Shablagoy Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Igjen, jeg forstår ikke hva du mener, kan du forklare? Enkelt forklart: Jeg funderte på om 1% av uendelig også er uendelig. Prosent av uendelighet eksisterer ikke. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Er det bare jeg som ikke forstår hva trådstarter spør om? Hva betyr La oss si at man har et tall som strekker seg fra 0 til uendelig. Hva betyr Der enden av det "uendelige" er 100%. Det er jo selvfølgelig ingen ende, fordi det er uendelig. Så det går ikke an å si det slik.Men la oss bare si at det er det! Hæ? Hvor langt er det da mellom 1% og 2%? Uendelig?! Igjen, jeg forstår ikke hva du mener, kan du forklare? Det er nok så enkelt som at trådstarter ikke helt forstår ideèn om uendelig. Enkelt forklart: Jeg funderte på om 1% av uendelig også er uendelig. Jeg kan prøve å gi et lite hint om hva begrepet betyr. Dersom du har et hvilket som helst tall, det kan være helt enormt tall, for eksempel antallet partikler i vår galakse. Om man ser for seg et slikt tall vil tallet føles som at det et større enn evigheten, men poenget er at det er et tall. Dette tallet blir større om man legger til tallet 1, eller 2 for den saks skyld. Tallet er altså endelig. Begrepet uendelig omhandler en størreslse som er så stor at det ikke er mulig å legge til noe. Om man tenker litt på det vil man fort oppdage at det er svært vanskelig å se for seg en slik størrelse ettersom alle tall du kommer til å tenke på er mulig å gjøre større ved å legge til en. I forhold til ditt eksempel vil det altså så at en prosent av 100% er uendelig stort, fordi 100% av uendelig er uendelig stort. Dette ble ikke like enkelt som jeg kanskje trodde det kom til å bli. Spørr om/der hvor det er uklart. Endret 19. juni 2011 av strek 1 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Igjen, jeg forstår ikke hva du mener, kan du forklare? Enkelt forklart: Jeg funderte på om 1% av uendelig også er uendelig. Prosent av uendelighet eksisterer ikke. Jeg vet det, men om det gjorde det. Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) hvis du sier "uendelig delt på hundre" så blir dette også uendelig. litt uvanlig å bruke prosent i sammenheng med uendelig. ∞/2=∞ ∞/100=∞ ∞*10=∞ Endret 19. juni 2011 av konrad_91 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Det er jo selvfølgelig ingen ende, fordi det er uendelig. Så det går ikke an å si det slik. Men la oss bare si at det er det! I fucking hate you. Endret 21. juni 2011 av ChrisReeve 1 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 Hmm, jeg bryr meg svært lite om hva du synes om meg. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Det ChrisReeve prøver å si er at du ikke kan stille det hypotetiske spørsmålet du gjør, fordi når du gjør det endrer du grunnlaget for teorien om uendelighet. Det du spør om kan ikke få andre svar enn du allerede har fått. Det må du nok bare akseptere. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Igjen, jeg forstår ikke hva du mener, kan du forklare? Enkelt forklart: Jeg funderte på om 1% av uendelig også er uendelig. Vel, det finnes flere størrelser på uendelig. Den minste kalles "aleph-0" som svarer til størrelsen av mengden av heltallene. Men også en delmengde av heltallene, f.eks. oddetallene eller primtallene er uendelig og har samme størrelse av uendelig som heltallene, fordi du kan sette dem i 1-1 korrespondanse med hverandre. Kontinuumhypotesen til Cantor sier at det ikke finnes noen mengde som har størrelse som ligger mellom heltallene og de reelle tallene. Er dette sant så betyr det at kardinaliteten til R er "aleph-1" Hvis du vil vite mer om dette så burde du kanskje starte med å lese om George Cantor og hans matematikk. Edit. bare for å prøve å svare direkte på spørsmålet ditt på en måte som lager mening. Tar du de naturlige tallene (1,2,3,...) som er uendelig, og så lager du en delmengde av de (1,101,201,...) så er det også uendelig, og ikke nok med det begge mengdene har samme kardinalitet. Endret 23. juni 2011 av SirDrinkAlot 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 1% er det samme som 1/100. Det er vi alle enige om. 1% av ∞ må være det samme som ∞/100. Så da kan jeg illustrere med et praktisk eksempel. La oss si at du har et uendelig antall epler. Du skal dele disse eplene på 100 mennesker. Hvor mange epler blir det på hver? Uendelighet har ingen ende. Svaret er derfor at du aldri vil bli ferdig med å dele ut eplene. Disse 100 menneskene vil altså ha et uendelig antall epler hver før du er ferdig med å dele ut eplene dine. Vi kan også ta et annet eksempel. Se for deg en sirkel. Du begynner på toppen, og skal gå langs omkretsen til denne sirkelen helt til du kommer til en slutt. Ettersom sirkelen ikke har en slutt, vil du aldri stoppe. Dette er nettopp definisjonen på uendelighet. Det har ingen ende. Du vil gå i sirkler et ubegrenset antall ganger. Du vil bruke ubegrenset tid. Så når har du brukt 1% av den totale tiden? Du vil aldri komme så langt en gang. For når kan du si at du har gått en hundredel av den totale lengden (som er ubegrenset), og at du bare har nittini like lange deler igjen? Aldri. Lenke til kommentar
SpinozaSittSkjegg Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Apropos uendelighet, http://en.wikipedia.org/wiki/0.999... 1 Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Uansett hva man deler eller ganger med ∞ så blir svaret ∞. Med mindre man har ∞ under brøkstreken som er lik 0 eller ∞/∞ som er lik 1. Det er bare å godta at slik er det. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Uansett hva man deler eller ganger med ∞ så blir svaret ∞. Med mindre man har ∞ under brøkstreken som er lik 0 eller ∞/∞ som er lik 1. Det er bare å godta at slik er det. VANLIG ARITMETIKK KAN IKKE BENYTTES PÅ UENDELIGHETER. 1 Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Uansett hva man deler eller ganger med ∞ så blir svaret ∞. Med mindre man har ∞ under brøkstreken som er lik 0 eller ∞/∞ som er lik 1. Det er bare å godta at slik er det. VANLIG ARITMETIKK KAN IKKE BENYTTES PÅ UENDELIGHETER. OK DU HAR RETT. JEG HAR BRUKT GRENSEBEGREPET SÅ LENGE NÅ AT TIL OG MED CAPSLOCKKNAPPEN MIN HAR HENGT SEG OPP. NOTAT TIL ALLE SAMMEN: BARE LAT SOM INLEGGET MITT IKKE ER DER. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå