Gå til innhold

[Løst] Nettverk på stasjonær virker ikke etter tordenvær

Anbefalte innlegg

Lurer nå på om tordenværet har tatt nettverksdelen på hovedkortet mitt. Det tok også modemet, fikk nytt modem i dag. Bruker kun kabel på den stasjonære og når jeg kobler til med kabel fra modemet nå så skjer det ingenting på pc-en, prøver også og søke etter nettverk uten hell. Kobler jeg kabelen til min bærbare pc så virker det med en gang. Går det an å ettermontere nettverkskort selv om jeg har det integrert i hovedkortet? Blir litt billigere det enn nytt hovedkort. Noen programmer eller noe lignende jeg kan bruke eller laste ned for å finne ut at det er helt sikkert at nettverket på pc-en er dødt? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo veldig sannsynlig ut at kortet er dødt.

Et nytt nettkort koster ikke mange hundringsene, og er meget enkelt å montere.

Stort sett kan man disable integrert nettdel i bios-oppsettet, men selv om du ikke får det til er det godt mulig du får opp det nye kortet uten problem.

Det finnes diverse stress-tester ute på nettet, men jeg har aldri brukt noen for nettkort. De er for billige til å feilsøke på - forsvarer ikke tidsbruken.

En ting du bør være obs på er at ved lynnedslag er det ofte flere ting som går galt. Overspenninger innover til bl.a. ram-brikkene trenger ikke vise med det samme. Har alt gått galt, kan du bruke innbo-forsikringen til å dekke lynnedslaget (mot egenandel på endel k).

Lykke til.

Lenke til kommentar

Er dette snakk om ADSL/VDSL linje?

Syns det er litt rart hvis bare nettverkkortet er død.

Hvis det er routeren som ble slått ned med lyn og så gikk strømen gjennom TP kabelen.

Syns jeg du må være veldig uheldig.

Finnes det ikke noen modem/rutere i dag som har sikring mot slik?

Altså heller kortslutter ruteren slik at nettverket lever videre?

Er TP kabelen varm? Siden det er jo litt rart hvis TP kabelen ikke tok skade.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke noen modem/rutere i dag som har sikring mot slik?

Altså heller kortslutter ruteren slik at nettverket lever videre?

Det finnes jo vern som man kan plugge telefonlinjen i. Disse vil fjerne transienter på linjen.

F.eks: http://timotei.no/product_info.php?products_id=121

Man får også kjøpt transienbeskyttere: http://www.taydaelectronics.com/servlet/the-Transient-Voltage-Suppressors-%28TVS%29/Categories

Men man må selvsagt vite hva en driver på med da :-)

Lenke til kommentar

Er TP kabelen varm? Siden det er jo litt rart hvis TP kabelen ikke tok skade.

Det trenger ikke være snakk om å smelte noe som helst. En liten spenningstopp er nok til å knekke elektronisk utstyr. Og veldig ofte er det første utstyr på linja som tar kvelden, men ikke en liten puls har gått videre og tatt neste punkt. Har ikke tall på hvor mange ISDN-bokser og -kort jeg har delt ut i min tid pga lynskade. De kan se og lukte helt ok ut, men er ustabile - og dermed defekte.

Det verste er at forsikringselskapene ville/vil at man skulle friskmelde pcene etter bytte av defekt del.

Kundene kom med skjema jeg skulle fylle ut som tilsa at pcen var helt iorden igjen, og forsikringsselskapet ikke hadde noe ansvar lenger. Det nektet jeg å gjøre, og endte ofte opp i krangler med selskapene. Men jeg vant alltid saken. En lynskada pc kan fungere fint i mange år, men så plutselig begynner den å gjøre rare ting. Mitt ord er mitt ord, og inget skjema skal få meg tl å endre kriterier for det. Om de vil garantere for at den er iorden, så får de selv skrive under på skjemaet sitt. De var somregel ikke så krigslystne lenger etter jeg fortalte dem det.

Har man hatt lynskade i et elektronisk apparat, er det umulig å gi noe som helst garanti etterpå. Nytt produkt, eller lev med risikoen for krasj når som helst (eller aldri) er slik jeg ser på det.

De lynvernene som selges (ihvertfall til privatmarkedet) har jeg absolutt ingen tro på - de reagerer ikke kjapt nok til å hindre noe særlig ( min meming - ikke dokumentert ).

Lå visst noe latent her.

Beklager...

Lenke til kommentar

Et lite obs her er at FG-godkjenning ikke er et kvalitetsstempel, det tilsier kun at de har testet og godkjent det. Slike nemder er ikke de kjappeste, og man finner en hel del bra utstyr som ikke er testet av dem (par år gammel fakta). Det beste er vel å finne seg noe som ser bra ut, også søke på nettet etter tester. Finnes så mange geeker der ute som sitter på meget høy kompetanse.

Og.. Slår lynet ned direkte hjelper det ingenting uansett - er overspenning det kan hjelpe mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...