Gå til innhold

Hvordan å forholde seg til utleiere? (privat)


Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at måten vi kommuniserer i forbindelse med handel har forandret seg. Hvis en vare var defekt i gamle dager, og en ønsket å reklamere, dro en til butikken og diskuterte med butikksjefen, som brukte sin forståelse av situasjonen, og sitt skjønn for å avgjøre saken. Oppdager jeg en defekt på en vare i dag(f.eks fra Clas Ohlson), drar jeg på CO for å returnere den. Der snakker jeg ikke med en person som utøver sitt skjønn på saken, men en representant for bedriften Clas Ohlson, som siterer de lover og regler som selskapet etterfølger. Forbrukerkjøpsloven og andre "kjøp-og-salg-lover", styrer hverdagen i så stor grad at det knapt eksisterer egne meninger i f.eks reklamasjonsaker. Når jeg snakker med utleier, tenker jeg på vedkommende som en forretningsperson, ikke en "sjef".

 

I den forrige leiligheten vår, hadde vi et hyggelig forhold med utleier(som bor i overegt.) i starten, men det utviklet seg til et "strictly business"-forhold på grunn av upassende kommentarer fra henne*1. Det var greit for oss, men det var ikke spesielt koselig. Det endte med at hun kranglet mer og mer, og til slutt fortalte vi hva vi synes om oppførselen, og hun beklaget. Etter dette ble hun saklig, og tildels høflig.

 

Nå bor vi i en ny leilighet, med relativt hyggelige folk ovenfor. Han er veldig hyggelig, men ganske fåmælt, mens hun er veldig lik forrige utleier. Hun har gjentatte ganger vært uhøflig, og klager over "alt mulig rart".

 

Det blir for mye å skrive om alle hendelser, men kort sagt, har hun kommet med unødvendige, spydige kommentarer. De har også kommet med krav utover kontrakten(som sier at internett, tv, strøm, kommunale utgifter, hvitevarer(kjøleskap, oppvaskmaskin, vaskemaskin og komfyr), biloppstillingsplass og hageflekk skal følge med i prisen).

 

Da vi flyttet inn, manglet vaskemaskin og oppvaskmaskin. Vi fortalte om mangelen, og de sa at vi kunne velge å kjøpe enten vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Vi henviste til kontrakten - som sier svart på hvitt at alt er inkludert - men at vi kunne vise goodwill, og kjøpe vaskemaskin.

 

Ovnen som sto her, fungerte ikke som den skulle, og de byttet den ut med en ny, uten vesentlig krangling.

 

Bilen min er ikke registrert, og jeg er ikke sikker på om jeg skal registrere den. Per nå står den der jeg fikk beskjed om å stille bilen. I dag maste de for fjerde gang siden vi flyttet inn(2 uker siden) om hva jeg skulle gjøre med bilen. Jeg fortalte at jeg ikke er sikker på om jeg skal registrere den, eller om jeg skal selge/la den stå. Hun uttalte at "dette er ikke noen bilgravplass", og ville ha et svar på når jeg kunne si om jeg vil beholde bilen eller ei. De presser også hardt for at jeg skal leie biloppstillingsplass av moren hennes(som bor rett over veien). Hun vil ha "Noen få hundrelapper" i måneden, men jeg er ikke villig til å betale ekstra, når biloppstillingsplass er med i leiebeløpet, og ser ingen grunn til å flytte bilen. Det er én ting om bilen står ubrukt i flere år, men det er en vesentlig ulempe for meg å flytte den f.eks til foreldrene mine(over 1000 kroner i omkostninger), og siden vi har kontrakt på at jeg har biloppstillingsplass, ser jeg ikke grunn til å stresse med å flytte den.

 

Hva mener dere jeg burde gjøre? Jeg vil ikke være vanskelig, og skape unødig kvalme, men vi har kontrakt på at jeg kan ha bilen her, og hvis de mener noe annet, så er ikke det mitt problem. Eller?

 

Jeg vurderer å konfrontere henne angående oppførselen, men hun virker ikke som en person som er fornuftig nok til å ta det til seg. For meg er det greit å kun kommunisere med han, men det beste er såklart om vi klarer å komme overens alle sammen.

 

*1

Et eksempel: Vi pakket for å dra til hytten til foreldrene mine, og bilen sto i innkjørselen og blokkerte veien. Hun kom hjem, og fikk ikke plass til å kjøre inn. Da banket hun på døren og sa "Gratulerer med årets parkering. Jeg kommer meg ikke inn", og gikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...