go4life Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Heisann! Prøver å eksprimentere litt med forskjellige DNS adresser. Bruker nå OpenDNS, men har ping på rundt 30-35 når jeg tester den ut. Noen som har noen forslag til noen andre gode DNS'er med unntak av Google og OpenDNS? Bruker forsåvidt Get fiber hjemme med 20mbit ned og 2mbit opp! Takk for hjelp Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Din egen ISPs DNS vil nesten alltid være den raskest på pingtid. Det sier jo seg selg egentlig, da det er den eneste som vil ligge direkte tilkoblet kjernenettverket du selv er tilkoblet til. Hvis du mener 30-35ms så er jo det uansett veldig bra. Hva skulle du trenger mer enn dette til egentlig? DNS oppslag gjøres bare første gangen URLen oversettes i en sesjon. Det vil ikke ha noen effekt på noe annet, som pingtid i spill eller denslags om det er slikt du tenker på. Om en nettside laster ferdig 15ms raskere eller tregere tror jeg inget menneske vil være i stand til å merke forskjellen på... -Stigma Endret 16. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
go4life Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Tenkte også på raskest i bruk da selfølgelig, bare glemte å skrive det! hehe Tja, kan merke litt sånt jeg! Har litt for trente øyne, så legger fort merke til kjappere ting. Derfor jeg feks bruker 120hz skjerm med lav responstid! (Men det er fortsatt ikke kjapt nok xD) Men jeg la merke til at når jeg byttet til OpenDNS at youtube videoer lastet fortere (spesielt i HD), og det virket som at pingen min ingame i Bad Company 2 gikk ned med 5-10 faktisk! Vet ikke om dette var tilfeldig eller ikke, men så ut til det hvertfall! Takk for svar Endret 16. juni 2011 av go4life Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) En youtube side gjør vel kanskje en god del DNS oppslag fordi det er en kompleks side med mange URLer linket via diverse mekanismer. Hvis din forrige DNS var veldig treg kan du kanskje se noen forskjell der om du kan se det noe sted - men jeg tror heller det er snakk om litt placebo-effekt om du ikke tar noen mer vitenskapelig måling på det. Pingtid til spillservere skal ikke kunne ha noen som helst sammenheng med hvilken DNS server du bruker. DNS oppslaget vil bare gjøres i det forbindelsen til serveren opprettes. Etter det vil maskinen forholde seg til IPen. Jeg ser ingen måte dette kunne gitt noen effekt på - dog jeg har ikke prøvd noe slikt selv. Jeg mistenker som sagt at du ikke har hatt streng nok målemetodikk til å skille mellom så små måleresultater og igjen kanskje vært offer for litt confirmation-bias / placeboeffekt. Hvis du virkelig er interessert i skikkelige resultater dog så finnes det verktøy som ville latt deg måle slike ting med vitenskapelig presisjon slik at du slipper å gjette på det. Nettlesere som har en indikator for hvor lang tid det tok å laste en youtubeside f.eks. Etter det trenger du bare en rimelig samplestørrelse fra hver DNS server. For battlefield server pingen trenger du bare CMD og ping kommandoen samt en serverIP å teste logge noen resultater mot. EDIT: Her er en enda enklere og "cleanere" måte å kjapt teste DNS serverens hastighet på direkte. Skal teste raskt selv for gøy. -Stigma Endret 16. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Jeg testet selv med denne batfilen: ver | time nslookup www.google.com 208.67.222.222 ver | time nslookup www.google.com 217.13.7.140 ver | time 208.67.222.222 er openDNS 217.13.7.140 er Nextgentel sin DNS (min ISP) Test1: OpenDNS: 21ms NGT: 7ms Test2: OpenDNS: 27ms NGT: 7ms Test3: OpenDNS: 20ms NGT: 8ms Som forventet er den lokale DNS serveren på kjernenettverket til min ISP konsist raskest - dog jeg ville ikke forventet å merke stort i praksis om jeg byttet til openDNS. Selv om det er flere oppslag på en enkelt side ville forskjellen bare blitt en eller to tidels av et sekund. Vil du teste selv så bare bytt ut NGT sin DNS med din egen leverandørs DNS, lagre det i en tekstfil og rename den til test.bat for eksempel. kjør test.bat fra cmd og se hva forskjellen i timestampene er. -Stigma Endret 16. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 http://code.google.com/p/namebench/ Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg har satt opp to DNS i min router. Den første er default, som går mot egen ISP. Den andre mot en åpen DNS (Powertech) 195.159.0.200 Regner ikke med at det finnes noen som er særlig raskere. Ikke er det så kjempenøye om DNS har en respons på 10 eller 100ms heller. Lenke til kommentar
go4life Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Tusen takk til dere begge to! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå