utvikling Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 hvorfor skal ikke jeg få tilgang til å bestemme hvilken porter JEG vil ha åpne? Årsaken er gjerne 2-delt: De vil gjerne hindre deg i å bruke all kapasitet du betaler for. De ønsker ikke at du f.eks setter opp ftp server, mailserver eller webserver hjemme (eller torrents i noen tilfeller). De vil unngå support av typen "internetten virker ikke" fordi noen har forsøkt en eller annet konfigurasjon de ikke skulle prøvd på. Den nr 2 der kjenner jeg meg igjen i , ka det hende at de har stengt det akkurat for meg fordi jeg har "forsket" på ruteren? PS ingenting ulovlig . Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Må innrømme jeg ble litt irritert på NGT når jeg leste dette. Jeg har vært kunde hos de i utrolig mange år nå og aldri hatt problemer (foruten en router som sa takk for seg en gang) Selv om jeg har internet(CD) gjennom borettslaget som man er nødt til å betale for gjennom husleien, så har jeg holdt meg til de. (største ADSL linjen deres) Prøvde å ringe de nå, men ga opp etter å sittet i kø i 10min. Hvis det er slik at man MÅ ringe de for å gjøre noe med oppsett (åpne porter f.eks) og de har kø, så blir dette veldig dårlig service. Mulig de også nå prøver å drite i kundene som enkelte andre aktører gjør, så da kan de si bye bye til en i alle fall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 ... ka det hende at de har stengt det akkurat for meg fordi jeg har "forsket" på ruteren? PS ingenting ulovlig . Jeg kan ikke si noe om hvordan NGT operer, men det er mulig. På jobben kategoriserer iallefall vi kundene etter kunnskapnivå. Der hvor det er høy kompetanse leverer vi ut mer info enn der hvor kompentansen er liten. Dette nettopp for å forhindre at folk gjør ting de ikke burde. Nå er ikke vi ISP'er, men leverer programvare (systemer og tjenester) så det er sammelignbart til en viss grad. Lenke til kommentar
HetrTiXc Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg har også NGT og jeg fikk passord og brukernavn av en kundebehandler jeg chatta med, uten spørsmål. Jeg har riktignok en Inteno-router, men det burde ikke ha noe å si.. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Nextgentel svarer følgende: "Av sikkerhetsgrunner har vi midlertidig fjernet muligheten for innlogging på denne typer ruter. Du kan sende en e-post til [email protected] med kundenummer og hva du eventuelt ønsker å gjøre i ruteren. Vi skal da gjøre det vi kan for å ordne dette." Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hvis det er av sikkerhetsmessige årsaker så er det nok for å beskytte deg som kunde mot uvedkommende. Har selv aldri hatt problemer med portåpning på routere fra noen leverandører, dog det er noen kabel leverandører som sperrer visse porter i nettet (ikke i router). Ser ut som kandasa har funnet en løsning på problemet på den aktuelle ruteren Lenke til kommentar
pululf Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Prøv user/user som login-navn og passord. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Nextgentel svarer følgende: "Av sikkerhetsgrunner har vi midlertidig fjernet muligheten for innlogging på denne typer ruter. Du kan sende en e-post til [email protected] med kundenummer og hva du eventuelt ønsker å gjøre i ruteren. Vi skal da gjøre det vi kan for å ordne dette." Det er bare å sende eposter isåfall. Hvis det skaper nok manuelt ekstraarbeid for dem så kanskje de tar til fornuft med tida? Lenke til kommentar
utvikling Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Kan også medele at nextgentel ikke har nådd mine krav, må vente i 10-15min for kundeservice, har bestilt 20/1 linje får 11,46/0,65 og nå dette ; ingen selvbetjening av ruter.... anbefales IKKE! Endret 15. juni 2011 av MR 20.FPS Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Hos Telenor får du værtfall tilgang til routeren, og får gjort de endringene du måtte ønske Har du sjekket hva du kan få av de? Er du heldig er VDSL utbygd! Har selv 25mb linja. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Er det bare meg som syntes det var veldig merkelig at de ikke ga meg låv til å logge in på min egen ruter? Hvem har nektet deg logge på din egen router da? Hittil bare sett deg nevne nextgentel sin router, tror ikke de kommer til gi deg support på dine egne routere akkurat har bestilt 20/1 linje får 11,46/0,65 Du har bestilt opptil 20/1 linje som blir levert etter hvor mye som kan leveres. Om du mener de 50kr ekstra for 11,46 istedenfor 10 er formye så anbefaler jeg at du sier til nextgentel du vil ha 10mbit linje isteden. Endret 15. juni 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Dette må være en helt nyt type rutermodell, for jeg har aldri sett noe slikt i bruk hos NGT før. Jeg kan bare gjette at dersom denne er totalt sperret for innlogging så er det sansynligivs fordi den ikke støtter innlogging av brukere med forskjellige tilgangsnivåer, og at de ikke vil gi full admintilgang til brukerene for å unngå roter opp instillingene så ille at de i beste tilfelle må få hjelp av support for å komme på nett igjen, og i værste tilfelle må få tilsende ny ruter. Alle tidligere rutere de har brukt har ihvertfall hatt en bruker login som dekker det mest vanlige, inkl. NAT oppsettet. Admin passordet vil nok relativt fort lekke ut og bli tilgjengelig for alle etter at ruteren har vært i bruk en stund uansett. Anngående hastighet så be dem sjekke om dette er det tekniske kvlaitetstaket på linjen. Om det er det så ber du dem justere ned abbonementet for å matche. Man kan ikke få noe mer enn linjen klarer å bære - uansett leverandør. Det er jo dog ikke nødvendig at du betaler for et abbonement som er dyrere enn det du klarer å få gjennom linjen i praksis. -Stigma Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Trådstarter, hadde du bredbånd fra Tele2 før? Kan mene å huske at de brukte tilgin. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg kan bare gjette at dersom denne er totalt sperret for innlogging så er det sansynligivs fordi den ikke støtter innlogging av brukere med forskjellige tilgangsnivåer, og at de ikke vil gi full admintilgang til brukerene for å unngå roter opp instillingene så ille at de i beste tilfelle må få hjelp av support for å komme på nett igjen, og i værste tilfelle må få tilsende ny ruter. Det er jo mildt sagt litt snodig at NGT i det hele tatt velger å sende ut en slik router til sine kunder. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Jeg kan bare gjette at dersom denne er totalt sperret for innlogging så er det sansynligivs fordi den ikke støtter innlogging av brukere med forskjellige tilgangsnivåer, og at de ikke vil gi full admintilgang til brukerene for å unngå roter opp instillingene så ille at de i beste tilfelle må få hjelp av support for å komme på nett igjen, og i værste tilfelle må få tilsende ny ruter. Det er jo mildt sagt litt snodig at NGT i det hele tatt velger å sende ut en slik router til sine kunder. Ja, modellen er som sagt helt ukjennt for meg. Kanskje dette kan ha å gjøre med kompatabilitet på noe spesiellt utstyr som bare brukes i et lite område eller noe sånt. Det hadde vært merkelig om de rullerte ut en ny ruter til generellt bruk med en slik policy - uansett om det var pga. tekniske ting eller bare en policy-change. Jeg besitter desverre ikke mer informasjon om akkurat dette. -Stigma Endret 15. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Som nevnt i tidligere innlegg: Nextgentel svarer følgende: "Av sikkerhetsgrunner har vi midlertidig fjernet muligheten for innlogging på denne typer ruter. Du kan sende en e-post til [email protected] med kundenummer og hva du eventuelt ønsker å gjøre i ruteren. Vi skal da gjøre det vi kan for å ordne dette." De følger opp med dette på spørsmål om det er pga sikkerheten for at brukere skal ødelegge eller om det er ekstern(WAN) sikkerhet som er problemet. NGT: "Det er snakk om sikkerhet for utenforstående saker. Vi har desverre ingen dato på når dette blir endret. Det skal ikke ta lang tid fra du sender e-post til denne blir behandlet" Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Som nevnt i tidligere innlegg: Nextgentel svarer følgende: "Av sikkerhetsgrunner har vi midlertidig fjernet muligheten for innlogging på denne typer ruter. Du kan sende en e-post til [email protected] med kundenummer og hva du eventuelt ønsker å gjøre i ruteren. Vi skal da gjøre det vi kan for å ordne dette." De følger opp med dette på spørsmål om det er pga sikkerheten for at brukere skal ødelegge eller om det er ekstern(WAN) sikkerhet som er problemet. NGT: "Det er snakk om sikkerhet for utenforstående saker. Vi har desverre ingen dato på når dette blir endret. Det skal ikke ta lang tid fra du sender e-post til denne blir behandlet" Hvis de sier det er for WAN sikkerhet så er det nok det. Jeg bare mistenker at det er lagt opp slik ikke pga. policy men pga. noe teknisk som de ikke har fått jobbet seg rundt enda (slike ting tar mye tid pga. alt må testes grundig før workarounds utrulleres). Hvis ruteren av en eller annen grunn skulle ha begrenset støtte for oppsett av separerte logins for LAN og WAN, eller begrenset firewallmuligheter for lockout av non-support IPer eller noe i den dur så kan dette evt. være et nødvendg (forhåpentligvis midlertidig) tillak på denne ruteren for å bevare endepunktets sikkerhet. Dette er selvfølgelig bare spekulasjon, men som sagt tviler jeg på at dette er noen slags ny generell policy som de innfører bare for å være vanskelige -Stigma Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Det er jo greit at de informerer om dette med en gang da, så kunden slipper å sitte og lure på om kundebehandler bare er en vrang og kunnskapsløs drittsekk. Lenke til kommentar
utvikling Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Det er jo greit at de informerer om dette med en gang da, så kunden slipper å sitte og lure på om kundebehandler bare er en vrang og kunnskapsløs drittsekk. Det var vel det jeg også til dels lurte på, bl.a. derfor jeg startet posten Lenke til kommentar
muthalova Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Beklager gjenoppliving av tråd, men dersom noen kommer hit fra f.eks. google vil de sette pris på det Her er en bloggpost med passord til de fleste NGT Routere link (https://terminalsmurf.wordpress.com/2015/03/24/nextgentel-norway-router-passwords/) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå