Gå til innhold

Uendelighet og prosent

Anbefalte innlegg

La oss si at man har et tall som strekker seg fra 0 til uendelig.

Der enden av det "uendelige" er 100%.

Det er jo selvfølgelig ingen ende, fordi det er uendelig. Så det går ikke an å si det slik.

Men la oss bare si at det er det!

Hvor langt er det da mellom 1% og 2%?

Uendelig?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pffff. Om du har alle de reelle tallene, og tallet 13238974248923 er det som skal gjettes på, da er det jo fullt mulig å gjette 13238974248923? Ikke at jeg kan sannsynlighet men at sannsynligheten skal være null høres jo feil ut

Lenke til kommentar

Dersom man går ut i fra at massen i universet vårt har en alder, og det ikke finnes noen begrensning for hvor gammelt det kan være - er det da umulig å tippe hvor gammelt det er? Siden sannsynligheten for å tippe riktig er (1/∞)?

Dersom du sier at massen har en bestemt alder må vi utelukke uendelig, fordi mengden tall fra et bestemt tall (i ditt tilfell alder) til et annet tall (Året for dannelse til året det er i dag) er et endelig tall. Ettersom vi nå har 1/x er det mulig å velge korrekt tall.

Beklager :)

Lenke til kommentar

pffff. Om du har alle de reelle tallene, og tallet 13238974248923 er det som skal gjettes på, da er det jo fullt mulig å gjette 13238974248923? Ikke at jeg kan sannsynlighet men at sannsynligheten skal være null høres jo feil ut

Ja det høres veldig rart ut og jeg er helt enig at det er veldig rart. Grunnen til at det er så uendelig mange flere ikke heltall enn det er heltall. Mellom hvert heltall finnes det uendelig mange tall.

Uendelighet og tall er veldig sært, veldig sært.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke forstår hva trådstarter spør om?

Hva betyr

La oss si at man har et tall som strekker seg fra 0 til uendelig.

Hva betyr

Der enden av det "uendelige" er 100%.
Det er jo selvfølgelig ingen ende, fordi det er uendelig. Så det går ikke an å si det slik.

Men la oss bare si at det er det!

Hæ?

Hvor langt er det da mellom 1% og 2%?

Uendelig?!

Igjen, jeg forstår ikke hva du mener, kan du forklare?

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Hvis du skal velge et tilfeldig tall på den reeletalllinja så har du sannsynlighet null for å velge et helt tall.

Sier litt om hvor kompakte de reelle tall er!

Over:

Han definerer 100% til å være uendelig. Skjønner ikke helt hva tall som strekker seg fra 0 til uendelig er, men.

Lenke til kommentar

Er mange som tenker 100%=alt. Dermed må jo uendelig være 100% også. Problemet videre er forståelsen av uendelig.

1% av uendelig er uendelig. uendelig/endelig=uendelig. Når man i tillegg har veldig uendelig/litt uendelig= endelig er det ikke rart man kan bli forvirret :)

Lenke til kommentar

Ja det høres veldig rart ut og jeg er helt enig at det er veldig rart. Grunnen til at det er så uendelig mange flere ikke heltall enn det er heltall. Mellom hvert heltall finnes det uendelig mange tall.

Uendelighet og tall er veldig sært, veldig sært.

Hmm, ja, jeg skjønner logikken din

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...