Gå til innhold

Kjøp av foto stativ Manfrotto, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg et manfrotto stativ med den tilt funksjonen.

post-208813-0-22876700-1308177511_thumb.png

Altså, det er denne funksjonen jeg er ute etter.

Men jeg er ekstremt forvirret av Japan Photo sine nettsider, siden det ser ut som de har 2 stativer med samme egenskaper...

bare sammen lign specsa på linkene nedenfor osv.

http://www.japanphoto.no/product/stativer/kamera-stativer/manfrotto-m190xprob-m-496rc2/

http://www.japanphoto.no/product/stativer/kamera-stativer/manfrotto-m190xb-m-496rc2/

Og denne uten kule hode men ser ikke ut som har tilt funksjonen :hmm:

http://www.japanphoto.no/product/stativer/kamera-stativer/manfrotto-190xprob-black-tripod/

:O

Ellers så jeg også på denne :D

http://www.japanphoto.no/product/stativer/kamera-stativer/manfrotto-m055xprob-m-498rc2/

Og på denne sparer du noen hundre lapper på og å kjøpe delene separat.

Endret av anonymus94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 055XPROB du vil ha av disse. Men kjøp stativet alene og kjøp ett annet hode, f.eks. dette om du vil holde deg til Japan Photo. Manfrotto-hoder med RC0 eller RC2 festeplater er alt for vinglete og utrygge til at jeg ville stolt på å ha tungt, kostbart utstyr på dem (hodene i seg selv er ålreite, og det går an å bytte festeplatene til f.eks. noe som er Arca-Swiss-kompatibelt).

Lenke til kommentar

Stativet skal brukes til 70-200 f/2.8 og 100mm macro ^^

Men så de to manfrotto hodene er ikke å anbefale?

Med 7D og 100mm makro vil nok et hode med RC2 festeplater fungere OK, spesielt hvis du bruker Live View og 2 sekunders forsinkelse. Med 70-200 F2.8 vil jeg tro du lett vil få rystelser. Jeg har ikke 70-200 F2.8, men bruker 100-400 en del (omtrent samme vekt, men mere tele) og det er vanskelig å få det helt skarpt på litt lenger lukkertider med RC2. Det er selvsagt kombinasjonen stativ + hode + plate som avgjør hvor stabilt det blir, men jeg har brukt RC2-plater med flere forskjellige hoder og stativ som burde være kraftige nok.

Skulle jeg valgt igjen ville jeg gått for noe litt kraftigere enn RC2 og et hode er jo låst til en platetype. Manfrotto har (hadde?) flere versjoner av enkelte hoder med ulike fester, men om det gjelder de du har sett på vet jeg ikke.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

et hode er jo låst til en platetype.

Mulig de billigste hodene og kanskje 3-veis/videohodene er det, men jeg har i hvertfall byttet til Arca-Swiss-plate på mitt Manfrotto 488 (som kom med RC4-plate - RC4 er det stødigste og sikreste varianten Manfrotto har å komme med, men den er litt fiklete å ta av og på, særlig i kaldt vær...) :)

Manfrotto 488ArcaSwiss:

1198491598_GvB2o-500x500.jpg

Lenke til kommentar

et hode er jo låst til en platetype.

Mulig de billigste hodene og kanskje 3-veis/videohodene er det, men jeg har i hvertfall byttet til Arca-Swiss-plate på mitt Manfrotto 488

Jeg har mest erfaring med treveishoder ja, men på de hodene jeg har brukt er festet for platen integrert i hodet så det er ikke mulig/enkelt å bytte festet. Kan du beskrive hva du har gjort på ditt? Ser ut som du har erstattet selve festet, men beholdt kulehodet. Var det en enkel operasjon elle måtte noe tilpasses?

Edit: Har du allerede et B-0 så har du jo Arca-Swiss kompatibelt hode allerede. Jeg har ikke prøvd B-0, ville trodd det var i svakeste laget, men ser Benro oppgir at det skal tåle 8 kg. Jeg ville gjort et forsøk med det først, det er jo gratis å prøve.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

det er vanskelig å få det helt skarpt på litt lenger lukkertider med RC2.

Resultat av for dårlig stativ, skikkelig stativ skal gi klokkestødig bilde selv om man bruker utløseren direkte på kamera uten forsinkelse. Forøvrig er vibrasjoner på tele på lukkertider mellom 0.5 og 1 sekund ekstreme. Går man over denne grensen blir det straks mindre krav til stabilitet av stativ. Kraftig tele er ekstremt ømfintlig for vibrasjoner, da spesielt med lukkertider i nevnte område.

Edit:

Kan selvsagt være kuldehode også, men jeg tipper på stativet i disse tilfellene ;)

Edit2:

For å kompansere for vibrasjoner som slår i stativet er det også en smart ting å bruke både forsinkelse (eller fjernutløser) og MUP (mirror up) funksjonaliteten. Gi det gjerne 2-3 sekund etter speil er vippet opp før man eksponerer.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...