FreiaMelkesjokolade Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hei, jeg går i 10. klasse og har kommet opp i Norsk Muntlig. Jeg fikk oppgaven "Fra løgn til sannhet". På arket er det noen bilder til inspirasjon. (Bilde av Henrik Ibsen, Karens Jul av Amalie Skram, Mannen som elsket Yngve..) Jeg har da valgt teksten "Vildanden" av Henrik Ibsen fra realismen. Dette er en tekst hvor man lett finner mye løgn. Det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg kan trekke inn sannhet. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette. Noen som kjenner til teksten og kan hjelpe/inspirere meg? Lenke til kommentar
FreiaMelkesjokolade Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 jeg er virkelig på kanten til desperat og setter stor pris på all hjelp jeg kan få. Lenke til kommentar
FreiaMelkesjokolade Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Unnskyld for å skrive så mange innelegg. Men det er en ting jeg må vite.. Er "Vildanden" gitt ut i tekstform og/eller film. Kan ikke se å finne filmen noen steder. Det eneste jeg finner er sammendrag/handlingsreferat/tolkining/andmeldelse osv.. Og hvis noen har noen ideer om hvordan jeg kan trekke inn sannhet, spytt ut!! Lenke til kommentar
Kristinas Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Kanskje du skal bruke bildene som er til inspirasjon litt mer? Henrik Ibsen skrev jo Et Dukkehjem, der Nora endelig ser mannen i nytt lys, og at hun har levd livet (på en måte) i løgn. Egentlig så handler det om at hun ikke har vært ekte med seg selv og bare TRODD at hun har hatt et fint ekteskap, mens sannheten er at hun har vært underdaning, uten egne meninger og som en dukke i en lek. Endret 15. juni 2011 av Kristinas Lenke til kommentar
FreiaMelkesjokolade Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Greit, takk for hjelpen. Det hjalp. Men hva mener du med "underdaning"? Lenke til kommentar
Kristinas Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 ^ Ops, mener selvfølgelig underdanig, ikke underdaning. Lenke til kommentar
FreiaMelkesjokolade Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Lol, men har ordet underdanig samme betydning som uselvstendig? Lenke til kommentar
Kristinas Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Synonymordbok er en fin ting, men jeg mener ikke det. Man er ikke underdanig for foreldrene sine selv om man skal ha dem til å gjøre alt, og de betaler alt. Nora er underdanig i det at hun blir behandlet som om hun er "mindre verdt". På et tidspunkt sier Torvald noe som "her skal jeg holde deg som en jaget due." Som i fangenskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå