Gå til innhold

Noen spørsmål rundt tur til Asia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en kompis planlegger en tur til Asia i slutten av 2011. Planen var å reise i romjulen, feire nyttår en plass (bangkok?), for så å reise 3-4 uker rundt i Thailand, Kambodsja, Vietnam og Laos.

Er litt usikker på hvordan vi skal gå frem med dette med flybilletter. Hvor burde vi reise inn/ut? Hvilken pris burde vi si oss fornøyd med for en tur/retur Bangkok (feks)? Når er det lurt å bestille - nå, i sommer eller over sommeren?

Videre ønsker vi en kul plass å feire nyttåret. Vi er begge 22 år og glade i en fest, så om noen har noen erfaringer eller tips er de velkomne.

Etter nyttårsaften tenker vi oss ut på reise i backpackerstil, for å oppleve de nevnte landene. Hvor mye burde vi budsjettere med? Ønsker også tips til både rute, severdigheter og til plasser som er verdt å besøke.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville bestilt tur/retur til en av byene avhengig av hvilkent sted som er billigst og reist videre med et lokalt flyselskap på resten av reisen. Air Asia skal vistnok være et av de billigste selskapene som opererer i den regionen. Jeg skal selv til Bali i november/desember og har fått beskjed av en kompis som bor der nede om at det er billigst billetter cirka 2 måneder før avreise.

Lenke til kommentar

Okei! Hvor mye regner du med å betale til Bali (fra Oslo)? Går ut i fra at det kanskje er billigst billetter til Bangkok? Så på tråden din og har snust litt på Air Asia, så mulig vi flyr noen etapper når vi er kommet dit. Ellers, har du erfaringer eller tips til plasser å se/oppleve?

Lenke til kommentar

Hvor får man disse tilbudene til 5k? Har søkt litt, men virker som man må opp på i hvertfall 6-7 tusen. Vi tenkte å reise 27/28 desember for å være nøyaktig. Kan vel kanskje klassifiseres som høysesong? Har ikke sjekket billettene på fly enda, men er fly å foretrekke foran feks buss eller tog? Har jo endel tid, og endel av sjarmen er kanskje å reise så man får opplevd litt? Tar gjerne mot tips om noen har vært eller vet om en lignende rute som går innom Kambodsja, Vietnam, Laos og Thailand.

Lenke til kommentar

Jeg følger med på den tråden hele tiden jeg :p Tenker jeg venter med bestillingen til etter sommerferien. Prisene går vel ikke opp? Eller hva tror dere?

Jeg er litt enig med deg ilpostino. Blir kanskje en kombo med en flyreise vekk fra innreisedestinasjon, for så å "jobbe seg" tilbake.

Lenke til kommentar

Utreise i romjulen er absolutt høytid og du kan ikke regne med å finne de beste kampanjeprisene da, og du kan heller ikke regne med at prisene for den uken skal gå særlig ned.

Min reise for den perioden bestilte jeg i mai, og siden da har prisen på flighten økt med 5k. Man bør altså bestille jul/nyttårstur før folk får feriepenger.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Har sett på muligheten for å reise inn èn plass, og reise ut en annen. Men jeg tror det vil bli billigst å kjøre t/r fra samme sted (som robert nevner). Så forresten den andre tråden din Jsvends: angående det å avtale å treffe folk på reisen - det trengs ikke. Du treffer massevis av likesinnede. Det vi planlegger å gjøre i hvertfall. Møte masse nye folk. Hvis du reiser alene har du også luksusen til å bestemme helt selv hvem du vil være med :)

Lenke til kommentar

Hvis dere skal være i Thailand mer enn 2 uker i strekk, lønner det seg å ankomme landet med fly. Da får du automatisk 30 dagers opphold i landet ved ankomst. Reiser du inn landeveien, eller med tog fra et naboland får du kun 15 dagers opphold, om dere da ikke søker om turistvisum fra en Thai ambasade på forhånd.

På grensa mellom Kampuchea (Cambodia) er det for tiden en pågående væpnet konflikt, så hvis dere har tenkt dere til Angkor Wat er det lurt å reise via Phnomh Penh, isteded for å prøve seg på grensepassering mellom Thailand og Kampuchea...

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar
På grensa mellom Kampuchea (Cambodia) er det for tiden en pågående væpnet konflikt, så hvis dere har tenkt dere til Angkor Wat er det lurt å reise via Phnomh Penh, isteded for å prøve seg på grensepassering mellom Thailand og Kampuchea...
Da jeg besøkte Angkor Wat så drev de på og skøyt på hverandre i grenseområdene ved de ruinene de kranglerom, likevel fløy jeg til Siem Reap uten noe problemer. Stedet med konflikt ligger langt unna og vi merket ingenting.

Jeg ser ingen grunn til å reise dit via Phnom Penh, men mindre man absolutt vil oppleve en kjip by og en veldig lang bussreise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...