adamadam Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Kjøpte min iPhone 4 for 4 måneder siden, og har vært strålende fornøyd, men iforgårs nektet den å lade, og jeg ventet et døgn, så tok jeg den med til butikken jeg kjøpte den i. Der møtte jeg en snørrhoven tenåring som sa at telefonen var vannskadet, han mente å "se" dette av flekker på min iphone. Da jeg opplyste at telefonen har vært brukt akkurat slik jeg har brukt alle andre telefoner (har hatt diverse smartetelefoner fra Nokia tidligere og fikk min første mobil i 94), sa han at han kunne sende den inn, men at det ikke var noen vits. Uansett: Telefonen har ligget i lommen min, eller på pulten. Jeg har brukt den til å jogge kanskje to ganger, men da har den vært i vanntett deksel, og ikke har det regnet. Hvordan i hute heite kunne dette skje? Og hvor dårlig er egentlig kvaliteten på dette produktet? Antar at verkstedet vil si det samme som snørrungen, men hvordan i hute heite utløses en slik fuktindikator, hadde jeg konstruert den ville jeg jo ha laget den mer sensitiv enn telefonen slik at jeg kunne si "fukt" ved enhver klage? Må sikkert ha ny telefon, men det blir ikke Apple. Er den nye til Samsung noe bedre eller er dette rett og slett den kvaliteten jeg må regne med når det gjelder iphone? Mitt råd til andre: Ikke bruk iphone 4 slik du har brukt din E72 eller E90. Nifty, men ubrukelig hvis du bruker den heftig som telefon, tydeligvis. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Det er nok langt ifra bare iPhone 4 som blir avvist grunnet «vannskade». Du finner utallige tråder om slikt både her og på andre forum. Det virker som den enkleste løsningen for en produsent å slippe unna reparasjoner. 1 Lenke til kommentar
adamadam Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Men dette finner jeg da meg for pokker ikke i. Gutten hadde til og med nerver til å spørre om jeg hadde kjøpt forsikring, så jeg gikk jo ut betuttet over ikke å ha tenkt på det, men når jeg så sjekket forsikringsvilkårene ser jeg at de ikke dekker vannskade de heller. Han spør altså om jeg har en forsikring som ikke ville ha hjulpet? Hva gjør man herfra? Jeg tilbød meg å oppdatere informasjonsplakaten hans for iPhone med teksten "tåler ikke vanlig bruk (bukselommer, bilbruk, da dette fuktskader telefonen), men det takket han nei til. Hvordan kan man finne seg i dette? Dette er jo reinspikka svindel, og ikke den store summen for meg, men legger man de sammen blir dette pokker så mye mer spenn enn et stakkars Nokas-ran. Det er nok langt ifra bare iPhone 4 som blir avvist grunnet «vannskade». Du finner utallige tråder om slikt både her og på andre forum. Det virker som den enkleste løsningen for en produsent å slippe unna reparasjoner. Lenke til kommentar
eveant Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Latterlig av han i butikken og produsenten. Men det jeg lo mest av var emnetittelen Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 De må bevise det ettersom det er under 6mnd og stå på kravene sier jeg, for de er veldig raske med å kalle det fuktskader. Ta en titt på samme problem her Lenke til kommentar
adamadam Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Det var en telenorbutikk (ja, jeg vet at det er idiotisk å ha noe som helst å gjøre med telenor, de tar aldri telefonen, de tar for mye betalt, de suger deg tom hvis du ringer hjem fra utlandet, de er dyrere, de er trege, de har tast 1 tast 2 tast 4 tast # tast nummeret ditt og så en stemme som sier at dessverre må du nok snakke med noen andre, men det er vanskelig å sette over så kunne du ringe igjen, og du gjør det tast 1 tast 2 ...) Sitter og søker på nettet og finner at det er mye dritt om Apple: 1) Tydeligvis mange som har opplevd dette, især i utlandet 2) Apples garanti er dårligere enn norske kjøpsloven 3) De selger en forsikring som jeg ikke aner hva vitsen er med? Opplys meg. 4) De har tydeligvis utrustet telefonen rikt med fuktsensorer, og disse kan utløses av kondens, ikke bare "mistet den i do". Det sier vel litt om hva telefonen tåler? Andre som har noen erfaringer med iPhone? Dette burde være noe for en journalist? Enig uenig? Latterlig av han i butikken og produsenten. Men det jeg lo mest av var emnetittelen Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Du kan vel kreve at de sender den inn for å få det bekreftet? Dog hvis det stemmer må du betale for undersøkelsen.. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Der møtte jeg en snørrhoven tenåring som sa at telefonen var vannskadet, han mente å "se" dette av flekker på min iphone. Med slike kommentarer så er det noe som sier meg at det sikkert ikke var noe høydepunkt for den "snørrhovne tenåringen" i butikken å møte deg heller. Jeg har byttet mobiltelefon omtrent årlig siden jeg fikk min første telefon i 1993, og jeg har fortsatt tilgode å oppleve at noen av mine telefoner har blitt offer for fuktskade. Jeg har brukt mine telefoner som vanlige telefoner, men tatt hensyn når det gjelder behandling og oppbevaring, som man bør og skal gjøre med små elektroniske komponenter og enheter. Dette gjelder både Sony Ericsson, Motorola, Ericsson, Nokia, Samsung, Qtec og Apple, som jeg har hatt både gode og dårlige opplevelser med, alle som en. Noen ganger har jeg helt sikkert behandlet eller oppbevart noen av mine telefoner feil, slik at de kunne ta skader av det, men jeg klarer ikke å huske mine telefoners livsløp minutt for minutt. Ettersom du så bombastisk slår fast at det er helt umulig for din telefon å bli fuktskadet så regner jeg med at du faktisk kan gjøre rede for hvor din telefon har vært til enhver tid, og hvordan den har blitt berørt av sine omgivelser og elementer. Mobiltelefoner kan bli fuktskadet, men når det er sagt så er det flere forhandlere, verksteder og produsenter som nok har forsøkt å sno seg unna ansvar og forpliktelser ved å skylde på dette fenomenet som herjer blant norske mobiltelefoneiere. Mitt råd er uansett å sende inn telefonen til verksted, for en ansatt i en butikk har ingen myndighet til å ta noen form for avgjørelser i slike saker. Har han sjekket om det er utslag i fuktskadeindikatoren på telefonen så kan han videreformidle det til deg, og høyst sannsynlig så vil verkstedet gi deg den samme beskjeden. Du har rett til å be om bildebevis, og det at det er under 6 måneder siden du kjøpte telefonen taler til din fordel, da bevisbyrden er på verkstedet, og gir deg som forbruker større rettigheter. Om verkstedet nekter, så kan du klage til Forbrukerrådet. Er de fortsatt vanskelige, så kan du ta saken videre til Forbrukertvistutvalget. Den siste tiden er det flere og flere som får medhold for skader hvor fuktskaden får skylden, så derfor kan det være at du har store muligheter til å få medhold. Men når du henvender deg til butikken, verkstedet, forbrukerrådet, forbrukertvistutvalget, eller hvem det nå enn måtte være, så bør du alikevel gjøre det på en rolig og saklig måte, og unngå usaklige kommentarer og antydninger. Sitter og søker på nettet og finner at det er mye dritt om Apple:1) Tydeligvis mange som har opplevd dette, især i utlandet 2) Apples garanti er dårligere enn norske kjøpsloven 3) De selger en forsikring som jeg ikke aner hva vitsen er med? Opplys meg. 4) De har tydeligvis utrustet telefonen rikt med fuktsensorer, og disse kan utløses av kondens, ikke bare "mistet den i do". Det sier vel litt om hva telefonen tåler? 1) Det har vært mange slike tilfeller ja. 2) Nei det er den ikke, og det har de heller ikke lov til. Dersom en telefon faktisk er fuktskadet så dekkes ikke dette av noen garantier, ei heller av noen paragrafer eller punkter i kjøpsloven. 3) Det kan faktisk skje at telefoner blir stjålet og/eller skadet i uhell. Det er ikke slik at forsikringer kun dekker fuktskader. Meg bekjent er det kun én forsikring som dekker fuktskade på telefoner/iPhone, og det er NetComs Active Extra Forsikring. 4) Fukt er mere enn dovann. Kondens er fukt, og kondens kan også skade elektronikk. Det er derfor en selvfølge at fuktindikatoren slår ut på dette også. Det finnes nok telefoner som er bedre rustet mot kondens, men de er ikke like fancye, like populære, eller inneholder like mange dupeditter og stæsj. Kort sagt så er ikke forbrukerne interesserte i slike telefoner. Men send alikevel inn telefonen til service, for det er uansett første punkt videre, uansett om du ønsker å klage helt opp til kongen eller ikke. Får du ikke medhold så taper du ikke mere enn en mobiltelefon som alikevel ikke virker. Surt ja, men du trenger ikke å ta sorgene på forskudd. For alt du vet så får du et helt annet svar fra serviceverkstedet, og da har ikke disse nerveproblemene og det høye blodtrykket vært godt for noe som helst. ;-) 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Andre som har noen erfaringer med iPhone? Dette burde være noe for en journalist? Enig uenig? Har du lest artikkelen kandasa linker til? Les den, og følg rådene til herren som postet rett før meg. Endret 15. juni 2011 av Runar Lenke til kommentar
