Maariusn Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Har søkt litt rundt på forumet men fant ikke noe som passet til min situasjon. Har en 30hk Mariner kort stamme, skal bytte ut denne med en 50hk Mercury med lang stamme. (båten er 14" og veier rundt 200kg) Hva er målene på en langstamme båt og kortstamme båt? Hvordan kan jeg løse dette på lettest måte? Jeg har tenkt på å bygge opp speilet, dette er jo greit nok. Hvordan skal dette gjøres? Noe jeg må tenke på? Pappa jobber hos en blikkenslager, tror han kan lage ganske solide greier.. Hvor mye må det tåle? Svar også gjerne på alle andre ting jeg må tenke på! Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Kort stamme er 15". Lang stamme er 20". Enten må du bygge opp akterspeilet, eller montere brakett som løfter motoren de 5 ekstra tommene du trenger. Det enkleste vil være en brakett. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Har en 30hk Mariner kort stamme, skal bytte ut denne med en 50hk Mercury med lang stamme. (båten er 14" og veier rundt 200kg) Hvis du bygger om/opp braketten så vil den få mye høyere belastningsmoment enn tidligere. Dette vil gå utover båtkonstruksjon i akterspeilet. Tipper båten er ikke klassifisert for slik ombygging. Lenke til kommentar
Maariusn Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Er det mulig å forsterke slik båten tåler dette? Kan man la være å bygge opp? Er ikke ute etter så mye fart, bare en 30 knop. Må ha mer krefter sånn den planer med full båt. Legger ved bilder: http://localhostr.com/file/BhLKTCY/IMAG0030.jpg Endret 18. juni 2011 av XiM Lenke til kommentar
turbojon123 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Du MÅ jo ikke bygge opp. Det blir jo bare litt mer motstand fra stammen på motoren, sammenliknet med den andre motoren. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Du MÅ jo ikke bygge opp. Det blir jo bare litt mer motstand fra stammen på motoren, sammenliknet med den andre motoren. Det er nå engang ikke så enkelt. Plata som sitter over propellen skal flukte med bunnen av båten for at de greiene der skal fungere etter hensikten. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hvilken 14'-er klarer ikke 30 knop med 30 hester? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Du MÅ jo ikke bygge opp. Det blir jo bare litt mer motstand fra stammen på motoren, sammenliknet med den andre motoren. Det er nå engang ikke så enkelt. Plata som sitter over propellen skal flukte med bunnen av båten for at de greiene der skal fungere etter hensikten. Det er heller ikke så enkelt det heller I følge monteringsanvisninger til utenbordsmotorer skal finnen monteres en tomme under i flukt med bunnen, men man burde dra motoren så langt opp som mulig men ikke høyere en at den flukter med bunnen, problemet med og montere høyere en fabrikkanvisningen er at propellen kan trekke luft "spinne" samt at man får dårligere kjøling av undervannshuset*. *Det skal ikke være noe større problem hvis oljen blir forholdsvis varm, men lukter den kraftig brent under høstservice burde man bytte olje en gang ekstra under sesongen. Når det gjelder og forlenge akterspeilet vil jeg ikke anbefale og gjøre det da det er forsterket med en tykk finerplate innstøpt i glassfiberen, den skal ta opp alle kreftene som motoren forårsaker. Ville heller kjøpt /laget en motorbrakett som også vil gjøre at du får motoren litt lengere bak båten (10" til 30"), fordelen ved bruk av en overflate-propell da er at du vil øke farten endel mer. Lenke til kommentar
Maariusn Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Hvordan vil båten bli med 50hk langstamme uten å bygge opp/forlenge/noenting? Så lenge jeg går over 35knop er jeg fornøyd. Tenker mer på om den vil plane, stabilitet i høy fart og vannlinje. Vil motoren tåle å ligge så lavt? Hvilken 14'-er klarer ikke 30 knop med 30 hester? Godt spørsmål... Endret 19. juni 2011 av XiM Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 ... Det er heller ikke så enkelt det heller I følge monteringsanvisninger til utenbordsmotorer skal finnen monteres en tomme under i flukt med bunnen, men man burde dra motoren så langt opp som mulig men ikke høyere en at den flukter med bunnen, problemet med og montere høyere en fabrikkanvisningen er at propellen kan trekke luft "spinne" samt at man får dårligere kjøling av undervannshuset*. ... Denne tommen vil bli "spist opp" når motoren trimmes ut. Dog er det en betraktelig forskjell på en tomme og fem tommer. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Det og ha en for lang motorstamme i vannet kan få båten til og voble/slenge sideveis i høyere farter. Hvorfor ikke få tak på en motor med kort stamme ? Ligger en Mercury 40 til 37000.- på finn.no "god pris", eller vente til det dukker en med kort stamme. Endret 19. juni 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Du MÅ jo ikke bygge opp. Det blir jo bare litt mer motstand fra stammen på motoren, sammenliknet med den andre motoren. Lengre stamme vil gi mye høyere belasting på festene i akter,(vippearm-effekt) så glem dette. Ellers må akterdelen/braketten forstarkes betydelig mer. Lenke til kommentar
turbojon123 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Du MÅ jo ikke bygge opp. Det blir jo bare litt mer motstand fra stammen på motoren, sammenliknet med den andre motoren.Det er nå engang ikke så enkelt. Plata som sitter over propellen skal flukte med bunnen av båten for at de greiene der skal fungere etter hensikten. Selvfølgelig skal den det etter boka, spørsmålet var om det var mulig. Du MÅ jo ikke bygge opp. Det blir jo bare litt mer motstand fra stammen på motoren, sammenliknet med den andre motoren.Lengre stamme vil gi mye høyere belasting på festene i akter,(vippearm-effekt) så glem dette. Ellers må akterdelen/braketten forstarkes betydelig mer. Tja .. Hvis båten er godkjent for 50 hk i utgangspunktet, tror jeg likevel det skal fungere greit. Lenke til kommentar
Xito Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Svarer for XiM: Båten er godkjent for 60HK, kortstamme. Vil ikke putte så stor på pga fart og gammelt speil(ca 1990). Lenke til kommentar
Maariusn Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Bump! Vil fremdeles ha svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå