Gå til innhold

Bilder og plassering i Word 2007

Anbefalte innlegg

I jobben min skriver jeg mange rapporter og prosedyrer etc etc, med følgelig bruk av bilder og captions.

HVER gang er det en jævla kamp å få plassert bildene og underteksten. Uansett hvilken wrapping jeg velger, så skal de hoppe rundt omkring når annen tekst eller andre bilder og tabeller flytter seg.

Jeg er faktisk nær ved å kaste hele PCen vegg i mellom i frustrasjon over de liksom-intelligente løsningene Microsoft her har valgt.

Finnes det ingen logisk måte å plassere et bilde og LÅSE det fast i den posisjonen? Teksten skal wrappes rundt, men bildet skal aldri rikke seg en milimeter. Ikke den tilhørende captionen heller.

Dessuten, hvorfor i svarte helvete kan man ikke gruppere bilder med andre objekter? Nå må jeg lage en ny canvas (nok et idiotisk påfunn), copy/paste bildet inn på canvasen og gruppere bildet sammen med captionen der før jeg må copy/paste det ut igjen.

Vær så snill, kom med noen opplagte og hvorfor-har-jeg-ikke-tenkt-på-det-før-løsninger på dette superbanale problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytter ikke å kjefte på Word når det er ferdigheten det er feil med. Bryt teksten tett og du bestemmer selv om bildet er absolutt eller relativt plassert.

Bildeverktøy > Format > Plassering > Flere alternativer for oppsett...

Bruker du PNG er det ikke noe problem å gruppere bilder (fungerer fint i Office 2010).

Lenke til kommentar

Det er brukervennligheten som er problemet.

Jeg var innom ca 10 forum i går kveld på jakt etter enkle løsninger for plassering av bilder som ikke hopper rundt som forskremte kaniner hver gang du blunker, men overalt hvor jeg kom var brukere oppgitt over hvor tungvint Microsoft har valgt å løse slike trivielle problemstillinger.

Mangelen på kompatibilitet mellom forskjellige objekter og bilder er også hårreisende. At man ikke kan gruppere uten å velge en spesiell tekst wrapping, og at man må bruke canvas for å konvertere bilder til objekter.. Listen fortsetter.

Du kan bare sope i deg ordene om ferdigheter, for det er noe som ikke burde vært nødvendig for slike dagligdagse oppgaver.

b.r.u.k.e.r.v.e.n.n.l.i.g.h.e.t.

Lenke til kommentar

HiSpeed vet ikke helt hva han snakker om, overse det.

I hovedsak: Nei, du kan ikke få til absolutt plassering uavhengig av alt annet. Det er ikke slikt Word er beregnet til. De som behøver sånt bruker InDesign (eller Publisher om du har det).

Word-dokumenter er bygget opp av avsnitt og alle objekter er tilknyttet et avsnitt. Du kan se (og endre) hvilket avsnitt et objekt er tilknyttet ved å klikke Office-knappen -> Word Options -> Display -> Object Anchors. Et anker vil da vises ved avsnittet som objektet er tilknyttet (så lenge objektet ikke er in-line). Hvis et avsnitt som har et objekt bytter side vil da objektet følge etter. Det er "by design".

Beste måten å unngå problemer er å sette opp og bruke skikkelige avsnittsstiler og å unngå tomme avsnitt (aldri trykk Enter to ganger etter hverandre).

Ellers er Word 2007 litt klønete fordi det var den første versjonen med det nye OOXML-formatet som samtidig måtte ta vare på innhold og funksjonalitet fra dokumenter laget i det originale formatet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke vet hva jeg snakker om men wraping av tekt og bildeplassering funker uten problemer hos meg, hvis man gjør det riktig. Har ingen problem med flytting av hverken tekst eller avsnitt rundt bildet. Bildet står der jeg har satt det!!

Gruppering av bilder fungerer også fint. Enig i at det er idiotisk at man må velge "Bryt tekst = Tett" for at det skal fungere men man kan i hvertfall grupere jpeg og png. De formatene har jeg testet.

Må vel poengtere, som i mitt forrige innlegg, at jeg bruker Office 2010.

Jeg melder meg ut av denne tråden så får kjeklulf som skjønner Word hjelpe til videre.

Edit: Måtte jo teste dette i Office 2007 og det fungerer utmerket der også bortsett fra gruppering.

Endret av HiSpeed
Lenke til kommentar

Hadde jeg giddet så skulle jeg laget en video som viser hvordan bilder og tekst hopper rundt omkring hver gang man prøver å flytte en caption eller et nabobilde bare en liten pixel for å få alt på linje. Captions kan heller ikke velge tekstbrytning, så hvordan de oppfører seg virker 100% tilfeldig, selv om du plasserer ankeret til en ovenforliggende paragraf.

Det mest stabile (altså forutsigbare) er å sette bilder "på linje med tekst", altså slik de oppfører seg som all annen tekst. Men da blir captions vanlig tekst og ikke tekstboks som du kan flytte rundt. (Jeg må da lage caption mens bildet har en annen tekstbrytning og så copy paste den)

Hele word er rett og slett ufordragelig når det kommer til generell plassering av elementer.

Lenke til kommentar

Takk for filen. Jeg ser du har laget autoshapes av de.

Er det eneste løsningen på en problemfri hverdag?

edit: Så vidt jeg kan se er eneste måten å lage bilder som autoshape i word 2007 å lage et autoshape rektangel og velge et bilde somm fyllfarge. Det er, for å si det mildt, en ganske idiotisk prosess.

Et annet, men dårligere alternativ, er å lime bilder inn i en såkaldt drawing canvas, modifisere det og klippe det ut igjen. Da får du en slags hybridsak som du _tilogmed_ kan gruppere med andre bilder.

Igjen, ganske tungvint.

Ettersom du bruker word 2010 så kan det virke som om de gjør alle bilder om til autoshapes, eller i det minste tilbyr en smartere konvertering?

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Kort innpå:

Jeg kjenner meg igjen - så til de grader! Jeg fant imidlertid en god og enkel løsning:

I office 2010 holder det å høyreklikke på bildet, velg "wrap text" og så for eks "in front of text" eller "behind text".

I eldre modeller må du høyreklikke og så åpne boksen formater (hvis jeg ikke tar helt feil). Der må du lete fram fanen med en liten "chekbox" som sier "move object with text". Klikk på den (skru den av) og livet letter. Du kan også her bestemme om du vil ha bildet foran eller bak.

Nå er bildet uavhengig av teksten, og du kan flytte det nærmest hvor du vil i dokumentet, bare pass på kantene i forhold til print osv.

Håper det var til hjelp!

Lenke til kommentar

Kort innpå:

Jeg kjenner meg igjen - så til de grader! Jeg fant imidlertid en god og enkel løsning:

I office 2010 holder det å høyreklikke på bildet, velg "wrap text" og så for eks "in front of text" eller "behind text".

I eldre modeller må du høyreklikke og så åpne boksen formater (hvis jeg ikke tar helt feil). Der må du lete fram fanen med en liten "chekbox" som sier "move object with text". Klikk på den (skru den av) og livet letter. Du kan også her bestemme om du vil ha bildet foran eller bak.

Nå er bildet uavhengig av teksten, og du kan flytte det nærmest hvor du vil i dokumentet, bare pass på kantene i forhold til print osv.

Håper det var til hjelp!

Hei. Jeg prøvde litt. Fant checkboxen din under wrapping -> more options, men den var allerede huket av. Det samme var "lock anchor", som muligens med fordel kan være aktivert. Uansett så virker dette mye lettere i word 2010, for jeg har virkelig kavet en del i 2007.

Lenke til kommentar

Takk for filen. Jeg ser du har laget autoshapes av de.

Er det eneste løsningen på en problemfri hverdag?

edit: Så vidt jeg kan se er eneste måten å lage bilder som autoshape i word 2007 å lage et autoshape rektangel og velge et bilde somm fyllfarge. Det er, for å si det mildt, en ganske idiotisk prosess.

Et annet, men dårligere alternativ, er å lime bilder inn i en såkaldt drawing canvas, modifisere det og klippe det ut igjen. Da får du en slags hybridsak som du _tilogmed_ kan gruppere med andre bilder.

Igjen, ganske tungvint.

Ettersom du bruker word 2010 så kan det virke som om de gjør alle bilder om til autoshapes, eller i det minste tilbyr en smartere konvertering?

Gjorde ikke annet enn å gruppere bildet og bildeteksten slik at de henger sammen. Du brukte bilde m/bildetekst?

Fungerte det rett ellers?

Endret av HiSpeed
Lenke til kommentar

Gjorde ikke annet enn å gruppere bildet og bildeteksten slik at de henger sammen. Du brukte bilde m/bildetekst?

Fungerte det rett ellers?

Din mal fungerte som en jævla drøm, rett og slett.

Jeg har derfor eksperimentert litt, og kommet frem til følgende:

Hvis bilder = autoshape --> free for all og fred på jord

Word 2007: Insert picture/copy paste bildefil/click-and-drag-bildefiler inn i dokument ---> Teit, uhåndterlig bildeformat.

Word 2007: Copy/paste teit bildeformat inn i en drawing canvas --> Gir autoshape bilde = fred på jord

Word 2007: Kopiere autoshape bilde fra en word-fil til ny word-fil ---> Teit, uhåndterlig bildeformat.

Word 2007: New shape, rectangle + fill with image ---> Autoshape bilde = fred på jord

Konklusjon: Word 2007 suger og gjør livet tungt å leve.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da følger jeg på med en kort veiledning for de som er interessert; og ønsker en veiledning på hvordan du får bilde med bildetekst til å ha en fast plassering i et dokumentet:

1. Sett inn bildet i dokumentet

2. Velg "Bryt tekst"=Firkantet/Tett

3. Sett inn Bildetekst til bildet

4. Klikk på rammen til bideteksten -> holde nede Ctrl-tastet og klikk på bildet

5. Velg "Grupper" og "Grupper"

6. Klikk Plassering -> Velg flere alternativer for oppsett og fjern haken ved "Flytt objektet med teksten"

Lenke til kommentar

Da følger jeg på med en kort veiledning for de som er interessert; og ønsker en veiledning på hvordan du får bilde med bildetekst til å ha en fast plassering i et dokumentet:

6. Klikk Plassering -> Velg flere alternativer for oppsett og fjern haken ved "Flytt objektet med teksten"

Det er akkurat dette som ikke fungerer i word 2007, etter slik som jeg har forstått på grunn av manglende kompatibilitet mellom to typer (bilder og autoshapes).

Hvis jeg velger et bilde, vilkårlig hvilken brytning, så kan jeg ikke holde ctrl inne for å velge andre ting.

Lenke til kommentar

Det er akkurat dette som ikke fungerer i word 2007, etter slik som jeg har forstått på grunn av manglende kompatibilitet mellom to typer (bilder og autoshapes).

Hvis jeg velger et bilde, vilkårlig hvilken brytning, så kan jeg ikke holde ctrl inne for å velge andre ting.

Jeg kjører Office 2007 på Windows XP og det fungerer hos meg.

EDIT: Nå har jeg oppdaget en merkelig ting.

Grunnen til at dette virker hos meg er at jeg først opprettet et dokument i Office 2010 og her fungerer veiledningen fint. Så kopierte jeg filen over til Office 2007 på Win Xp for å teste om det fungerte i Office 2007. Der fungerte dette også glimrendet.

... men når jeg lager et dokument i Office 2007 (fra start) så fungerer veiledningen ikke. Merkelig!!

Endret av HiSpeed
Lenke til kommentar

Jeg kjører Office 2007 på Windows XP og det fungerer hos meg.

Husk at du må velge en tekstbrytning først!!

Beklager, fungerer ikke her. Windows XP og Word 2007.

Jeg velger et bilde, setter brytning til square eller tight + insert caption.

Når jeg da velger bildet og holder inne ctrl, får jeg et pluss tegn, men velger jeg captionen, byttes valgt element. Det blir ikke valgt i tillegg.

Hvis jeg markere flere bilder, så kan jeg heller ikke gruppere. Kun "regroup", som i praksis ikke gjør noen ting. Group og ungroup er begge deaktivert.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...