bedre og sterkere bass som egentlig er det samme. jeg har sakt sub gir en anna bass og det hører man veldig lett. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Det er klart at du med en feil instillt eller en dårlig sub får dårlig lyd. Dette gjelder de fleste høyttalere, og ikke bare subwoofere. Hva er det egentlig du tror at en egen subwoofer gjør annerledes enn wooferne i høyttalerne dine? Du tror seriøst at 37hz ved 130db er kleint? Har du noe som helst konsept på volum? Ikke det nei, hva med å slutte å uttale deg om det du ikke har peiling på. Du har en 270 watt strømforsyning, og får ut 420 watt på en forsterker som maksimalt under optimale forhold (og ved lavest lydkvalitet har en effektivitet på 77%? La oss ta litt simpel matematikk her: 270*0.77 = 208 watt. Så om forsterkeren ikke bruker strøm til noen andre kanaler, eller til en dac, eller en volumkontroll, display, lydswitch, osv, så har du maksimalt 104w*2. Men siden du har en surroundreceiver, mer spesifikt rx-v665 (om jeg ikke husker feil), så kan jeg fortelle deg at du knapt får ut 2*5 watt (bi-ampet) før forvrengingen blir såpass kraftig at man ikke orker å skru noe særlig høyere (det låter som rent dritt over dette). Så vil ditt maksimale lydtrykk ligge på rundt 96db, og så tar vi med (vi tar i litt her) en romforsterking på 10db, så får du altså ut ca 106db. Men 130db holder ikke for deg? Merk at forvrengingen ikke er unik for din receiver, det gjelder 95% av alle surroundreceivere (og de aller fleste billige stereoforsterkere) En god og riktig instillt subwoofer vil ikke høres før du skrur den av, og kan være et godt suplement, spesielt til høytalere som har fokus et annet sted enn bassen. For ikke å snakke om at den i mange rom kan eliminere motfaseproblemer i sitteposisjonen siden bølgene bare kommer fra ett sted. Videre: Klipsch er rimelig gode på trøkk, det er nettopp her klipsch er gode, de er derimot ikke så bra på den dype filmbassen (men matcher gjerne godt med svs). De har også en del å ta igjen i mellomtoneområdet sammenlignet med spesielt kef og jamo. Hva du prøver å si med hollywoodeksplosjoner aner jeg ikke, men de er av erfaring gjerne litt overdrevne på dypbassen (spesielt varigheten) sammenlignet med virkelige eksplosjoner, men utover det er det lite å klage på, dette har lite med subwoofere å gjøre. EDIT: Oppdaterte tallene litt. Endret 24. juni 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
freke Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 130db med 5" i 37hz blir litt kleint ja. jeg spiller 89db(følsomhet) (reell db volum er jeg ikek sikker på hva jeg får, har ikke sjekka) med dobbel 8" på 30hz og jeg kunne gått tenkt meg ned i 25hz på høyere volum med dobbel 10" Her kaster man rundt seg med begreper man ikke vet hva betyr, og ender opp med en setning som heller ikke har noen mening. Gratulerer hehe Lenke til kommentar
fhl Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Elementstørrelse er det siste du bør se på, eller er ikke 130db med 5" elementer ved 37 hz nok for deg? (faktiske målinger med 2*25 watt forsterker) I så fall må det være snakk om å måle kraftige resonanser. Hvis man eksprimenterer litt med en lydtrykkskalkulator, ser man at det trengs en følsomhet på ca 106dB med en watt inn for å klare 130dB med 2x25W. Og da med høyttalerene plassert i et hjørne og en lytteavstand på rundt en meter. Med andre ord helt urealistisk. Frode Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 @flimzez ja volummessig 130db er høyt nok men 37hz er altfor lys tone, 30hz som jeg har er ikke mørkt nok, vil ned i 20-25hz tone og da gjerne på 130db volum. derfor sier jeg at 130db @ 37hz med 5" blir kleint, blir lys tone og blir langt i fra den trøkken jeg og andre bass fanatikere er ute etter. hvor du får 270watts strømforsyning i fra vet jeg ikke men står enkelt og greit på an at den gir 450watt fra strømforsyninga rettelse: 400w (huska feil, sry) jeg har yamaha RX-V663 (ikke 665) @freke bare du som ikke skjønner hva jeg mente i det hele tatt. jeg vet fint hva jeg skriver Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 37hz for lys tone, til film? Jeg kan si at dine høytalere ikke går linjært ned til 30hz, mine er linjære ned til 37hz, og deretter daler det av. Jeg klarer ikke å finne ut av om 30hz er ved -3 eller -6db. Frode: Ja det er snakk om ganske kraftig romforsterking. Men jeg kan si at yamaha rx-v765 ikke klarte å gi ut 115db under samme forhold, for å sammenligne med en surroundreceiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå