Gå til innhold

Ny hdd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs egentlig hva du skal bruke den til. Maxtor-hd'en er raskere enn Seagate'en, men den bråker også MYE mer. hvis du bruker hd'n kun til lagring, er Seagate'en et klokere valg. Hvis du trenger system-disk derimot (disken som c: stasjonen er på), er Maxtor et bedre valg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Seagate Barracuda IV 80GB før, nå har jeg solgt den og kjøpt meg en Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB. For å si det sånn: Jeg savner Seagaten mye. Håper å få solgt Maxtoren slik at jeg kan kjøpe en Seagate 7200.7 160GB.

Grunnen til at jeg savner seagate er det betydelig lavere støynivået. Ytelse-forskjellen merker jeg ikke noe til. (Jeg har både OS, musikk, filmer og diverse brukerfiler på den)

Bruk gjerne NTFS siden det har litt mer muligheter innebygd (kryptering, komprimering, logiske linker, virituelle "stasjoner", bruker-rettigheter osv.) FAT32 er også litt plundrete å formatere til over 64GB pga begrensinger i windows. (men det går fint med 3.parts programvare og funker i windows etter partisjoneringa)

Lenke til kommentar
har jo liksom 4-5 part. på den gamle, men når jeg får den nye kommer det bare til å stå f.eks. G: (som da er på 120GB)? Den kan jeg bare partisjonere i disk managment da ikke sant?

men???

Noe svar her hadde vært fint :wink:

Lenke til kommentar
har jo liksom 4-5 part. på den gamle, men når jeg får den nye kommer det bare til å stå f.eks. G: (som da er på 120GB)? Den kan jeg bare partisjonere i disk managment da ikke sant?

Den vil stå uten stasjonsbokstav inntil du partisjonerer den. (i 1 eller flere partisjoner) Når den er partisjonert må du formatere den. Først da får du stasjonsbokstaver og kan du bruke den.

Den kan partisjoneres i disk management ja.

Lenke til kommentar
trenger man å innstalere en hdd?

altså med cd eller bios?

Normalt treger du ikke gjøre noe i biosen siden det bruker å stå på "auto detect". Om den mot formodning ikke skulle stå på "auto detect" så er det en veldig enkel sak å sette den til "auto detect".

Du trenger ingen drivere på diskett eller CD, windows finner den automatisk og skal kjøre den som normalt.

Men det er en slags "innstallasjon" du trenger: nemlig å sette en jumper bakpå disken. Siden det kan være 2 disker på en IDE/ATA-kabel må de konfigureres forskjellig for at PC'n skal se forskjell på de. Dette gjør du ved å sette den ene disken til "master" og den andre til "slave". Forklaring på hvordan dette gjøres står på en klistrelapp på selve harddiskene, og selve jumperen følger med. Det er ingen ytelseforskjeller eller andre forskjeller mekkom disker som er satt til "master" eller "slave" selv om navnet kan indikere det.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale dennehttp://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=19613&t=715&l=2&AvdID=1&CatID=9&GrpID=1&s=pl

Vel, nå støyer den ennå mer enn maxtoren da. Om støy er en faktor så vil jeg anbefale å holde seg til Seagate.

takker hjertelig for hjelpen (Særlig Simen1) Mandag blir det ny disk weeee

Ingen årsak, bare morsomt å hjelpe. Særlig når folk sier at de blir fornøyd med hjelpen. :D

PS. Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB koster bare 999 kr på MPX nå. Det synes jeg er et kupp! Da sparer du hele 161 kr i forhold til å kjøpe den på komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...