Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

VGS Norsk Muntlig eksamen 2011 (påbygg)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er blant de (u)helidige som har trukket det minste strået og endte opp med Norsk Muntlig.

Jeg har veldig problemer med og få tak i oppgaven og er ikke sikker hva de er ute etter.

Oppgaven går som følger:

Presenter "Det Nasjonale" Slik det kom til uttrykk i norsk kultur, særlig litteratur, på 1800-tallet.

Er det noen som kan oversette eller forklare hva de er ute etter?

er det Nasjonalbygging gjennom litteraturen?, konflikten mellom Wergeland og Welhaven?, Løsrivelse fra Sverige og Danmark?.

Tusen takk for all hjelp.

Hilsen 3 utrolig fortapte VGS elever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tema bøkene? Forestillingen om det nasjonale står i begynnelsen av vg2 boken. Fra 1800 til ca. 1870 tror jeg det var romantikken som herjet Norge, i tillegg til nasjonalromantikken. Velg en kulturkonflikt (for eksempel Wergeland og Welhaven), i tillegg til å velge en tekst som var nasjonalromantisk, og vis hvorfor. Snakk også om språket - det er jo språk som gir identitet! I 1885 kom jamnstillingsvedtaket som likestilte bokmål og nynorsk. Knud Knudsen drev med det grammatiske arbeidet sitt i dette århundret, Nordahl Rolfsens lesebok kom ut, og språket endret seg rett og slett drastisk.

Håper det hjalp litt? Hadde selv muntlig norsk i dag vg3, fikk 6! Dere klarer nok dere bra.

Lenke til kommentar

Har du tema bøkene? Forestillingen om det nasjonale står i begynnelsen av vg2 boken. Fra 1800 til ca. 1870 tror jeg det var romantikken som herjet Norge, i tillegg til nasjonalromantikken. Velg en kulturkonflikt (for eksempel Wergeland og Welhaven), i tillegg til å velge en tekst som var nasjonalromantisk, og vis hvorfor. Snakk også om språket - det er jo språk som gir identitet! I 1885 kom jamnstillingsvedtaket som likestilte bokmål og nynorsk. Knud Knudsen drev med det grammatiske arbeidet sitt i dette århundret, Nordahl Rolfsens lesebok kom ut, og språket endret seg rett og slett drastisk.

Håper det hjalp litt? Hadde selv muntlig norsk i dag vg3, fikk 6! Dere klarer nok dere bra.

Dette hjalp ihvertfall! tusen takk. Nei jeg har Nettop norsk boken:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...