Gå til innhold

Har jeg verdens sunneste syn på religion?

Anbefalte innlegg

Det virker ihvertfall som du har et mer nyansert bilde av religion enn folk flest.

Isolert sett, kan religion være en bra ting for mange mennesker. Problemet ligger i blind ukritisk tro hvor troens grunnlag ikke kommer fra noe som er "godt", men istedet ligger grunnlaget hos det som blir formidlet av tvilsomme autoritetspersoner. Om disse autoritetspersonene er kyniske eller bare uvitende kommer vel litt an på. I de fleste tilfeller så er disse autoritetspersonene også avgjørende for religionens eksistens.

Uansett så kan man få mye ut av dagens religiøse tekster uten at de trenger å fornyes. Nå har jeg ikke lest så mange av disse, men DNT(nye testamentet) har for eks ikke noe stort behov for å endres. Leser man DNT og ender opp som psykopat istedet for å ta til seg budskapet og bli et bedre menneske, ja da er det ikke DNT som er problemet.

Vel, de nye testamentet sier at om man ikke aksepterer Jesus lære, så skal man brenne i helvetet for alltid.

Egentlig en verre lære en det man finner i det gamle testamentet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-SGxMysqw

Det virker ihvertfall som du har et mer nyansert bilde av religion enn folk flest.

Isolert sett, kan religion være en bra ting for mange mennesker. Problemet ligger i blind ukritisk tro hvor troens grunnlag ikke kommer fra noe som er "godt", men istedet ligger grunnlaget hos det som blir formidlet av tvilsomme autoritetspersoner. Om disse autoritetspersonene er kyniske eller bare uvitende kommer vel litt an på. I de fleste tilfeller så er disse autoritetspersonene også avgjørende for religionens eksistens.

Uansett så kan man få mye ut av dagens religiøse tekster uten at de trenger å fornyes. Nå har jeg ikke lest så mange av disse, men DNT(nye testamentet) har for eks ikke noe stort behov for å endres. Leser man DNT og ender opp som psykopat istedet for å ta til seg budskapet og bli et bedre menneske, ja da er det ikke DNT som er problemet.

Vel, de nye testamentet sier at om man ikke aksepterer Jesus lære, så skal man brenne i helvetet for alltid.

Det er feil. Det nye testamentet sier at man skal brenne i helvete for alltid, bortsett fra om du aksepterer Jesus. Det er egentlig helt motsatt

Lenke til kommentar

Nevnte jeg noe om at det kanskje var mennesket og ikke selve teksten som var problemet?

Lenke til kommentar

Du sa at det nye testamentet ikke har behov for å endres?

Problemet med religion er egentlig heller ikke at den gjør folk til psykopater, men får ellers moralsk normale mennesker til å gjøre onde handlinger.

"With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil—that takes religion. "

- Steven Weinberg

Lenke til kommentar

Det tror jeg, og jeg tror også at det er en skandale og en tragedie at ikke samtlige er enige med meg. Kort sagt så ser jeg slik på religion:

1. Jeg kan hverken bevise eller motbevise guders eksistens.
  2. Jeg mener religion er noe vakkert og godt på et personlig og privat plan.
  3. Jeg mener at folk skal ha rett til å tro akkurat hva de vil, så lenge dette ikke påvirker andre mennesker på en negativ måte.

Jeg må si at jeg har vsamme syn på religion som deg, men synes det blir veldig feil av deg å kalle det en skandale og tragedie å ikke være enig med deg. Blir litt som religioner bruker å gjøre, for eksempel kristendommen hvor man enten følger den eller er dømt til evig fortapelse.

Lenke til kommentar

Det tror jeg, og jeg tror også at det er en skandale og en tragedie at ikke samtlige er enige med meg. Kort sagt så ser jeg slik på religion:

1. Jeg kan hverken bevise eller motbevise guders eksistens.
  2. Jeg mener religion er noe vakkert og godt på et personlig og privat plan.
  3. Jeg mener at folk skal ha rett til å tro akkurat hva de vil, så lenge dette ikke påvirker andre mennesker på en negativ måte.

Mer eller mindre slik jeg ble oppdratt hjemme. Og det er jeg glad for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...