Gå til innhold

[Løst] Greit og brukervennlig speilrefleks til kona

Anbefalte innlegg

Har vurdert et par forskjellige Speilrefleks kameraer som kona skal få til bursdagsgave :

*Nikon D3100 : Som jeg forstår det et veldig brukervennlig kamera for nybegynnere , enkle menyer på Norsk (et must for henne som er dyslektiker) og har funksjoner som gjør det lett å gå over til full manual kontroll over tid. Objektiv på 18-55mm følger med og det er tilbudt et opplæringskurs ved kjøp av kammeraet. Totalt ca 3990.

*Canon EOS 1100D : Skal være tilsvarende overnevnte kamera , følger med 18 -55 mm objektiv og prisen vil legge seg under 3800. Med dette kameraet følger det ikke med noe kurs i prisen og kommer utenom til ca 500Kr ved kjøp av kammera.

Driver selv med en del fotografering med kompaktkammeraer i forhold til babysvømming, men kan ikke si at jeg har holdt meg godt oppdatert når det gjelder speilrefleks og hva man bør se etter. Prismessig så ønsker jeg å holde denne summen relativt lavt for å kunne kjøpe et langt bedre kamera til henne (vel oss) når behovet og kunnskapene har kommet på plass.

Ønsker gjerne innspill på overnevnte kameraer (mener Nikon D3100 er et godt valg pga ekstraverdien av kursene vi får med i pakken) men tar hjertlig imot andre alternativer som holder seg i samme prisklasse og som er bedre enn overnevnte kammeraer , husk dog at det er et must at menyene i kammeraet er på Norsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D3100 og Pentax K-x er omtrent i samme klasse og har godt med muligheter for manuelle innstillinger i tillegg til helautomatisk for de late.

Har selv et K-x og er veldig godt fornøyd med det, eneste ulempen med det som jeg kan se er at det ikke har autofokus på filmopptak og at man strengt tatt ikke kan ha på bildestabilisering når man filmer pga at denne funksjonen lager mye støy i lyden på opptaket.

Bildekvaliteten er av de aller beste om ikke den beste av kameraene i denne prisklassen, og det tar veldig gode bilder under mørke forhold. En annen fordel i mine øyne er at det bruker normale AA batterier så man er ikke avhengig av lader hvis man er på steder uten mulighet for å lade batterier.

Du kan lese tester av alle kameraene ved å klikke på navnene.

Canon EOS 1000D er et kamera som ikke har samme muligheter for manuelle innstillinger og er et mye simplere kamera enn de 2 andre. Hvis hun liker å ta bilder så vil jeg ikke anbefale dette da man vokser veldig fort fra et kamera med så store begrensninger.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Canon EOS 1000D er et kamera som ikke har samme muligheter for manuelle innstillinger og er et mye simplere kamera enn de 2 andre. Hvis hun liker å ta bilder så vil jeg ikke anbefale dette da man vokser veldig fort fra et kamera med så store begrensninger.

Hvis hun kun tar bilder i automodusene vil ikke 1000D/1100D være begrensende, det er når man begynner og bli litt varm i skjorta og har et ønske om å bruke flere av parameterne for litt mer avansert bruksmønster at de billigeste speilreflekskameraene har sine begrensinger. Så lenge man er fornøyd med og kun bruke autofunksjonene spiller det egentelig ingen rolle hvilken av de billigeste kameraene man kjøper, men jeg vil anbefale og kjøpe et kamera som enten har inne bygget stabilisering eller blir levert med stabilisering i kit-objektivet.

Lenke til kommentar

Utifra det jeg har lest hittil fra dere og utifra en kjapp test på en fotobutikk så tror jeg at det kameraet som vil passe best for henne er Nikon 3100D , filmfunksjonen i 1080 HD kommer også godt til i forhold til hva hun ønsker å bruke det til.

Siden butikken som selger det faktisk gir en del ekstra på kjøpet, så mener jeg at det faktisk blir det beste kjøpet og et kurs på 3 timer som gir en god innføringen i bruken av kameraet og funksjonene til den prisen det kjøpes til er vanskelig å si nei til.

Takker så mye for hjelpa og setter tråden som løst , men om noen føler det finnes bedre kamera valg i den klassen så er det bare å si ifra ^_^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...