Fattigmann Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Er dette mitt problem? Mottok i går et inkassovarsel på 26000 fra DnbNor og skjønte ingenting. Etter å ha tatt en telefon til banken dukket det opp en interessant problemstilling. Vi hadde et dødsfall i nære familie oktober 2010. Avdøde hadde lønnskonto i DnbNor og vi arvet denne. Vi lot kontoen stå frem til mars 2011 får å få oversikt over utestående krav og innbetalinger. Det fremkom ingen av delene på konto. I mars var vi i banken og ba om at konto skulle gjøres opp / slettes og saldo overføres vår konto. Dette gjorde banken kjapt og vi hørte ingenting mer før igår ( 14 mai) og da et inkassovarsel. Det viser seg at kundebehandleren har utbetalt disponibel saldo som inneholdt en lønnskontokredit på 26000. DnbNor har tabbet seg ut og sender en inkassovarsel :-O. Da går jeg "litt i vranglås" og setter STORE spørsmålstegn ved kundebehandlingen. Derfor blir spørsmålene: Vi har mottatt pengene i god tro og brukt de opp ( kjøpt ny bil). Kan egentlig DnbNor kreve disse pengene tilbake når det er de som har surra og vi er i god tro?? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Her kan du lese NAV sine retningslinjer rundt dette: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+22-15+Tilbakekreving+etter+feilaktig+utbetaling.147937.cms Siden den profesjonelle part (banken) så til de grader har feilet her (med forbehold om at dine opplysninger er korrekte) og at du har brukt pengene i god tro så skal disse ikke betales tilbake. At banken sender inkassovarsel uten at dere har hørt noe før dette (igjen, din påstand) så stilles saken enda sterkere i deres favør etter min mening. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Tror nok du har en sterk sak her, dersom banken deler din fremstilling. Lag et svar til banken der du bestrider kravet, med de argumentene du bruker her. De gir seg nok ikke med en gang, men de vil neppe gå til retten med dette. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Du har en svak sak ettersom du som arvtager var klar over innestående på konto. Lenke til kommentar
Fattigmann Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Da kom jeg meg hjem og fikk noen flere detaljer. Dødsfallet skjedde 16 oktober -10. 8 mars -11 "Kvittering" fra banken merket "Simulert sletting av konto" viser et beløp som er merket saldo. 14 mars -11 Utbetaling til min konto, et beløp som er ca. 24 000 høyere. 9 juni -11. Mottok "Inkassovarsel" på et beløp med saldo 25 500 + renter kr. 750,- ... Inkassobrevet inneholder selvfølgelig de vanlige truslene om retslig inkasso og mere gebyrer. Helt ærlig har vi ikke registrert avvik i beløpene da sorgen satt godt i hver gang noe skulle ordnes og kvitteringer og saldoer ikke ble sjekket nærmere enn "Det har kommet penger inn på konto" Her er det altså et avvik mellom beløpene på 1500 kr. som er uforklart. Et inkassovarsel på noe de selv har rota til. Banken bør vite at det er et dødsbo oppgjør og alikevel turer de frem i sin egen verden. §8 - Inkassoloven er for mitt vedkommende brutt flere ganger. Skal ta et møte med kundebehandleren i lokalkontoret imorgen. Får bare prøve å beholde sakligheten ovenfor han, for det er jo ikke hans skyld. Pr. nå føler jeg meg godt berettiget til hele beløpet for tort og svie.. 1 Lenke til kommentar
Fattigmann Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Dagens møte med ny saksbehandler. Er veldig forstålig at ting ikke fungerer når man hele tiden treffer nye saksbehandlere og de må sette seg inn i saken. Så det eneste som skjedde idag var "beklager" uttalt ca. 10 ganger og "jeg må sette meg inn i saken". Sørget for å få en skriftelig bekreftelse på at vi hadde hatt en samtale så jeg har noe når neste steg i inkassosaken kommer. Fortsettelse følger. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 8 mars -11 "Kvittering" fra banken merket "Simulert sletting av konto" viser et beløp som er merket saldo. 14 mars -11 Utbetaling til min konto, et beløp som er ca. 24 000 høyere. 9 juni -11. Mottok "Inkassovarsel" på et beløp med saldo 25 500 + renter kr. 750,- ... Inkassobrevet inneholder selvfølgelig de vanlige truslene om retslig inkasso og mere gebyrer. Allerede her burde alarmklokkene begynt å ringe, og jeg tviler sterkt på at trådstarter slipper unna at kreditten må betales tilbake. Bankens tvilsomme innkrevingsprosedyrer, når feilen først blir oppdaget, er en annen sak... Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Dette kommer til å ende med at du må betale tilbake 24000kr. Du skal selvfølgelig ikke betale gebyrer pga. banken har gjort feil. Lenke til kommentar
Fattigmann Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Idag kom svaret fra banken. Det starter med en oppramsing av hendelsen, derettet opplyses det om at arvingene har ansvar for konto før det avsluttes med "vi har alikevel valgt å slette restbeløp og konto" :-O Det betyr at banken skjønte at de hadde en dårlig sak og valgte den lette veien ut av problemet.. Så jeg ble vesentlig mere positiv til DnbNor da de tar ansvar for sine egne feil, sammtidig fikk jeg rett, og det er en like god følelse hver gang :-) Moralen er: Ikke la deg behandle dårlig og ikke godta noe de "store" forsøker å pålegge deg.. God sommer. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 er navnet ditt helt tilfeldig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå