pululf Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hei! Hvis jeg har to magneter ved siden av hverandre, vil da magnetfeltet mellom dem være dobbelt så stort som hvis jeg bare hadde hatt én magnet? Se tegning! Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Det kommer ann på avstanden fra en enkelt magnet, ettersom magnetfeltet blir mer homogent mellom to magneter. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 La oss si at magneten er en kloss da, 5x5 cm... Og så måler man mellom to klosser som er noen få cm fra hverandre. Hvis avstanden er liten nok, vil magnetfeltet dobles da? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 For at magnetfeltet skal øke så må du få et større magnetisk felt noe som du ikke får ved å legge sammen magneter fordi tettheten ikke blir større. Det er det jeg tror, men jeg ikke 100% sikker. Mao hvis du har to magneter hver med 1 T (tesla) så vil de ikke kunne lage et felt større enn akkurat 1 tesla som vil være på overflaten av magneten. Mellom magnetene så vil feltlinjene være mer homogene som gjør at feltstyrken ikke blir mye mindre enn 1 T avhengig av avstanden mellom dem. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Hmm, virkelig? Rent intuitivt skulle man tro at feltet ble større. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Det er ikke veldig intuitivt nei, men det er heller ikke kraften på elektriske ladninger i magnetiske felt heller hvis du tenker over det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå