Gå til innhold

God Norsk Debian Installasjon manual

Anbefalte innlegg

MarcelB har gjort en kjempe jobb med aa lage en god installasjons "manual" for SuSE saa er det noen som kunne tatt paa seg jobben med aa lage en slik for debian.

Jeg har nettopp slete meg gjennom en debian installasjon og kan med handen paa hjertet si at det er den vanskeligste oppsettet jeg noen sinnsyne har veart borti.

LSF og Gentoo er jo 10 ganger lettere og faa opp ett system enn det er med Debian, ikke fordi debian er saa vanskelig men fordi det ikke finnes oppdaterte installasjons manualer.

Jeg spoer ikke etter en installasjons manual slik som dem har i LFS og Gentoo der dem "holder" deg i handen under hele installasjonen og oppsettet men en oppdatert installasjon og setup manaul der du slipper aa gaa paa diverse nyhets grupper for aa faa til aa installere systemet.

Jeg selv har drevet med linux i MANGE aar og klarte etter mange timer med blod og svette aa faa opp ett skikklig system, jeg toer ikke tenke paa hvordand det maa foeles for en stakkers nybegynner som bare har brukt linux i 1-3 aar :)

(overdrive litt)

Jeg vet at det er en del advocates for dette fantastiske systemet og visst dem kunne gaatt sammen og laget en skikklig helst Norsk installasjon/setup manual for brukere her paa hardware, og selvfoelgig alle andre Norske brukere som har lyst aa teste Debian saa hadde det veart veldig fint.

Skulle gjearne hjulpet til selv og kan proeve saa godt jeg kan, men akkurat naa har jeg nok med aa faa det til selv.

Staa paa Debian advocates, bare se hva MarcelB har klart aa gjoee med en middelmaadig distro som SuSE (hehe bare tuller med deg Marcel )

Sammen kan vi klare aa lage skikkelige manualer for alle slags distroer..

Staa paa...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt at Debian skal være sinnsykt bra...

Kan ikke noen oversette en instalasjon eller noe da.

Har ikke prøvd Linux enda men når jeg skal teste så skal jeg begynne med Mandrake, men siden Debian skal være så bra så har jeg lyst til og teste det...Men jeg må jo klare og instalere det...

Lenke til kommentar

installasjonen av debian er egentlig ikke direkte vanskelig, det er bare å konfiguere det man skal ha med under installasjonen så velger du pakkene du skal ha, må muligens ha internet da siden at man kan velge å laste ned noen pakker fra ftp serveren til debian også, men når du har gjort dette å installasjonen er ferdig så mener jeg å huske at den restarta, å man måtte konfiguere X det var der jeg fikk trøbbel iallefall, det var der jeg fikk trøbbel når jeg holdt på med slackware også, eller når jeg prøvde slacwkare da, fikk det ikke til helt.

men som sagt det er ikke installasjonen som er vanskelig det er konfigueringa som er litt vanskelig. har prøvd å installere de aller fleste linuxene, men ingen av de vanskelige fikk jeg til å bruke sånn som Gentoo, Slackware, Debian osv.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt lage en good installasjons/setup guide for gentoo visst det er noen som kan proof reade skrive feilene mine.

Jeg har dysleksi som sikkert mange av dere som har lest postene mine allerde har oppdaget. Eller jeg kan ikke akkurat kalle det dysleksi da jeg kan skrive bedre Engelsk enn Norsk :)

Men seroest, jeg er villig til aa bruke noen timer pr dag til aa hjelpe saa lenge vi kan faa flere til aa bruke *nix.

En ting som er veldig viktig for aa faa folk over paa Linux er aa hjelpe dem til aa faa hjelp til aa faa installere programmer som dem har blitt avhengi av paa Windows plattformen, det kan veare saa enkelt som aa hjelpe dem aa bytte ut Microsoft messenger med AMSN eller enn annen MSN clone.

Dette var nok bare et eksempel men jeg syntes MSN er ett ganske godt eksempel faktisk, da mange inkludert meg har blitt avhengi av IM, og dessverre bruker de fleste MSN messenger og AMSN er en fin overgang til ett program som fungerer ( til tider ).

Andre programmer : Weblesere, html editorer, IM, mail, bildebehandling, spill osv, eller rett og slett programmer som folk er vant til aa bruke paa Windows.

En annen ting jeg synes er viktig er at vi IKKE "tvinger" brukere over til den distroen som staar hjertet oss nearmt.

Det jeg mener med det er at; la oss si hypotetisk jeg digger BSD og skulle oenske at alle i verden brukte BSD, og en person kommer til meg/oss og

oensker hjelp til aa bytte til en annet OS, la oss for guds skyld ikke skremme denne brukeren vekk ved aa anbefale en distro som er vanskelig aa bruke/installere slik som *bsd/slack/gentoo/debian, la oss heller gi han raad til aa velge en lett distro slik som SuSE/Redhat/Mandrake slik at brukeren kan faa ett innblikk i hvordan linux fungerer.

Da senere vil brukeren, naar han foeler seg klar til aa move over til en mer "serioes" distro og utforske dette fantakstiske systemet mer i dybden.

Visst en person har brukt Windows siden Windows 95 og kanskje 3.11 vil det veare ganske vanskelig for en bruker aa gaa rett over til en tung distro som jeg skrev litt lenger opp i denne posten, laa oss heller gi han mulighet til aa utforske enn lettere distro som SuSE og Mandrake foerst..

Det er mye psykologi i aa intodusere ett nytt system til en bruker/brukere som har brukt ett system i mange aar, brukeren gir ofte opp visst det allrede blir for vanskelig i installasjons av OS'et eller for vanskelig til aa sette opp X skikkelig..

Jeg har tatt psykologi med project managment og det viktigste paa det omraadet er aa faa brukeren over paa systemet oaa en enkel maate, de fleste brukere vil gi opp etter ett par dager visst ikke dem liker systemet eller ikke faar det til, slik er det bare.

Selvfoelgelig ikke alle, men de fleste er nok slik.

JJeg proevde for en tid tilake aa faa min forlovede over paa linux og installerte Slackware til henne paa maskinen hennes i dualboot med Windows 98, hun hadde veldig lyst aa leare linux men Slackware var rett og slett for tungt til henne, det var for vanskelig aa installere programmer og det var for tungt til admistrere saa hun brukte det aldri. Saa jeg tok aa installerte SuSE 8.2 til henne.

Og for aa gjore historie kort, saa er Windows historie paa hennes PC for ever fordi SuSE er MYE mer intuitivt til hennes bruk i forhold til Slackware og andre "Tunge" distroer.

Men kanskje naar hun har faatt leart seg SuSE saa vil hun kanskje bytte til en "bedre" distro som SlackWare eller gentoo naar hun foeler for det.l

Og en annen ting, vi maa prove aa aa veare litt snillere med nybegynnere her paa forumet, med det mener jeg at visst ett spoersmaal er besvart hundre ganger saa kan vi selvfoelgelig bli lei men istendefor aa slenge dritt til denne brukeren maa vi pent fortelle han at dette spoersmaalet er blitt besvart mange ganger foer og heller gi han en link til posten hvor sporsmaalet er blitt besvart foer..

Naar det gjelder spoersmaal som lett kan finnes i google saa synes jeg personlig at det er frekt av folk som hennviser til google eller andre soekemotorer for aa faa svar. Dette er tross alt ett forum, det er vi som "liuxguruer" som bygger opp google databasen med svar, slik at neste mann som kommer paa google kan finne svaret som VI svarte paa.

Det er sikkert mange her paa forumet som er uenige med meg med det jeg har skrevet i denne posten, men jeg vil herved gi uttrykk for at dette er mine personlige meninger og at denne posten ikke er ment til aa saare noen.

Og en liten ting foer jeg avslutter denne usannsylige lange kjedelige posten vil jeg komme med en ide.

Linux forumet her har kommet lang paa de aarene jeg har veart med her, naar jeg foerst begynte aa henge her var det ikke mane folk her og derfor mener jeg at det er paa tide at det vi maa faa noen "under kataloger" paa Linux forumet.

Vi kan for eksemel lange tre forskjellige Linux undergrupper.

En for nybegynnere der folk kan faa lov til aa spoerre dummes spoersmaal (Selv om jeg mener det ikke finnes dumme spoersmaal, bare dumme svar)

En for hjelp for aa hjelp for de mer viderkommende linux folka

Og en for diskusjon som feks, forskjellel mellom de forskjellige distroene, hvilken er best, mest sikker osv osv..

Selvfoelgelig kan vi lage flere undergrupper visst det er noen som har noe meninger om dette, men dette er hva jeg kom paa i farten naar jeg skrev denne meldingen...

Jeg haaper inderlig det er noen som gidder aa svare serioest paa denne meldinger med sine synspunkter paa mitt innlegg

For meg er det viktig at ALLE skal faa sjansen til aa proeve linux og visst vi som har litt peiling paa linux kan taa oss tid til aa hjelpe dem som er villig til aa proeve dette fantastiske systemet vil det gaa raskere aa faa folk til aa bruke Linux. Er det ikke det vi vil ?

Sist men ikke minst vil jeg takke deg for aa ha lest denne posten og haaper du kan unnskylde mine skrive feil ...

Vennlig Hilsen Bergetun

Lenke til kommentar

En ting som er veldig viktig for aa faa folk over paa Linux er aa hjelpe dem til aa faa hjelp til aa  faa installere programmer som dem har blitt avhengi av paa Windows plattformen, det kan veare saa enkelt som aa bytte ut Microsoft messenger med AMSN eller enn annen MSN clone.  

Dette var nok bare et eksempel men jeg syntes MSN er ett ganske godt eksempel faktisk, da mange inkludert meg har blitt avhengi av IM, og dessverre bruker de fleste MSN messenger og AMSN er en fin overgang til ett program som fungerer ( til tider ).  

Helt enig, som sikkert mange vet, iallefall folka på #hw.no/linux, så kjører jeg fortsatt windows, i håp om å gå over til linux snart. Men det er som du sier. Det er programmer man blir avhengige av og det er viktig at de som har kunnskapen kan hjelpe de som ikke har det til å komme godt i gang og få et godt inntrykk av *nix. Oi, lang setning, jaja :p.

En annen ting jeg synes er viktig er at vi IKKE "tvinger" brukere over til den distroen som staar hjertet oss nearmt.

Det jeg mener med det er at ; la oss si hypotetisk jeg digger BSD og skulle oenske at alle i verden brukte og en person kommer til meg/oss og

oensker hjelp til aa bytte ril en annet OS, la oss ikke skremme denne brukeren vekk ved aa anbele en distro som er vanskelig aa bruke/installere slik som *bsd/slack/gentoo/debian, heller gi han raad til aa velge en lett distro slik som SuSE/Redhat/Mandrake slik at brukeren kan faa ett innblikk i hvordan linux fungerer, da vil brukeren senere naar han foeler seg klart til aa move over til en mer "serioes" distro og utfordremer  dette fantakstiske systemet.

Enig med deg her også, men irriterer meg også litt over dem som sier, "hah, det kommer du aldri til å klare, noway, prøv denne distroen heller". Selvom de ikke mener noe vondt med det, så er det utrolig plagsomt om man har lyst på en utfordring og kanskje selv finne ut at man tok litt for mye under armene.

Det er mye psykologi i aa intodusere ett nytt system til en bruker som har brukt ett system i mange aar og en bruker gir ofte opp visst det allrede blir for vanskelig i installasjons av OS'et..  

Hmm, jeg syntes nå iallefall SuSe var lettere enn WindowsXP å installere, iallefall om man følger MarcelSB sin fabelaktige guide :)

Og en annen ting, vi maa prove aa aa veare litt snillere med nybegynnere her, med det mener jeg at visst ett spoersmaal er besvart hundre ganger saa kan vi selvfoelgelig blir lei men istendefor aa slenge dritt til denne brukeren maa vi pent fortelle han at dette spoersmaalet er blitt besvart mange ganger foer og heller gi han en link til posten hvor sporsmaalet er blitt besvart foer..

Naar det gjelder spoersmaal som lett kan finnes i google saa synes  jeg personlig at det er frekt av folk som hennviser til google eller andre soekemotorer for aa faa svar. Dette er tross alt ett forum, det er vi som "liuxguruer" som bygger opp google databasen med svar, slik at nesten man  som kommer paa google kan finne svaret som VI svarte paa.  

Folk som svarer RTFM er ikke noe kjekt å ha med å gjøre, iallefall ikke om man er litt nybegynner med lite tolmodighet og sliter med å få noe til å virke.

Hmm, du hadde svært mye fornuftig å si :). Ser mange som bare sier søk på google, du finner svaret lett. Men det er vel nesten en kunst å søke, noen ganger er det vanskelig å vite hva man eksakt skal søke på for å få den hjelpen man trenger. Da er det bedre at folk som henviser til google, gjør søket for en, mer enn 5 sekunder ekstra tar det nok ikke.

Det er sikkert mange her paa forumet som er uenige med meg med det jeg har skrevet i denne posten, men jeg vil herved gi uttrykk for at dette er mine personlige meninger og at denne posten ikke er ment til aa saare noen.  

Er stortsett enig med deg jeg :)

Og en liten ting foer jeg avslutter denne usannsylige lange kjedelige posten vil jeg komme med en ide.  

Linux forumet her har kommet lang paa de aarene jeg har veart med her og derfor mener jeg at det er paa tide at det vi maa faa noen under "kataloger" paa forumet.

Vi kan for eksemel lange tre forskjellige Linux undergrupper.

En for nybegynnere der folk kan faa lov til aa spoerre de dummeste spoersmaal (Selv om jeg mener det ikke finnes dumme spoersmaal, bare dumme svar)  

En for hjelp for hjelp for de mer viderkommende linux folka  

Synes selv det er ganske koselig med et lite forum med ikke for mange undergrupper. Synes heller ikke Linux Kategorien er den som er preget av mest rot. Det vil kanskje også være litt synd å dele opp slik med nybegynnre i en og viderekomne i en, da kan det være at de som er litt flinkere enn andre holder seg til den ene kategorien og ikke hjelper de som er nybegynnere. Om du forstår hva jeg mener.

Ellers hadde det sikkert vært greit å delt det litt opp, kanskje litt motsigende til mitt forrige utsagt om at det var koselig slik det er, men man er vel åpen for litt forandringer.

Hmm, nå gidder jeg ikke skrive mer. Takk for meg.

EDIT: YESS, ingen quotefeil :woot:

Lenke til kommentar
Jeg kan godt lage en good installasjons/setup guide for gentoo visst det er noen som kan proof reade skrive feilene mine.  

det kan jeg godt gjøre om det trengs :)

Det hadde veart fantakstisk bra om du kunne ha gjort det..

Hvis Bergetun får for mye arbeid kan jeg hjelpe ham :smile:

Lenke til kommentar

Virker som at det er maaange som vil være med, noe som er positivt :-)

Men jeg vil ikke gå direkte ut og "spør" etter medarbeidere før domenet er på plass etc. Og ang forum struktur så har vi noe på plager, og den får dere se når den kommer og da kan dere komme med forslag til endringer i den.

Lenke til kommentar
Gentoo har jo allerede en guide på hjemmesiden, der de "holder deg i hånda igjennom innstallasjonen" som en sa før i posten. Da blir det jo nesten en ren oversettelse av den (regner med de fleste kan engelsk og)  :p men hvis noen gidder skal jeg ikke stopp dem :D

Jeg er enig... Gentoo har allerede en fantastisk bra walk-thorugh, og i tillegg jobbes det med å oversette guiden til norsk her. All ære til folk for å ville bidra, men vi trenger ikke finne opp hjulet på nytt...

Lenke til kommentar

det kan jeg godt gjøre om det trengs :)

Det hadde veart fantakstisk bra om du kunne ha gjort det..

Dette hadde vært utmerket. Jeg støtter det fullt ut.

Lenke til kommentar
Gentoo har jo allerede en guide på hjemmesiden, der de "holder deg i hånda igjennom innstallasjonen" som en sa før i posten. Da blir det jo nesten en ren oversettelse av den (regner med de fleste kan engelsk og) :p men hvis noen gidder skal jeg ikke stopp dem :D

Jeg er enig... Gentoo har allerede en fantastisk bra walk-thorugh, og i tillegg jobbes det med å oversette guiden til norsk her. All ære til folk for å ville bidra, men vi trenger ikke finne opp hjulet på nytt...

Hadde jo vært hendig å ha en selvskreven guide på den nye siden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...