belenix Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Der møtte jeg en snørrhoven tenåring som sa at telefonen var vannskadet, han mente å "se" dette av flekker på min iphone. Var nok ikke av "flekker" han så det men av de tre godt synlige fuktindikatorene. En i bunnen av hodetelefontilkoblingen og to i lade/synktilkoblingen. Har selv engang levert inn en iPhone 3G til rep, 25 mnd gammel, via forhandler, NetCom. Det første ekspeditøren så på var fuktindikatorene. Sendte telefonen inn, fikk ny etter en god uke. Har nå hatt iPhone 4 i ca 8 mnd, ingen problemer. Bruk telefonen med litt omtanke så varer den lenge Lenke til kommentar
Prompel Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Kutt ut porno-surfingen, så blir du ikke så klam i hendene ... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Det er helt feil at verkstedet eller produsenten bruker "fuktskade" for å avskrive seg ansvar. Verkstedene er meget sjelden eid av samme eiere som produsenten eller importøren. Hvis verkstedet åpner telefonen og finner ut at telefonen har en skade som en følge av feil/uforsvarlig bruk (som vannskade, støtskade og lignende), og kunden ikke ønsker produktet reparert, så får de ikke én krone for dette fra noen, og ikke dekket utgiftene (tap, med andre ord). Hvis de derimot finner ut at det er en garanti/reklamasjonssak, så får de betalt fra produsent eller importør. Det vil derfor alltid lønne seg for et verksted å godta garanti eller reklamasjonssaker. Når det er sagt skjønner jeg hvordan folk klarer å fuktskade telefonene sine uten å skjønne hvordan. Jeg har flere ganger, helt tilfeldig, fått med meg at telefonen min er fuktig eller våt av forskjellige årsaker. Og det har skjedd helt uten at jeg har fått det med meg. Av denne grunn er den som står bak disken forpliktet til å opplyse deg om at fuktindikatoren er utløst, om den ligger synlig til, og fortelle hva dette kan føre til. Til slutt vil jeg også bare tipse trådstarter om å oppføre seg på en saklig og høflig måte overfor de som står i butikker. Jeg er selv selger (riktignok ikke av mobiltelefoner) og jeg kjenner igjen tonen du har i dine innlegg i forhold til kunder som er vanskelige fra de øyeblikket de kommer inn i butikken. Man må i det minste gi forhandleren en mulighet til å ordne opp i problemet før man går i strupen på vedkommende bak disken, eller kaller han/hun for "snørrhoven tenåring". Som du sier, så har han tilbudt seg å sende den inn for deg. Noe mer kan han ikke gjøre, da det er tekniker på verkstedet som avgjør om du får feilen dekket på garanti/reklamasjon. Da blir det feil å angripe han på den måten du tydeligvis har gjort, ved å blant annet be han endre reklameplakaten til iPhone. Det blir rett og slett for dumt og er direkte frekt. Unngå å si følgende ting neste gang du er misfornøyd, og gi butikken en sjanse til å ordne opp først: Der møtte jeg en snørrhoven tenåring (var han en "snørrhoven tenåring" fordi han opplyste deg om at fuktindikatorene var utløst? Noe han er forpliktet til å opplyse om.) Men dette finner jeg da meg for pokker ikke i (hva finner du deg ikke i? At de sender telefonen inn til verksted for deg?) Hvordan kan man finne seg i dette? Dette er jo reinspikka svindel (hva er svindel??? Du har jo ikke fått noen dom fra verkstedet enda). Lenke til kommentar
helg9ls1 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Er litt overrasket over fukttoleransen til enkelte smarttelefoner. Jeg hadde selv ett lite uhell med min Samsung Wave for 1 år siden, jeg glemte igjen telefonen ute og etter en stund så startet det ett forfærdelig regnevær, lurte etter stund på hvor telefonen var og kom da på at å fa.. den ligger ute. Da var jeg sikker på at den var gåen for all fremtid, altså vannet rant ut av telefonen når jeg holdt den opp. Jeg tok ut batteri,minnekort og sim kort tørket med papir og brukte hårføneren leeeenge, la den så på gulv med varme i ett døgn, og telefonen har nå virket feilfritt i 1 år etter dette, kanskje det kommer senskader etter hvert men det at telefonen i det hele tatt startet opp etter dette overrasket meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå